מאבטח בן 34 נפצע בפיגוע דריסה במעבר תאנים שבשומרון. המחבל, נער בן 15, הגיע מהצד הפלסטיני של המחסום והתנגש עם המכונית שבה נהג בעמדת הבידוק בכניסה למעבר. מאבטחים נוספים של רשות המעברים במשרד הביטחון שהיו במקום ירו במחבל שנהג במכונית, ומותו נקבע בבית החולים מאיר בכפר סבא. מיד לאחר הפיגוע, המעבר נסגר לתנועה.
המאבטח פונה בהכרה לבית החולים שיבא בתל השומר וסובל מחבלות בגפיים, בחזה ובראש. בתחילה מצבו הוגדר קשה, אבל הבוקר (יום ב') עדכן המשנה למנהל בית החולים שיבא, פרופ' ארנון אפק, כי מצבו השתפר ומוגדר בינוני.
לנער המחבל, מוחמד מוסא משכם, לא היה היתר כניסה לישראל - וגם לא רישיון נהיגה. על פי החשד, הוא רב עם אביו ולקח ללא רשות את מכוניתו. עם אותו רכב הוא דהר במהירות גבוהה של כ-100 קמ"ש למחסום והתנגש בעמדה. כוחות צה"ל הגיעו לבית משפחתו בפאתי שכם וביצעו חיפוש.

7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
מוחמד נידאל יונס מוסא
מוחמד נידאל יונס מוסא
המחבל מוחמד מוסא, בן 15
מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במילואים אמיר אשל, ביקר במהלך הלילה במעבר תאנים וקיים תחקיר ראשוני של הפיגוע. הוא שיבח את עבודת מאבטחי רשות המעברים: "הם פעלו במהירות, בדיוק כפי שאנחנו מתרגלים אותם - חתרו למגע, פגעו במחבל וסיימו את האירוע בתוך שניות. אנחנו מתחקרים את נסיבות האירוע ונבחן צעדים נוספים לשיפור המיגון למאבטחים". שר הביטחון בני גנץ הנחה על קיום תחקיר מקיף, הפקת לקחים והעלאת כוננות ודריכות בכלל המעברים ביו"ש.
ארז צידון, ראש רשות המעברים במשרד הביטחון, אמר באולפן ynet כי לא הייתה התרעה ספציפית לפני הפיגוע: "נקודת המוצא שלנו היא שבכל פעם שיש פיגוע מוצלח מבחינת הצד השני זה מעורר אנשים נוספים, מעלה את המוטיבציה ואנחנו מוכנים ודרוכים כל הזמן. המעברים נמצאים כדי למנוע את כניסת המפגעים למדינת ישראל וגם בתקופה שהיו את הסכינאים היו לנו הרבה מאוד מפגעים שבאו בלי רקע קודם שפשוט הלכו ואמרו – 'המעבר זה הדבר הכי קרוב' ובאו להתנפץ עלינו".
במד"א מסרו כי הדיווח על האירוע התקבל במוקד 101 בשעה 01:29, וכי תחילה דווח על "הולך רגל" שנפגע מרכב במעבר תאנים, סמוך למחסום. חובשים ופראמדיקים של מד"א טיפלו באיש, המאבטח, ופינו אותו לבית החולים שיבא בתל השומר.

7 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הביטחון במעבר תאנים, הלילה
מנכ"ל משרד הביטחון במעבר תאנים, הלילה
מנכ"ל משרד הביטחון במעבר תאנים, הלילה
(צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מחיפוש שביצעו כוחות צה"ל בפאתי שכם בבית משפחתו של המחבל מפיגוע הדריסה במעבר תאנים בשומרון
תיעוד מחיפוש שביצעו כוחות צה"ל בפאתי שכם בבית משפחתו של המחבל מפיגוע הדריסה במעבר תאנים בשומרון
חיפוש בבית המחבל
פרמדיק מד"א אליק איסקימוב אמר ל-ynet: "הגענו לבחור כבן 30 איש כוחות הביטחון שנדרס ככל הנראה על ידי מחבל. כשהגענו הוא היה שרוע על הארץ עם חבלות מפושטות בכל חלקי גופו. הענקנו לו טיפול רפואי במקום שכלל חבישות ופינינו אותו לבית החולים תל השומר. במהלך הפינוי הוא קיבל טיפול רפואי שכלל תרופות וחבישות נוספות. מצבו קשה אך יציב".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שיבח את תגובת המאבטחים במחסום: "כך צריך, לא להסס ולפעול מול המחבלים ללא מורא וללא פחד. יידעו כל אויבי ישראל כי מי שינסה לרצוח יהודי דמו בראשו. אני דורש מכל חברי הממשלה לגבות בצורה מלאה את המאבטחים הגיבורים, שהגיבו כנדרש וחיסלו את המחבל. על הממשלה ללמוד מהמאבטחים הצעירים הללו איך מנצחים את הטרור, כיצד חותרים למגע ומחסלים את המחבלים".

פיגוע רודף פיגוע

בשבת אחר הצהריים נדקר אברהם אלמליח, צעיר חרדי, סמוך לשער שכם שבכניסה לעיר העתיקה בירושלים על-ידי פלסטיני ששהה בישראל ללא היתר, ונפצע באורח בינוני. המחבל, מוחמד סלימה בן ה-25 מסלפית, נורה על ידי כוחות הביטחון ונהרג. סלימה, שהיה מזוהה עם ארגון פתח, ישב כשנה בכלא הישראלי, בין 2019 ל-2020, אחרי שהורשע בהסתה. הפצוע פונה על-ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לבית החולים שערי צדק, שם עבר בדיקות הדמיה. היום נפגש עם לוחמי מג"ב רש"ט ש' ורס"ר ל' שנטרלו את המחבל. במשטרה הודיעו בשבת כי החשד הוא שמדובר באירוע לאומני, ואמרו שהמחבל ניסה לדקור גם לוחם מג"ב.
7 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם, בשבת
(צילום: דוברות המשטרה)


הפיגוע בירושלים התרחש פחות משבועיים לאחר פיגוע הירי בשער השלשלת בעיר העתיקה, שבו נרצח אליהו (אלי) קיי בן ה-26, שעלה לפני שנים אחדות לישראל מדרום אפריקה. את הפיגוע ההוא ביצע פעיל הזרוע המדינית של חמאס, פאדי אבו שחיד, שייח בן 42 ממחנה הפליטים שועפט שבמזרח הבירה, שהרבה לשאת דרשות במסגדים באזור ירושלים.
אבו שחיד חוסל בזירה על ידי כוחות המשטרה, אך הוא הצליח לפצוע עוד ארבעה בני אדם, בהם אזרח שמצבו הוגדר אז קשה. כמה שעות לאחר הפיגוע הזה התרחש פיגוע דקירה ביפו, שם תקף פלסטיני ושוהה בלתי חוקי זוג מבוגר שהתהלך ברחוב, ופצע גבר בן 67 באורח בינוני. הוא נמלט, אך נתפס תוך זמן לא רב.
כמה ימים קודם לכן, ב-17 בנובמבר, מחבל פלסטיני דקר שני לוחמי משמר הגבול סמוך לישיבת עטרת כהנים באזור שער שכם ופצע אחת מהם באורח בינוני ואת השני באורח קל. הלוחמים בזירה התעמתו עם המחבל, עומר איברהים אבו עסב (16) משכונת עיסאוויה במזרח העיר, וירו בו למוות.

סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן) התייחס הבוקר לחשש מהסלמה בעקבות רצף הפיגועים בחודש האחרון, ואמר כי למרות "התגברות מסוימת" של כמות פעולות הטרור שיוצאת לפועל, במערכת הביטחון מקווים "לדכא" את המגמה הזו ולהשיב את השקט היחסי ששרר לפניה.
בריאיון לאולפן ynet הזכיר שוסטר את "המניעה העצומה והסיכול היעיל מאוד של כוחות הביטחון שלנו, במדים ובלי מדים, במשך כל השנים האחרונות. אנחנו לא מחכים בתחנות ההסעה או במעברים. אנחנו יוצאים אל הבתים שלהם, נקודות ההתארגנות, נקודות היציאה, מנטרים ברשתות ומצליחים לקצץ את הדשא הרעיל הזה עוד בעודו באיבו. אי אפשר להגיע ל-100%".
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 02:05, 06.12.21