במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש (יום רביעי) התנהל עימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ומזכירו הצבאי של רה"מ אבי גיל.
1 צפייה בגלריה
צחי הנגבי איתמר בן גביר
צחי הנגבי איתמר בן גביר
צחי הנגבי ואיתמר בן גביר
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
"הדלק הזה משמש את החמאס", אמר השר בן גביר. "אמרנו לפני כמה שבועות שלא תיכנס טיפה ופתאום משנים את הקו האדום? כדי לנצח את החמאס ואת הטרור, אנחנו חייבים להפסיק עם הקונספציה". הנגבי: "נו איתמר, עכשיו תודה שטעית שהצבעת נגד. שחררנו את החטופים והמלחמה נמשכת". אבי גיל: "תודה שאתה לא מנתח את המציאות בצורה נכונה - אמרת שלא נחזור להילחם אם נלך להפוגה, אמרת שייהרגו חיילים בהפוגה. שניהם לא קרו. תכיר בזה שטעית". בן גביר: "צר לי, אבל גם הפעם צדקתי והלוואי שזה לא היה נכון. לא כל החטופים חזרו וזה היה הנימוק הראשון להתנגדותי. המלחמה לא התחילה איפה שנעצרה והלגיטימציה מתחילה להישחק. אם היינו ממשיכים במלחמה עוד, היינו מורידים אותם על הברכיים והיה נגמר להם החמצן. יכולנו אז לקבל תוצאות טובות יותר גם בעניין החטופים וגם במיטוט חמאס".
בן גביר שאל את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, רסאן עליאן, איך אפשר לוודא שהמחבלים לא יגזלו את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.

השר אבי דיכטר העיר בהומור: "מקסימום נחסל אותם שבעים". השר בצלאל סמוטריץ' אמר שכמו בני גנץ, על התקציב הוא יצביע נגד למרות שהוא מבין שלפעמים נדרשים צעדים הומניטריים: "אז גם אני מצביע נגד למרות שאני בעד". גנץ התגונן ואמר: "אני תומך בתקציב לחינוך החרדי, אבל אני חושב שזה לא הזמן המתאים".
בדיון לא השתתפו הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון, אלא רק שני נציגי צבא, שאמונים על הסיוע ההומניטרי והעברת הדלקים. מראש הם לא היו אמורים להשתתף בדיון והוזמנו לישיבת הקבינט הנוספת, שתתקיים ביום ראשון ושם ימסרו עדכונים בכל הנושאים וידונו גם בהגדלת הפועלים הפלסטינים שנכנסים לגדה.
שרים טענו שמלכתחילה היה זה דיון מיותר בעניין טקטי שנאלצו לכנס רק בגלל מגבלה שהקבינט שם על עצמו לאשר כל תוספת של דלק לרצועה. השרים אמרו כי ההחלטה התקבלה מראש בקבינט ניהול המלחמה ונתניהו הביא החלטה גמורה לאישור הקבינט, שהפך לסוג של חותמת גומי.