בית המשפט הצבאי במחנה עופר האריך היום (שלישי) בפעם השלישית את מעצרו של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין באסם א-סעדי, שנעצר לפני כשבועיים. מעצרו הוארך בשישה ימים עד יום ראשון.
א-סעדי, שמעצרו בג'נין החלה את שרשרת האירועים שהובילה לפתיחת מבצע "עלות השחר" בעזה, חשוד בשורה של עבירות ביטחוניות, בהן חברות בארגון הג'יהאד האיסלאמי, מגע עם סוכן זר, שיבוש הליכי חקירה, התחזות לאחר והפרעה לחייל.
3 צפייה בגלריה
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
בסאם א-סעדי
בסאם א-סעדי
מעצרו הוארך בשישה ימים. א-סעדי
(צילום: יואב דודקביץ')
בתחילת הדיון היום ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של א-סעדי בתשעה ימים. נציג המשטרה בדיון אמר כי מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת, ושנעצרו מעורבים נוספים במסגרתה. עוד הוא טען כי חלה התפתחות בחקירה והציג את הממצאים בדוח סודי שהגיש לבית המשפט. מנגד טענה עורכת דינו של סעדי, אחאלם חדאד, כי מעצרו לא מוצדק ושהחקירה מתנהלת בעצלתיים. לדבריה, מאז הארכת המעצר האחרונה של א-סעדי הוא נחקר רק פעם אחת, אתמול.
עו"ד חדאד טענה כי א-סעדי עדיין מרגיש סחרחורות ומטופל באנטיביוטיקה בעקבות מכה שחטף בראשו במהלך מעצרו, ובשל כך שננשך על ידי כלב של יחידת עוקץ בזמן המעצר. עם זאת, היא ציינה כי הוא מקבל טיפול רפואי ומתייחסים אליו בכבוד במעצר.

"בשלב זה מתקיים חשד סביר הקושר את החשוד לעבירות המיוחסות לו", קבעה השופטת רס"ן מזי מקונן, שהוסיפה: "לאור טענות הסנגורית לדבר מצבו הרפואי של החשוד מצאתי להדק את הביקורת השיפוטית על מהלכי החקירה ולקצר את מניין הימים המבוקשים על ידי גורמי החקירה".
א-סעדי, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין, נעצר כאמור לפני כשבועיים במחנה הפליטים ג'נין. הפעילות, שאותה ביצעו מסתערבי משמר הגבול איו"ש ולוחמי סיירת נח"ל, לוותה בחילופי אש בין הכוחות לבין חמושים פלסטינים שירו מקרבת המבנה שבו התבצר א-סעדי. במהלך הפעילות נתפסו גם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדח, מחסניות וכדורי M-16, וכן כסף מזומן רב.
3 צפייה בגלריה
האמל"ח והכסף המזומן שנמצאו בעת מעצר בסאם א-סעדי
האמל"ח והכסף המזומן שנמצאו בעת מעצר בסאם א-סעדי
אמצעי הלחימה והכסף שנתפסו במהלך מעצרו של א-סעדי
(צילום: דוברות המשטרה)
א-סעדי התנגד למעצר, ונפצע באורח קל מכלב שהשתתף בפעילות יחד עם הלוחמים. במהלך מבצע המעצרים הושלכו מטעני חבלה לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות, חמוש פלסטיני אחד נהרג בחילופי האש. "עם כניסת הלוחמים לג'נין נפתחה אש חיה של מספר מחבלים לעבר הלוחמים שהגיבו בירי חי, זוהו מספר פגיעות במחבלים חמושים", נמסר בהודעה משותפת של דוברות המשטרה ודובר צה"ל. יחד עם א-סעדי נעצר גם חתנו אשרף ג'דע. נמסר כי שניהם חשודים בפעילות טרור, וכי הם נעצרו בהכוונה של שב"כ.
בבוקר שלאחר המעצר סגר צה"ל צירים בעוטף עזה והודיע על הפסקת תנועת הרכבות מדרום לאשקלון, עקב חשש מירי נ"ט. ה"סגר" על העוטף נמשך בימים שלאחר מכן, כשביישוב כרם שלום - אחד ה"נצורים" ביחד עם נחל עוז - החליטו להתפנות לירושלים. כמה ימים לאחר מכן צה"ל חיסל את מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, מה שפתח את מבצע "עלות השחר" שנמשך שלושה ימים.