טלטלה בחיל האוויר: בהודעה חסרת תקדים שנמסרה היום (ג') למפקד חיל האוויר ועתידה להתפרסם מחר כמודעה, עדכנו 161 מבכירי וקציני המטה המבצעי של חיל האוויר על הפסקה לאלתר של שירות המילואים שלהם. לדברי קצין בכיר במילואים בחיל האוויר "מדובר על פגיעה קשה ביכולת של תאי השליטה של החיל, גם בבור של חיל האוויר, וגם נציגי החייל בבור של הירוקים, תאי שליטה המבוססים בחלקם הגדול מאוד על אנשי מילואים".
ההודעה יוצאת דופן משני טעמים - בפעם הראשונה חתומים עליה מספר גדול מאוד של קציני מילואים, חלקם בכירים וחלקם בכירים מאוד, שמאיישים תפקידים קריטיים לכשירות המבצעית של החייל. שנית - בניגוד למכתבים והודעות ושיחות אחרות, הקצינים הללו לא התנו את פרישתם בהעברת חוק ביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, אלא הודיעו על הפסקה מיידית.
גורמים הבקיאים בגיבוש המכתב אמרו כי מפקד חייל האוויר תומר בר קיבל על כך הודעה היום וכי לפחות חלק מהחתומים עליו גיבו את המכתב בהודעות אישיות למפקדים הישירים שלהם.
2 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש להק מבצעי אוויר תת אלוף עומר טישלר מפקדים על הסיכול ברצועת עזה מבור חיל האוויר
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש להק מבצעי אוויר תת אלוף עומר טישלר מפקדים על הסיכול ברצועת עזה מבור חיל האוויר
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, בעת מבצע בבור. "פגיעה קשה ביכולת של תאי השליטה של החיל", אומר קצין בכיר במילואים
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב הפסקה מיידית של התנדבות למילואים
מכתב המילואימניקים של אנשי מטה חיל האוויר
תחת הכותרת "הפסקה מיידית של התנדבות למילואים" נכתב כי "אנחנו, החתומים מטה, 161 אנשי הלב המבצעי של מטה חיל האוויר מודיעים בזאת על הפסקה מיידית של התנדבותנו לשרות מילואים.
"אנחנו קבוצה של אנשי מילואים הנמצאים בחוד החנית של החשיבה, התכנון והשליטה של מבצעי חיל האוויר ברגיעה ובלחימה מזה עשרות שנים. אנחנו משרתים במטה חיל האוויר ומחוצה לו, בינינו אנשי צוות אוויר, בקרים, מפעילי כטמ"מים, קציני מודיעין וממלאי תפקידים נוספים.
"בסוף מרץ 2023 עבר בכנסת בקריאה ראשונה החוק 'לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים'. ביום שלישי, 11 ביולי 2023, עבר בכנסת בקריאה ראשונה החוק 'לביטול עילת הסבירות'. אישורו הסופי של מי מחוקים אלה והכנסתו לספר החוקים של מדינת ישראל, הוא תהליך פורמלי וקצר, אבל כזה שישנה באופן דרמטי את מהותה ואת פניה של המדינה, והוא יהפוך אותה מדמוקרטיה, לדיקטטורה.
"אנו אומרים בזאת שאיננו מוכנים למלא את המשימות המוטלות עלינו, תחת משטר, בו יסודות הדמוקרטיה נרמסים אחד אחד ברגל גסה, ומתרחב הפתח דרכו ממשיכים ומצעידים את המדינה לעבר דיקטטורה מלאה. על כן, בלב כבד, אנחנו מודיעים בזאת על הפסקה מיידית של התנדבותנו לשרות מילואים".
הקצין הבכיר במילואים אומר כי "אין המדובר על כל אנשי המילואים, ורוב המפקדים הבכירים, תת-אלופים בדרגתם, מפקדי בסיסים בחיל לשעבר, המשמשים במילואים כמפקדים של תאי השליטה - עדיין לא הודיעו. עם זאת, לאלה שהודיעו - המוצבים כאנשי מילואים במטה - אין תחליף. לניסיון שלהם, גם בתעסוקה המקורית שלהם - טייסי קרב, מסוקים, תובלה, מפעלי כטב"מים ובקרים לשעבר - וגם בניסיון שלהם בתאי השליטה, אין כל תחליף. טייס צעיר לא יכול להחליף אותם. ההיעדרות שלהם ממילואים עשויה להוריד באופן משמעותי את מספר המבצעים שחיל האוויר יכול להוציא".
מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה.