קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביקרה בצהריים (יום ראשון) במוזיאון יד ושם יחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט. לסיור התלוו גם יו"ר יד ושם דני דיין ויו"ר מועצת יד ושם, הרב ישראל מאיר לאו. "כל ביקור ביד ושם נוגע בעמקי נשמתי כל פעם מחדש", אמרה מרקל בפתח דבריה, ולאחר מכן הדגישה את אחריות הגרמנים למאבק באנטישמיות. ynet העביר את הביקור בשידור ישיר.
6 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
"החיים היהודיים בגרמניה אחרי השואה - אמון שאנחנו מחויבים לו". מרקל בביקור ביד ושם
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
"כל הדרכים מובילות לירושלים". בנט לצד מרקל
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה הרצוג מציג לאנגלה מרקל את מלגת הכבוד על שמה
נשיא המדינה הרצוג מציג לאנגלה מרקל את מלגת הכבוד על שמה
מרקל מקבלת בבית הנשיא מלגת כבוד מפרופ' אלון חן, נשיא מכון ויצמן למדע
(צילום: חיים צח, לע"מ )
לדברי קנצלרית גרמניה, "הפשעים נגד העם היהודי שמתועדים פה הם תזכורת חוזרת ונשנית על האחריות שאנו הגרמנים נושאים וכאזהרה".
מרקל הוסיפה: "יהודים מצאו בית מחדש בגרמניה אחרי הפשעים נגד האנושות שבוצעו בה בשואה. זו הבעת אמון גדולה במיוחד, שאנחנו חייבים לה. האמון הזה מביא אותנו לעמוד בנחישות נגד אנטישמיות, שנאה ואלימות בכל יום מחדש. זוהי המחויבות של כל ממשל פדרלי".
6 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
אנגלה מרקל בביקור ביד ושם
(צילום: עמית שאבי)
בנט אמר בנאומו כי "המטרה של הנאצים הייתה להותיר אחריהם שממה, מחיקה מוחלטת של עמנו. אבל כשיוצאים מיד ושם ורואים את דברי זכריה מתממשים ממש מול עינינו: 'ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות, משחקים ברחובותיה'. אז מבינים שכגודל האסון כך גודל הנס".
"בעיניי, החשוב שבלקחים מהשואה הוא הפשוט והמובן מאליו מכולם - מקומו של העם היהודי הוא על אדמתו כאן בארץ ישראל", אמר בנט. "השואה אינה סיבת קיומה של מדינת ישראל". לדברי בנט, השואה מלמדת כי על היהודים "לא להיות עם חסר מגן רחוק מביתו".
בנט חתם את דבריו: "כמי שענפים ממשפחתו נגדעו בשואה ומונצחים כאן בשמותיהם, וכראש ממשלת ישראל שעתידה מופקד בידיו, כל הדרכים מובילות לירושלים".

6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל
מסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל
"את האיראנים אין טעם לפייס". בנט ומרקל במסיבת עיתונאים משותפת
(צילום: יואב דודקביץ')
מרקל, שמבקרת בישראל בפעם האחרונה כקנצלרית גרמניה, נפגשה לפני ביקורה ביד ושם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. בפגישה העניק לה הרצוג מלגת כבוד על שמה למדעניות מצטיינות במכון ויצמן. מלגת הפוסט-דוקטורט למדעניות מצטיינות בתחום כימיה פיסיקלית ע"ש ד"ר אנגלה מרקל תוענק פעם בשנה על ידי ועדת מדענים בכירים של מכון ויצמן למדעניות שהוכיחו מצוינות בתחומי המחקר שלהן במיוחד בתחומי פיזיקה וכמיה ומה שביניהם.
"את ידידה אמיתית של ישראל והעם היהודי ולנצח נזכור זאת", אמר הרצוג למרקל. "את אחת המנהיגות החשובות בתבל בעידן המודרני. יש לנו הרבה מה ללמוד ממך וניהלנו שיחה מצוינת על הדרכים להתמודד יחדיו עם המלחמה באנטישמיות, זיכרון העבר וחינוך דור העתיד על בסיס ערכינו המשותפים".
מרקל הודתה לנשיא ואמרה כי "עבורי זהו עונג לעזוב את תפקידי בידיעה שהיחסים בין המדינות שלנו טובים כפי שהם. זה ממלא אותנו באופטימיות לדעת שהממשלות שלנו ימשיכו את החינוך החשוב לזיכרון השואה".

מוקדם יותר היום נפגש מרקל עם בנט ביחידות, ואף השתתפה בישיבת ממשלה מיוחדת לכבודה. מרקל הדגישה בדבריה בישיבה כי "נהיה מחויבים לביטחון ישראל גם בעתיד", אך הוסיפה כי "לפעמים יש חילוקי דעות בינינו כמו למשל בעניין הפלסטיני. זו טעות לבסס את היחסים רק על זיכרון השואה".
שר החוץ יאיר לפיד התייחס בפתח דבריו בישיבה לסיפורו המשפחתי ואמר כי "אני נכדו של מי שנספה בתא הגזים במחנה ריכוז מאוטהאוזן. ילד בן 13 שישב במרתף ולא הצליח להבין למה האומה של גתה רוצה להרוג אותו. אני נושא איתי את הזיכרונות שלהם, אבל הילדים שלי יישאו איתם את הרגע הזה - אבא שלהם היה כשקנצלרית גרמניה התארחה בישיבת הממשלה של ישראל החופשית".
לפיד החמיא למרקל על התמודדותה עם העבר הנאצי של גרמניה ואמר כי "המדינה גאה לארח אותך בגלל מי שאת ובגלל מה שאת מייצגת. לא היה רגע אחד בכל הכהונה הארוכה שלך שבו ניסית לחמוק מזכר השואה. במקום זה גרמת לאומה שלמה להסתכל על ההיסטוריה בכנות כמעט אכזרית".
בנט העלה כמה פעמים לאורך היום את נושא איראן לצד מרקל. במסיבת העיתונאים המשותפת שלהם אמר: "השלמה עם הפיכת איראן למדינת סף גרעינית תהיה כתם מוסרי על העולם. את האיראנים אין טעם לפייס. הם מפרשים פייסנות כחולשה. זו הנקודה הקריטית בזמן ועמדת גרמניה חשובה מאוד".