קנצלרית גרמניה היוצאת אנגלה מרקל, השתתפה היום (ראשון) בישיבת הממשלה בירושלים במסגרת ביקור הפרידה שלה ביומיים הקרובים בישראל. מרקל, שהתקבלה בחום על-ידי השרים, קיימה מסיבת עיתונאים משותפת עם בנט לאחר הישיבה והדגישה את מחויבותה של גרמניה גרמניה לביטחון ישראל ולפתרון שתי המדינות.
בנט כינה אותה "ידידת אמת של מדינת ישראל" והתייחס להתקדמות הגרעין האיראני: "האיראנים מושכים זמן והצנטריפוגות מסתובבות", אמר רה"מ והזהיר מפני הגישה הפייסנית כלפי טהרן. מרקל, שתבקר היום במוזיאון "יד ושם" אמרה לשרים כי "זו תהיה טעות לבסס את היחסים בין המדינות על זיכרון השואה".

סוף עידן מרקל - כתבות נוספות

"בשלוש השנים האחרונות האיראנים עשו קפיצה ענקית קדימה, ויכולת ההעשרה שלהם היא בנקודה המתקדמת ביותר שלה", אמר בנט בישיבת הממשלה. "האיראנים מושכים זמן והצנטריפוגות מסתובבות. האחריות המוטלת על ישראל היא לוודא במעשים ולא בדיבורים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. נשק גרעיני בידיו של משטר קיצוני ואלים כזה ישנה לרעה את פני האזור והעולם. בשבילנו זו סוגיה קיומית".

9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
מרקל בישיבת הממשלה
(צילום: יואב דודקביץ')
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
"נשק גרעיני לאיראן ישנה לרעה את העולם". בנט לצד מרקל
(צילום: יואב דודקביץ')
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: יואב דודקביץ')
"אני רוצה להעביר לך את ההערכה העמוקה של העם בישראל על העמידה שלך לצידנו במילים וחשוב מזה - במעשים", פנה בנט לקנצלרית היוצאת, שמסיימת את תפקידה אחרי 16 שנה. "את חברה גדולה של ישראל. תודה לך חברתנו. את משמשת מזה שנים כמצפן המוסרי של יבשת אירופה כולה ומתווה קו בלתי מתפשר של תמיכה בישראל".
מרקל הדגישה בדבריה בישיבה כי "נהיה מחויבים לביטחון ישראל גם בעתיד", אך הוסיפה כי "לפעמים יש חילוקי דעות בינינו כמו למשל בעניין הפלסטיני. זו טעות לבסס את היחסים רק על זיכרון השואה".
שר החוץ יאיר לפיד התייחס בפתח דבריו לסיפורו המשפחתי ואמר כי "אני נכדו של מי שנספה בתא הגזים במחנה ריכוז מאוטהאוזן. ילד בן 13 שישב במרתף ולא הצליח להבין למה האומה של גתה רוצה להרוג אותו. אני נושא איתי את הזיכרונות שלהם, אבל הילדים שלי יישאו איתם את הרגע הזה - אבא שלהם היה כשקנצלרית גרמניה התארחה בישיבת הממשלה של ישראל החופשית".
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
"לרגע אחד לא ניסית לחמוק מזכר השואה". לפיד בישיבת הממשלה
(צילום: לע"מ)
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
(צילום: יואב דודקביץ')
לפיד החמיא למרקל על התמודדותה עם העבר הנאצי של גרמניה ואמר כי "המדינה גאה לארח אותך בגלל מי שאת ובגלל מה שאת מייצגת. לא היה רגע אחד בכל הכהונה הארוכה שלך שבו ניסית לחמוק מזכר השואה. במקום זה גרמת לאומה שלמה להסתכל על ההיסטוריה בכנות כמעט אכזרית".
מיד לאחר ישיבת הממשלה קיימו מרקל ובנט מסיבת עיתונאים משותפת, שגם בה התייחס בנט לנושא האיראני וניסה לגייס את קנצלרית גרמניה למאבק. "השלמה עם הפיכת איראן למדינת סף גרעינית תהיה כתם מוסרי על העולם", אמר בנט. "את האיראנים אין טעם לפייס. הם מפרשים פייסנות כחולשה. זו הנקודה הקריטית בזמן ועמדת גרמניה חשובה מאוד".

מרקל הודתה במסיבת העיתונאים על קבלת הפנים החמה בה התקבלה בישראל. "אני רוצה להודות על ההזמנה ועל אפשרות לצפות בקבינט הישראלי. היה דיון ממש מקסים. על אף ההבדלים בקבינט שלכם אני רואה כיצד העבודה המשותפת מתאפשרת לטובת אזרחי ישראל".
מרקל הדגישה בדבריה את מחויבות גרמניה לביטחון ישראל אך חזרה על עמדתה בעד פתרון שתי המדינות. "לגבי תהליך השלום והיחסים עם השכנים, גם אם זה נראה בלי סיכוי - אני בעד שתי מדינות לשני עמים, וכך גם הפלסטינים יוכלו לחיות בארצם בבטחה". הקנצלרית היוצאת גם הדגישה כי "לא נעבור לסדר היום על איומי איראן בהשמדת ישראל, וכל ממשלה בגרמניה תצטרך לעמוד לצד ישראל. אני אופטימית וסבורה שאכן כל ממשלה בגרמניה תרגיש מחויבותה זו".
9 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל
מסיבת עיתונאים משותפת של ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל
בנט ומרקל במסיבת העיתונאים
(צילום: EPA)
"צריך לדאוג לשכנים בישראל ויש דרך אחת שהיא נכונה. המדיניות של ההתנחלויות היא דבר שמקשה על זה ואפשר לדבר על כך", הוסיפה מרקל. "אני חושבת שזה טוב שרה"מ קשר קשרים עם ירדן ומדינות ערביות נוספות". בנט השיב למרקל והתייחס גם הוא לנושא הפלסטיני: "אנחנו לא מתעלמים מהפלסטינים, הם שכנים והם לא הולכים לשום מקום. המשמעות של מדינה פלסטינית היא הקמת מדינת טרור שבע דקות מביתי שלי ומכמעט כל נקודה בישראל. אני אדם פרגמטי ואנו עושים שורת פעילות בשטח כדי להגן על כולם".
שר המשפטים גדעון סער אמר בישיבה עם הקנצלרית כי "אם למדנו משהו מההיסטוריה שלנו זה שאם מישהו אומר 'יש להשמיד את היהודים' - יש להתייחס לדבריו במלוא החומרה ולקחת אותם ברצינות. כשז'בוטינסקי אמר ליהודי אירופה בשנות ה-30 שהלבה מתקרבת הרוב התייחסו לדבריו בביטול. מנהיגי איראן אומרים בגלוי שיש למחוק את ישראל מהמפה, והם פועלים בכל דרך לפגוע בישראל גם באמצעות ארגוני טרור שהפכו לצבאות. אם מישהו שמטרתו המוצהרת היא להשמיד את ישראל פועל כדי להצטייד בנשק גרעיני - זו סכנה שאין ביכולתנו להקל בה ראש. אם משטר קיצוני ואפל כזה ישיג נשק גרעיני זו תהיה סכנה לשלום האזור והעולם וזה מבחן היסטורי לקהילה הבינלאומית".
מרקל השיבה לסער ואמרה: "אני מצדיקה את מה שאתה אומר. המחשבה שהכול יהיה בסדר לא תשפיע על ההיסטוריה. השאלה היא אילו אמצעים יועילו. גם האנטישמיות שאנחנו רואים היום מראה לנו שהדורות הבאים לא מוגנים. לומר 'זה לא יקרה' - לא יעזור".
גם שר הבריאות ניצן הורוביץ פנה למרקל ואמר כי "עלינו לפעול להשלמת מעגל השלום עם השכנים שלנו, ובראש ובראשונה עם השכנים הקרובים והחשובים ביותר שלנו הפלסטינים, על בסיס פתרון שתי המדינות, בשלום ובביטחון, גם כדי שנוכל לשמור על ערכינו הדמוקרטיים. לאיחוד האירופי יש לפעמים ביקורת על ישראל, אבל מי שמנסה להציג את האיחוד כעוין לישראל, כמו שהציגה הממשלה הקודמת - טועה ומטעה. מהקמת המדינה ועד הימים האלה ממש, אירופה הדמוקרטית, ובראשה גרמניה החדשה עמדו לצד ישראל ברגעים הכי קריטיים. הברית הזו בינינו, מוכיחה את עצמה שוב ושוב, וגם בתקופה הזו ממש".

התרגום לא עבד, מרקל ענתה בעברית - והשרים צחקו

לאחר ישיבת הממשלה, שהייתה סגורה לכלי התקשורת, התברר כי התרגום הסימולטני כלל לא עבד. שר הביטחון ניסה לערוך בדיקה ושאל בעברית: "גברת, האם את מבינה את מה שאני אומר?", מרקל השיבה בעברית "מבינה" ולקול צחוקם של הנוכחים. לבסוף, אחרי שהניסיונות לטפל בתקלה לא עבדו, פנה אליה באנגלית והודה לה על הסיוע במאבק מול איראן ועל הגדלת שיתופי הפעולה בין מערכות הביטחון של שתי המדינות.
9 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
ישיבת ממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל
התרגום לא עבד, מרגל השיבה בעברית: "מבינה"
(צילום: EPA)
מרקל עצמה ציינה כי היא הייתה שמחה לפגוש את השרות של הממשלה ואמרה: "אנחנו מתרגזים אחד על השני כל יום. השרים עליי ואני עליהם. כשמגיע אליי שר ומתלונן על מישהו אני שואלת 'האם דיברת עם השר ישירות?'. התשובה היא כמובן 'לא'. אז אני מתקשרת לשר השני ומתריעה בפניו שיש שיחה בדרך. אז תמיד מתברר שיש עוזרים שמעבירים חצי דברים, ואני בטוחה שבישראל אנשים נוהגים אחרת לחלוטין".
עוד לפני ישיבת הממשלהבמלון המלך דוד בירושלים. "ברוכה הבאה, חברה יקרה של ישראל. זה תענוג לארח אותך ואת המשלחת שלך כאן, הקנצלרית מרקל", אמר בפתח דבריו.
"אנחנו מעריכים את החברות המתמשכת עמך ואת מחויבותך לישראל. מערכת היחסים בין גרמניה לישראל הייתה חזקה, אבל בתקופתך הפכה לחזקה מאי פעם. היא הפכה מעוד ברית לחברות אמיתית הודות למנהיגותך. אנחנו מצפים לחזק את זה אפילו יותר - בעסקים, במדע, בחינוך, בבריאות וכמובן בביטחון", הוסיף בנט.
9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואנגלה מרקל
נפתלי בנט ואנגלה מרקל
בנט ומרקל בפגישה לפני ישיבת הממשלה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
"לפעמים מנהיג עושה הבדל משמעותי, ואני חושב שמנהיגותך סללה את הדרך למחויבות מתמשכת של גרמניה לביטחון ישראל, ואנחנו מעריכים את זה מאוד. אנחנו בהחלט זוכרים את ההיסטוריה, ומביטים באופטימיות לעתיד טוב יותר. הממשלה בראשותי תמשיך את מערכת היחסים המתמשכת", אמר בנט.
מרקל הודתה בפתח דבריה לבנט על קבלת הפנים הידידותית. "אני מחשיבה את זה כתענוג גדול וכבוד גדול שאני יכולה לבקר בישראל שוב בסוף כהונתי ולהכיר את ראש הממשלה החדש", אמרה מרקל. "במהלך הזמן שכיהנתי בתפקידי, ניסיתי יחד עם כל חברי ממשלתי, לעבוד קשה על מנת שהיחסים בין שתי המדינות והעמים יהיו חזקים יותר ועמוקים יותר. זה לא רק נושאים שנוגעים לעבר ומשחקים תפקיד, אלא גם הציפייה שלנו לעתיד משותף".
מרקל אמרה בסיום דבריה כי "אני מצפה לרעיונות הטובים שנחליף ומצפה להכיר את הממשלה המגוונת שלכם. בהשוואה לממשלה שלכם, הקמת קואליציה בגרמניה נראית כמו דבר פשוט מאוד". בהמשך צפויה מרקל להיפגש בין היתר בהמשך הביקור עם הנשיא הרצוג, לבקר ביד ושם ולקבל דוקטור לשם כבוד מהטכניון.

לגרמנים היה חשוב להדגיש: ביקור עבודה - ולא ביקור פרידה

אמש התקיימה בנמל התעופה בן גוריון קבלת פנים בפרופיל נמוך לבקשת הגרמנים. את פניה לא קיבל אף שר, אלא ראש הטקס של משרד החוץ גיל השכל ושגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף.
לגרמנים היה חשוב להגדיר את ביקורה של מרקל, שתסיים את תפקידה לאחר שתוקם הממשלה החדשה בגרמניה, כביקור עבודה ולא כביקור פרידה - כלומר, היא תדון בביקור בסוגיות שנוגעות לזמן שנשאר לה כמי שעומדת בראש ממשלת המעבר וגם לחפיפה שתעביר לבא אחריה.
9 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל נחתה בישראל
אנגלה מרקל נחתה בישראל
קבלת פנים בפרופיל נמוך. מרקל נחתה בישראל, אמש
(צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
המטרה העיקרית של הביקור היא לקבע את המחויבות ההיסטורית של גרמניה לישראל ובמיוחד לביטחון ישראל, ואת המורשת של מרקל בהקשר הזה. למרקל הייתה תרומה ייחודית מאוד מאז שנת 2008 ליחסים המיוחדים של גרמניה וישראל, שבאו לידי ביטוי באספקת נשק אסטרטגי למדינת ישראל, כגון צוללות וספינות טילים - ופיתוח היחסים לרמה של שותפות אמיתית בין שתי המדינות.
ביקורה האחרון של מרקל בישראל היה באוקטובר 2018. מאז נעשו ניסיונות לקיים עוד מפגשים כאלה, אך הם נדחו גם בגלל הבחירות בישראל וגם בגלל התפשטות נגיף הקורונה. זה ביקורה השביעי של הקנצלרית בישראל במהלך 16 שנות כהונתה.

בהמשך הביקור תבקר מרקל במוזיאון יד ושם ותפגוש אנשי היי-טק ויזמים ישראלים יחד עם ראש הממשלה. הקנצלרית תיוועד לארוחת צהריים גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, תקבל תואר דוקטור לשם כבוד מהטכניון ומחר תנאם בפני המכון למחקרי ביטחון לאומי. לבקשת הגרמנים, ומפאת גילה של מרקל (67), לא יתקיימו לחיצות ידיים במהלך הביקור.