לאחר שמאות משלחות תלמידים לפולין בוטלו מטעמי ביטחון בעקבות אירועי 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל", שר החינוך יואב קיש החליט היום (שלישי) על חידושן. עם זאת, המצב הביטחוני ייבדק באופן תדיר, ועדיין ייתכנו שינויים במסעות, שמתוכננים לצאת בקיץ הקרוב. בהתאם, במשרד קראו להורים "לדאוג לביטוחי הביטול המתאימים", כדי להימנע מהפסדים כספיים.
1 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
משלחת תלמידים לפולין. ארכיון
(צילום: משה מילנר)
חידוש המסעות לפולין מהווה בשורה לתלמידים לאחר שנים של משברים שבמהלכם בוטלו מאות משלחות, החל מתקופת הקורונה, דרך המשבר המדיני בין ישראל לפולין, עיצומי המורים וכעת מלחמת חרבות ברזל. במקביל, הנטל נפל גם על ההורים, שכן המסעות שתוכננו לצאת בחודשים האחרונים ובוטלו גררו תשלום של בין מאות לאלפי שקלים בדמי ביטול, בהתאם להסכמים עם חברות הנסיעות. בנוסף, מאות רבות מההורים הפסידו כל אחד סכומים של עד 6,500 שקלים, בסכום כולל של מיליוני שקלים, לאחר שאחת החברות נקלעה לקשיים כלכליים.
ממשרד החינוך נמסר היום כי ההחלטה על חידוש המסעות התקבלה לאחר שהושלם המהלך הפדגוגי לבחינת והתאמת מטרות ותכני המסע, ולאחר שההיתכנות להוצאת מסעות נבדקה ואושרה בתחומי הביטחון וההערכות הלוגיסטיות. עוד צוין כי המצב הביטחוני ייבדק על בסיס קבוע, כך שייתכנו שינויים במסעות בהתאם להמלצת הגוף האחראי. לכן, על מנת לצמצם נזק כלכלי להורים, משרד החינוך ממליץ להם לדאוג לביטוחי הביטול המתאימים.
"לאור החשיבות שהמשרד מייחס לשימור המפעל החשוב להנצחת זיכרון השואה והתקומה, הוא מעודד את בתי הספר שרוצים להוציא מסעות בקיץ להתחיל בהכנת התלמידים, ולבנות את ההכנה כך שתעמוד בפני עצמה, גם אם בסופו של דבר לא תתאפשר הנסיעה לפולין", אמרו במשרד החינוך. "המשרד רואה כוח בסיפור סיפוריהם של שורדות ושורדי השואה שבחרו לחזור ולחיות, בנו את חייהם מחדש ותרמו רבות להקמתה של מדינת ישראל ולרוחה וצביונה של החברה הישראלית".
ממשרד החינוך נמסר כי בחודשי יולי ואוגוסט צפויות לצאת 79 משלחות של כ-7,000 תלמידים, לאחר שבסתיו ובחורף בוטלו יותר מ-200 משלחות. שר החינוך קיש אמר כי "המסע לפולין מאפשר לתלמידים להנציח את קורבנות השואה, להיחשף לזוועות שהתרחשו ולהוכיח את הניצחון והתקומה על הניסיון להשמיד את העם היהודי. בייחוד לאחר 7 באוקטובר ישנה חשיבות עליונה ללמידה אודות העם היהודי, קורותיו וחשיבותה של הקמת מדינת ישראל.