במגדל צ'מליג'ה, שנישא לגובה של מאות מטרים בשכונה הגבוהה במרכז איסטנבול המשקיפה למזרח הבוספורוס ולחלקה האסייתי, לא ניכרים סימנים לפרשה שמעסיקה בימים האחרונים את משרד החוץ. תיירים ומבקרים ניצלו את מזג האוויר הקריר אך שמשי של סוף השבוע כדי לטייל מסביב למגדל המרהיב - ואלה שהסכימו לדבר כלל לא שמעו על המעצר הדרמטי של הישראלים. "יש כאן תיירים מישראל באופן קבוע, בודדים וקבוצות, והם מקבלים הרגשה בטוחה של בית", אמר אחד העובדים במגדל עצום המימדים שחולש על קו הרקיע של העיר, "אין סיבה שזה לא יימשך".
5 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
תיירים מצלמים באין מפריע. משמאל: המגדל המפואר
(צילום: יואב זיתון)
5 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
חשודים בריגול. מורדי ונטלי אוקנין
(מתוך פייסבוק)
ארבעה ימים חלפו מאז שבני הזוג מורדי ונטלי אוקנין נעצרו על-ידי הביון הטורקי - וכל שעה ללא פתרון מרחיקה את שחרורם. באי כוחם הישראלים והטורקים שנעצרו החלו ללמוד את עיקרי החשדות כלפיהם כדי לגבש ערעור על הארכת מעצרם ב-20 ימים עם סעיף החשד החמור ביותר - ריגול - שבטורקיה עלול לגור מאסר של עשרות שנים ואף חמור מכך, ובני המשפחה מקווים שתימצא הדרך להשיבם הביתה בהקדם.

עצורים בטורקיה - כתבות נוספות

בטורקיה הפרשה פחות מוכרת לציבור ולא מסוקרת בכלי התקשורת כמו בישראל - מה שעוד מהווה שביב של תקווה למשפחה, שכן עדיין אין לחץ או רצון פומבי של הנשיא ארדואן למקסם רווחים פוליטיים או מדיניים-ביטחוניים כתוצאה מהפרשה. מנגד, ישראל נכנסה למלכוד: בירושלים מעדיפים לפחות באופן רשמי להשאיר את הטיפול העיקרי לציר המשפטי, מחשש שהתערבות מדינית תייצר תקדימים מסוכנים עתידיים מול טורקיה שעלולה לקבל תיאבון ולנפח מעצרים "קלים" של תיירים ישראלים במדינה למימדים חריגים.
5 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
הנוף מהמגדל
(צילום: יואב זיתון)
5 צפייה בגלריה
האזור שבו צילמו בני הזוג את הארמון באיסטנבול
האזור שבו צילמו בני הזוג את הארמון באיסטנבול
(צילום: יואב זיתון)
אתמול בבוקר נראה היה כי נטלי ומורדי יגיעו לבית המשפט להליך גירוש בהמלצת משטרת טורקיה שהבינה כי מדובר בזוג תמים ולא במרגלים, אבל הטורקים כנראה זיהו הזדמנות לחולל משבר מול ירושלים. הודעת התובע המפתיעה על הבקשה להאריך את מעצרם עד להגשת כתב אישום, ששלחה את השניים לבתי כלא נפרדים, גרמה לתקוות במשפחה להתבדות – ולישראל לראות בפרשה תקרית מדינית.
השניים עצורים בנפרד ועד כה שום נציג ישראלי או משפטי מטעמם לא ביקר אותם בכלא, כאשר ההערכה והחשש בישראל הוא שכל יום ושעה שיעברו ללא פתרון, יקטינו את הסיכוי לשחרור מהיר של השניים. לפחות קרובת משפחה אחת מישראל צפויה להצטרף אליהם הלילה ומשרד החוץ מעורב מאחורי הקלעים כדי לסייע בפתרון המשבר שתופח למימדים דיפלומטיים.

האפשרויות שעומדות בפני ישראל

בישראל טיפלו בפרשה עד כה באופן שקט, והעבירו לטורקים מסרים שמדובר בזוג תמים. התקווה הייתה שבני הזוג, שאוהבים את טורקיה ואת התרבות שלה, יגורשו לארץ עם איסור חזרה למדינה למשך שישה חודשים, ויוכלו לפגוש את בנם המשותף בן ה-5, שנמצא על הרצף האוטיסטי. לפי שעה, בישראל יוכלו להמשיך בהידברות שקטה עם הטורקים, בין היתר באמצעות הממונה על השגרירות באנקרה – אירית ליליאן, שלה קשרים לבכירים במשרד החוץ הטורקי. אפשרות נוספת שנמצאת בידיה של ישראל היא לערב את נשיא המדינה יצחק הרצוג, ששוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לאחר כניסתו לתפקיד. משפחת אוקנין כבר פנתה לבית הנשיא ושוחחה עם אחד מיועציו.
בצאת השבת הודיע הרצוג כי הוא שוחח עם משפחתם של נטלי ומורדי, וציין כי ביקש לעודד ולהרגיע את קרוביהם. "הנשיא הדגיש כי הוא פועל יחד עם שר החוץ ומשרדו ככל שניתן לשובם הביתה במהרה של בני הזוג אוקנין", אמרו בבית הנשיא והוסיפו כי "הנשיא חזר והדגיש את העובדה שלבני הזוג אין קשר מכל סוג לסוכנות כלשהי של המדינה וכי הוא משוכנע בחפותם".
5 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל בטורקיה. ארכיון
שגרירות ישראל בטורקיה. ארכיון
שגרירות ישראל בטורקיה. ארכיון
(צילום: רויטרס)
במקרה שהמגעים עם הטורקים לא יצליחו, ישראל תצטרך להבהיר לטורקיה כי ישראלים עלולים להפסיק לטוס למדינה באופן טבעי, מחשש שמא יסתבכו, ואף לשקול פרסום אזהרת מסע רשמית. צעד כזה עלול להוות מכה לרצון הטורקי לפתוח דף חדש ביחסים עם ישראל, למרות הכתף הקרה שמגיעה מירושלים. בישראל מתנים את חימום היחסים עם טורקיה בהפסקת פעילות חמאס על אדמת המדינה להכוונת פיגועים בישראל, אבל באנקרה מסרבים. ארדואן עצמו, אפשר להעריך, מנסה להסיט את תשומת לב הציבור בטורקיה מהמצב הכלכלי הרעוע במדינה ומהעובדה שבישראל הגיבו בזלזול להודעה הטורקית בדבר מעצר 15 סוכנים שריגלו עבור המוסד, בטענה כי לא מדובר בסוכני מוסד.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה