ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו הערב (יום ד') בירושלים את התוכנית הכלכלית של הממשלה להורדת יוקר המחיה. בבסיס התוכנית עומדים זיכוי במס הכנה למשפחות עובדות, הנחה בצהרונים וכן הורדת מכסים על יבוא מגוון מוצרים. התוכנית עוד צריכה לעבור בכנסת, אם באמצעות חקיקה או דרך ועדת הכספים.
במסגרת התוכנית החדשה כל הורה לילדים בני 6-12 יקבל נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. "משפחה עם שני הורים ושלושה ילדים בגילים האלה תהנה מעוד 1,300 שקלים בכל חודש", הסביר בנט. בנוסף, הממשלה תגדיל את הסבסוד לצהרונים גם ליישובים באשכולות סוציו-אקונומיים 4 ו-5.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. "המחירים עולים אבל אנחנו נישא בחלק מהנטל"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו על הורדת מכסים על יבוא של שלל מוצרים. בין היתר, הממשלה תוריד את המכס שמוטל על בשר, דגים, קמח, קטשופ ורטבים, שמן חמניות, שמן זית, ביצים, דבש, פירות יבשים ונקניקים. כמו כן, יבוטל המכס על כלי מטבח, ריהוט, כלי מיטה, מוצרי היגיינה וציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב, ריצוף, אמבטיות וכיורים, כלי עבודה וכן חומרי גלם לתעשייה.
בכוונת הממשלה להגדיל את מענק העבודה ב-20%, ולפעול להפחתת תעריפי החשמל, בין היתר באמצעות ביטול מס הבלו על הפחם. "מחירי הפחם בחישוב שנתי קפצו ב-100 אחוז, וזה גרם לעלייה במחירי החשמל. ביטול הבלו בסופו של דבר יוריד משמעותית את תעריף החשמל", הוסיף ליברמן.
"המחירים עולים אבל אנחנו נישא בחלק מהנטל", אמר בנט. "מדובר בחוזה חדש בין המדינה לאזרחים, חוזה הוגן. שהאזרחים שעובדים ונושאים בנטל הקיום של המדינה מגיע להם לשמור יותר מהמשכורת שלהם. התפקיד שלנו זה לקחת מהם פחות מיסים ולייצר באומץ גדול תחרות אמת שתפחית מחירים".
בנט הוסיף: "מה שמנחה אותי זה שהמדינה שלנו תהיה מדינה שמי שעובד יוכל להתקיים בכבוד ורווחה, וכן להצליח. זה לא אמור להיות כל כך קשה בשביל משפחות עובדות".
שר האוצר אביגדור ליברמן תקף את הטענות כי הממשלה פועלת נגד החרדים והשכבות החלשות באוכלוסייה. "אני כל פעם שומע שאלות מעוותות. אנחנו יכולים להגיד שגם אנחנו דאגנו להכי חלשים. לגבי החרדים אני יכול רק לצטט מחקר שלפיו הבעיה המרכזית בישראל זה שיעור התעסוקה. בלי שנכניס שתי אוכלוסיות, הגברים החרדים והנשים הערביות, לשוק העבודה נצטרך להקפיץ ב-16% את מס ההכנסה לשאר האוכלוסייה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן
נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן
"היינו מפרסמים את אותם צעדים גם ללא כל העליהום". ליברמן, בנט וברביבאי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"צריך לומר, גם חרדים צריכים עגלות לתינוקות, ביצים, קמח, דבש וכל המוצרים שמדברים עליהם", הוסיף ראש הממשלה בנט. "האם יש פה אמירה ערכית? כן. אנשים צריכים לעבוד. יש פה אמירה ערכית, אנחנו לא מתביישים בזה. האם צריך לעזור למי שעובד? כן. ואני רוצה גם לומר משהו עמוק פה. לא נתנו עכשיו שקל למשפחות עובדות, אנחנו פשוט לוקחים מהם פחות".
ליברמן התייחס במסיבת העיתונאים ללחץ הציבורי סביב יוקר המחיה: "חשוב להדגיש, למרות העיתוי, גם ללא כל ההתייקרות האחרון, גם ללא כל העליהום בתקשורת, היינו מפרסמים היום את אותם הצעדים".
"אני אומר לכם, יש עוד צעדים בעוד חודש, בעוד פחות מחודש, זאת לא החבילה האחרונה", הוסיף. "אני רוצה להודות לציבור. הציבור באמת התנהל בצורה אחראית".
ל-ynet נודע כי רק כשעתיים לפני מסיבת העיתונאים הוצמדה לרפורמה בלחץ פוליטי כבד של בנט ושר החוץ יאיר לפיד - ובניגוד מוחלט לעמדת כל בכירי משרד האוצר - תוכנית סיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון. כזכור גם שר האוצר עצמו אמר כי יש להמתין לחודש מרץ כדי לבחון את מידת הפגיעה בעסקים בחודשים ינואר ופברואר. מנגד, שרים בכירים בממשלה התנגדו לאשר את התוכנית הכלכלית שתפורסם הערב אם לא ייכללו בה גם הבטחות הסיוע לעסקים שנפגעו באומיקרון.
4 צפייה בגלריה
קונים בסופרמרקט
קונים בסופרמרקט
(צילום: שאול גולן)
הדיונים על התוכנית הכלכלית התנהלו במשרד האוצר ברציפות מאז יום ראשון בבוקר ואף גלשו לדיונים עד לשעות הבוקר המוקדמות ביממה הקודמת והבוקר. גורם באוצר ציין כי בסך הכול קוימו דיונים על התוכנית למאבק בהתייקרויות במשך כ-70 שעות.
יוקר המחיה עלה לכותרות בשבועות האחרונים עם הכוונה של חברות הענק במשק להעלות מחירים, שהובילה למחאה ברשתות ולחרם צרכנים נרחב. בעקבות המחאה, חרם הצרכנים ופניות שרי הממשלה, חלק מהחברות דחו את עליות המחירים וחלק ביטלו אותן לגמרי - אך בפועל, ועל רקע גל האומיקרון, העלייה העולמית במחירי ההובלה והשילוח, הנפט, הסחורות ועוד, עדיין ניכרת עליית מחירים משמעותית.