3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורק ועם עוזרת שר החוץ האמריקני ברברה ליף
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורק ועם עוזרת שר החוץ האמריקני ברברה ליף
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט נועד היום (רביעי) עם ברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, ועם עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף. הפגישה מגיעה על רקע המגעים עם סעודיה לעסקה שתכלול בין השאר נורמליזציה עם ישראל, והעברת כלים לסעודיה שיאפשרו לה להגן על עצמה בפני איראן. לפי לשכת גלנט, "שר הביטחון עמד על הצורך לשמר את היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון".
מלבד זאת, מלשכת גלנט נמסר כי "בפגישתו עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון נידון הצורך בהרחבת הסכמי אברהם למדינות מרכזיות נוספות באזורינו. שר הביטחון גלנט הדגיש את חיוניות ההסדרים הבטחוניים הנדרשים לשם כך, וסקר בפני עמיתיו את הפעולות האיראניות המערערות את היציבות האזורית במזרח התיכון". עוד מסרה לשכתו של גלנט כי הוא "הדגיש בפני השליח מקגרוק כי ישראל תדע כיצד להגן על עצמה בכוחות עצמה כנגד כל איום וניסיון פגיעה באזרחיה".
בפגישתו עם עוזרת מזכיר המדינה ברברה ליף, גלנט סקר את פעולות צה"ל ביהודה ושומרון נגד גורמי הטרור, וציין כי איראן פועלת גם בזירה זו להעברת כספים והברחת אמצעי לחימה לשם ביצוע פיגועים.
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
ביידן, בן סלמאן ונתניהו. בכיר ישראלי: "מדברים על הסכם שלום עם סעודיה בתחילת השנה הבאה"
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
בשבוע שעבר, בכיר ישראלי אמר כי "הושגה התקדמות" במגעים שבין סעודיה לארה"ב, לאחר שלושה ביקורים של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן במדינה. "מדברים על הסכם שלום בין סעודיה לישראל בשנה הבאה, כנראה בתחילת השנה", הוסיף הבכיר.
לדברי הבכיר, השיחות בין הסעודים לאמריקאים מתמקדות באיראן ובעולמות ההגנה. חוץ מכלים שיגנו עליהם מפני טהרן, הסעודים מבקשים מארה"ב ברית הגנה, המחייבת אישור של הסנאט ברוב של שני שליש (67 סנאטורים).
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר דרמר. בכיר ישראל אמר כי הוא "מיהר מדי" לרמוז שישראל תיתן הסכמה לגרעין אזרחי לסעודים
(צילום: אמיל סלמן)
לגבי סוגיית הגרעין האזרחי, שעוררה שאלות רבות בירושלים - הבכיר אמר שהשר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, הרחיק לכת בראיון שלו ל-PBS, וכי בניגוד לרושם שהותירו דבריו - ישראל לא נתנה הסכמה לגרעין אזרחי לסעודים. "דרמר מיהר מדי", הוסיף.
עיתון "הוול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי גורמים סעודיים ובכירים פלסטינים לשעבר אומרים כי בממלכה מציעים לחדש את התמיכה הכספית ברשות הפלסטינית, דבר שלדבריהם מהווה "סימן למאמץ הסעודי להתגבר על מכשולים ולכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל".

הגורמים הסעודיים אמרו כי הם מנסים להבטיח את תמיכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בקשרים עם ישראל, שתתן לגיטימציה רחבה יותר לכל הסכם - וימנע האשמות נגד ריאד ולפיהן היא תקריב את רעיון המדינה הפלסטינית למען קידום מטרותיה. ההכרה בישראל רגישה במיוחד עבור סעודיה מכיוון שבשטחה נמצאים האתרים הקדושים ביותר באיסלאם, מה שמקנה לה מעמד מיוחד בעולם המוסלמי.
כדי לקדם את האינטרסים שלה, מספרים הגורמים, הרשות הפלסטינית תשלח בשבוע הבא משלחת בכירה לסעודיה כדי לדון במה הממלכה יכולה לעשות בשיחות עם ישראל כדי לקדם ולהקל על הקמת מדינה פלסטינית עתידית.