בצבא ממשיכים לתחקר בצהריים (יום ו') את ניסיון הפיגוע שהתרחש בבוקר חג השבועות בהתנחלות טנא עומרים שבדרום הר חברון, והשאלה המרכזית שנבחנת כעת היא כיצד הצליח המחבל הפלסטיני לחדור באין מפריע להתנחלות, דרך שער הכניסה הראשי: המחבל תועד זוחל דרך רווח שבין תחתית השער לכביש, והמשיך לבית כנסת ביישוב שבקרבתו ניסה לבצע פיגוע דקירה – אבל למרבה המזל נורה וחוסל על ידי חבר כיתת הכוננות ולא הצליח לפצוע איש.
אבל ניסיון הפיגוע היה יכול להסתיים בצורה קשה הרבה יותר: המחבל הצליח כאמור להגיע קרוב לבית הכנסת, וממש בסמוך אליו ישנו גן שעשועים שבאותו זמן היה מלא בנשים וילדים. משום מה המחבל חלף על פני הגן והמשיך לבית הכנסת, לפני שכאמור חוסל. "מה שקרה פה זה נס. נס שהוא לא הצליח לפגוע באף אחד בדרך", אמר ל-ynet גורם ביטחוני, שהדגיש כי צה"ל הוא הגורם האחראי על האבטחה.
7 צפייה בגלריה
חדירת המחבל לטנא עומרים הסכין של המחבל שחדר באיזור טנא עומרים
חדירת המחבל לטנא עומרים הסכין של המחבל שחדר באיזור טנא עומרים
רגעי החדירה של המחבל, והסכין שנתפסה אחרי שחוסל
7 צפייה בגלריה
חיילים במחסום טנא עומרים ממנו חדר המחבל
חיילים במחסום טנא עומרים ממנו חדר המחבל
שער הכניסה לטנא עומרים, בצהריים
(צילום: רועי עידן)
7 צפייה בגלריה
חיילים במחסום טנא עומרים ממנו חדר המחבל
חיילים במחסום טנא עומרים ממנו חדר המחבל
(צילום: רועי עידן)
אבל צה"ל לא מאבטח את המקום ישירות, ומי שעושה זאת היא חברה אזרחית, שהצבא מתחקר מולה כיצד התאפשרה חדירת המחבל. יחד עם זאת האחריות המלאה על הגנת היישוב היא כאמור על הצבא, ובפרט על הגדוד והחטיבה והמרחביים המגנים על הגזרה. תחתיהם פועלים המאבטחים האזרחיים וקב"טי ורבש"צי היישובים. המחבל, יצוין, זוהה בצהריים על ידי הפלסטינים כעלאא קייסיה (28), תושב היישוב דהרייה שליד חברון.
ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דמרי אמר כי חדירת המחבל נקלטה במצלמות האבטחה, אבל לא ברור כיצד הדברים מתיישבים עם העובדה שהמחבל המשיך עד לקרבת בית הכנסת, אף שהמרחק לשם מהכניסה אינו גדול. כמה תושבים ששוחחו עם ynet האשימו שבצבא הסירו לאחרונה את החיילים שעמדו בכניסה ליישוב. "היו פה 40 ילדים בחוץ. בחג מחלקים להם גלידות. היה פה נס. הצבא הזניח אותנו", אמר אחד מהם.
תושב נוסף, בועז לביא, אמר: "אם היה פה בכניסה ליישוב עוד זוג עיניים, הוא לא היה מצליח לחדור". לדבריו, "המחבל כנראה סימן לעצמו את המטרה, את בית הכנסת. הוא הגיע לרחבה, שם יש נשים, אימהות וילדים. אני מניח שהשאיפה שלו הייתה לבצע פיגוע איכות. הוא לא התעסק עם האימהות והילדים וניגש ישר לכניסת בית הכנסת. אצלנו כל מתפלל שני חמוש. אחד המתפללים שם לב אליו כשבידו סכין - וכל עוד נפשו בו ירה בו לפני שהספיק לבצע פיגוע".

תושבת אחרת, מיקי הילר, הוסיפה: "המחבל נכנס דרך הש.ג והזדחל דרך השער. אני לא יודעת למה הפסיקו את האבטחה של החיילים. הפסיקו לעוד יישובים. אין שומר בכניסה. נכנסים עם אפליקציה או טלפון ובבוקר יש סייר שנותן לפועלים להיכנס". היא הדגישה כי ניסיון הפיגוע לא ירתיע אותה: "אותי זה לא מפתיע וגם לא מפחיד. הפעם זה אצלנו. טוב שזה נגמר בלי נפגעים. יש פה איזשהו מחדל. לא יודעת איך לומר מה היה".
ניסיון הפיגוע, יש להדגיש, מתרחש באזור שקט ביותר ביהודה ושומרון, ממש בחלקו הדרומי ולא הרחק ממיתר שבאזור באר שבע. ההתנחלות טנא עומרים, שבה מתגוררים כ-1,000 תושבים, הוקמה ב-1983 על פי החלטת ממשלה - כתגובה לפיגוע בדהרייה שבאזור חברון, שבו נרצחה אז אסתר אוחנה מבית שאן. סמוך להתנחלות שוכנת חוות מור העוסקת בגידול צאן וסוסים, ובה התרחש ב-2017 פיגוע דקירה שבו נפצע ישראלי באורח קל. הוא הצליח אז לירות במחבל שדקר אותו ולחסלו.
7 צפייה בגלריה
עלאא קייסיה המחבל שנוטרל בטנא עומרים
עלאא קייסיה המחבל שנוטרל בטנא עומרים
הפלסטינים זיהו את המחבל כעלאא קייסיה, בן 28 מדהרייה
ניסיון הפיגוע הבוקר מגיע בתקופה ביטחונית שקטה יחסית ביהודה ושומרון, לפחות ביחס לגל הטרור מוקדם יותר השנה. אבל המתיחות באזור עדיין גבוהה מאוד, ורק ביום שני האחרון אירע פיגוע ירי בשומרון, שבמהלכו נפתחה אש לעבר מכונית שנסעה בין צומת תפוח לצומת מגדלים. במכונית היו אם וארבע בנותיה, ובתיעוד דרמטי שצולם מבפנים נשמע צרור היריות לעבר המכונית - ואז זעקתה של האם לבנותיה: "תתכופפו, תתכופפו! בנות, אתן בסדר?". אחד הכדורים פגע ברווח שבין השמשה הקדמית למכסה המנוע, והאם סיפרה ל-ynet כי היא ובנותיה ניצלו ב"נס גדול". יממה לפני כן אירע פיגוע דריסה בחווארה שליד שכם, וחייל נפצע באורח בינוני. בשני המקרים לא דווח על לכידת המחבלים.

עימותים ליד רמאללה: "מתנחלים הציתו מכוניות פלסטיניות"

על רקע ניסיון הפיגוע, בצהריים דווח על עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בשטח פתוח ליד הכפר תורמוס עיא והכפר אל-מוראייר שבאזור רמאללה. מבדיקה ראשונית בצה"ל עולה כי פלסטינים ניסו לחרוש ולעבוד באדמות ליד תורמוס עיא, ובשלב מסוים מתנחלים הגיעו מהמאחזים הסמוכים והחלו זריקות אבנים הדדיות בין הצדדים. במהלך העימותים המתנחלים גם הציתו כמה מכוניות פלסטיניות (לפי הפלסטינים הוצתו חמש מכוניות). כוחות צבא ומשטרה פועלים במקום ומשתמשים באמצעים לפיזור הפגנות כדי לעצור את החיכוך בין הצדדים.

7 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו כלי רכב וגידולים חקלאיים בין הכפרים טורמוסעייה ואל-מוגאייר
מתנחלים הציתו כלי רכב וגידולים חקלאיים בין הכפרים טורמוסעייה ואל-מוגאייר
המכוניות שהוצתו ליד רמאללה, לפי החשד על ידי מתנחלים
בצבא בודקים חשד שמתנחלים ביצעו ירי באוויר במהלך העימותים - ובודקים גם דיווח ולפיו לפחות פלסטיני אחד נפצע מהירי. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי פצוע הירי סובל מפציעה קשה בראשו. פלסטיני נוסף נפצע מפגיעת אבן שנשלחה לעברו. גם שני יהודים נפצעו באורח קל במהלך העימותים. לא דווח על עצורים כלשהם.
לירן תמרי השתתף בהכנת הכתבה