תפנית מדאיגה במשפט הישראלים שנעצרו באיסטנבול: בית משפט בטורקיה האריך הערב (שישי) ב-20 יום את מעצרם של בני הזוג הישראלים נטלי ומורדי אוקנין שנעצרו באיסטנבול על-ידי הביון הטורקי אחרי שצילמו ארמון המשמש את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. צפו בתיעוד השניים מבית המשפט הערב.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג אוקנין בטורקיה. במשפחה התאכזבו קשות, האחות: "היא אמרה 'תצילו אותנו'"
(מתוך פייסבוק)
הטורקים הודיעו מוקדם יותר לישראל כי הזוג יגורש לפי דרישת המשטרה, אולם התובע הטורקי דרש להאריך את מעצרם. בישראל פועלים מול הטורקים בשקט, כדי להימנע מתקרית מדינית. עורך הדין ניר יסלוביץ', שמייצג את השניים, מסר בתגובה להחלטה: "מדובר במעצר מיותר שנודף ממנו ריח של מניעים זרים בכווונתי לעשות כל שניתן בידי על מנת שמרשיי יגיעו ארצה". במשפחה, שמתגוררת במודיעין, קיבלו את הבשורה באכזבה קשה.
אחותה של נטלי, אתי, אמרה ל-ynet כי קיבלה מסר מבני הזוג שבו נאמר לה: "תעזרו לי, תצילו אותי. תהפכו את הארץ ותצילו אותנו". היא סיפרה כי את המסר קיבלה מעורך הדין המקומי של השניים, שציין כי החלטת השופט למעשה קובעת כי הם יישארו במעצר עד תחילת משפטם. הנציגות הישראלית באיסטנבול ביקשה ביקורים קונסולריים מיידיים לבני הזוג, שחשודים בריגול מדיני או צבאי. שר החוץ יאיר לפיד אמר כי השניים לא עובדים עבור אף סוכנות ישראלית, ולמעשה דחה את הטענות כי הם ריגלו עבור ישראל.
3 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה. ארמון ארדואן מסומן בעיגול
בני הזוג, תושבי מודיעין ונהגי אגד במקצועם, צילמו את מעונו של ארדואן בעת שהיו בקומת המסעדות של מגדל התקשורת של איסטנבול, המבנה הגבוה ביותר באיסטנבול ובאירופה. לפי הדיווחים מטורקיה, הם צילמו מהמגדל תמונות רבות של איסטנבול ושוחחו ביניהם לאחר שזיהו את מעונו של נשיא טורקיה. איש צוות שהיה במקום שמע את השיחה בין השניים ודיווח למשטרה, ומכיוון שבטורקיה מדובר בעבירה על החוק - השניים נעצרו.
יחד עם בני הזוג נעצר גם מכר טורקי מקומי, ועורך דינו עדכן אמש את בני המשפחה של הזוג בישראל כי השניים יובאו בפני שופט באיסטנבול. עורך הדין של השניים אמר אתמול כי ייתכן שיגורשו - ובמסגרת זאת ישתחררו למלון שבו התארחו כדי לקחת משם את חפציהם – ואחר כך לשוב לארץ.
מוקדם יותר אתמול פורסם ב-ynet כי השלטונות הטורקיים לא דיווחו על המעצר לקונסוליה הישראלית, גם יומיים לאחר המעצר: הייתה זו אשתו של אותו אזרח טורקי, שנעצר יחד עם בני הזוג, שדיווחה על כך לבני המשפחה שלהם בישראל.
אתי, אחותה של הישראלית העצורה, סיפרה כי שלשום בערב הגישה תלונה על היעדרות, לאחר שהשניים לא יצרו קשר מיום שלישי בצהריים. "הם נסעו לטורקיה ביום רביעי שעבר, ליום הולדת של אחותי שחל ביום שישי. הוא עשה לה הפתעה ולקח אותה לטורקיה", סיפרה. "היא שלחה את התמונה בקבוצת הווטסאפ של המשפחה. הם כתבו לנו 'תראו את הבית של ארדואן, תראו כמה הוא יפה'".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. הפרשה: חודש לאחר "חשיפת רשת ריגול של המוסד"
(צילום: AP)
לדברי האחות, לבני הזוג ילד בן חמש שנמצא על הספקטרום ולא הצטרף לטיול. "אמא שלו הייתה מתקשרת אליו כל כמה שעות ומדברת איתו בסקייפ. עכשיו הילד בהלם וכל הזמן שואל: 'איפה אבא ואמא?'. אנחנו לא יודעים מה להגיד לו. זה שובר לנו את הלב. אנחנו מתחננים למי שיכול לעזור להם".
הבוקר אמרה האחות: "אין קשר עדיין, לא יהיה קשר עד שיבואו לארץ לדעתי. אנחנו מצפים שיגרשו אותם מטורקיה לכל החיים ושהם יחזרו בריאים ושלמים. אבדה התקשורת איתם, עלינו על נורה אדומה ומשם התחלנו לעשות טלפונים ועוד טלפונים בשלישי בחמש בערב, ניגשתי לתחנת משטרה להגיש תלונה, שנעלמו, הודעתי להם שיש להם טיסה ב-8 בערב וב-5 הם לא הגיעו למלון לצ'ק אאוט".
בישראל הביעו אמש חשש כי השניים יואשמו בריגול. גורם המעורה בפרטים אמר ל-ynet כי מדובר ב"אנשים פשוטים ותמימים", שצילמו את הארמון מרחוק. "בגוגל יש צילומים יותר טובים. ברור מיד שאין כאן שום ריגול. אנחנו חוששים מאוד שהטורקים מנפחים את הפרשה הזו בגלל המתיחות עם ישראל", הוא אמר.
פרשת מעצרם של בני הזוג מתרחשת בצל המתיחות העמוקה וארוכת השנים בין ישראל לטורקיה, בעקבות יחסו העוין של ארדואן, ששולט בטורקיה מאז 2003, כלפי ישראל – ותמיכת משטרו בארגונים כמו חמאס. המעצר הגיע גם שבועות אחדים אחרי שבתקשורת הטורקית הובלט סיכולה של רשת ריגול שפעלה לכאורה לטובת המוסד הישראלי.
לפי הדיווחים בטורקיה, במבצע בחודש שעבר שבו סוכלה רשת הריגול הזו השתתפו 200 מאנשי המודיעין הטורקי – והוא תואר כאחד מהגדולים בתולדות המדינה. במבצע, כך דווח, נעצרו 15 מחברי רשת הריגול במחוזות שונים בטורקיה. כולם היו לכאורה ערבים, שפעלו בשירות המוסד תמורת תשלום כספי, ובין היתר התבקשו לאסוף מידע על פלסטינים הלומדים באוניברסיטאות בטורקיה. הרשת, כך נטען, השתמשה במידע שאספה כדי להכין פרופילים על היעדים השונים, ושלחה אותם לקציני מוסד בחו"ל באמצעות תוכנות רשת מוצפנות.