פציעתה של אישה במהלך הפגנת חרדים קיצונים בשכונת מאה שערים מובילה לעימות פוליטי. האישה, כבת 40, נפצעה אמש (חמישי) באורח קשה לאחר שפח בוער דורדר על ידי מפגינים, ומחץ אותה על קיר. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ומנהיגי החרדים על "ההתעלמות המקוממת" שלהם, כדבריו - וזמן קצר לאחר מכן החלו ראשי המפלגות החרדיות להגיב בזה אחר זה.
בצהריים גם נתניהו הגיב: "אני מגנה בתוקף את ההתפרעות האלימה שבה נפצעה אמש עוברת אורח בידי קיצונים חרדים בירושלים. אני קורא למשטרה לתפוס את האחראים לפשע הזה ולמצות איתם את מלוא חומרת הדין. אין שום מקום להתפרעויות אלימות ברחובות ישראל".
האישה חלפה באזור ברחוב בר אילן בירושלים בסביבות השעה 22:30. לאחר שנפגעה בצלעות ובבטנה מפח האשפה שמחץ אותה, היא פונתה במצב קשה לבית החולים שערי צדק. הצוות ייצב את מצבה והיא הועברה ליחידה לטיפול נמרץ כשהיא מונשמת ומורדמת.
4 צפייה בגלריה
הפרות סדר בירושלים
הפרות סדר בירושלים
פח אשפה בוער דורדר ומחץ את האישה
4 צפייה בגלריה
הפח שנשרף ופצע את האשה במהלך הפרות סדר בירושלים
הפח שנשרף ופצע את האשה במהלך הפרות סדר בירושלים
שניים נעצרו בהתפרעויות במאה שערים
(צילום: דוברות המשטרה)
המחאה במאה שערים, על מעצרו השבוע של חשוד בהצתת חנות סלולר לפני כמה חודשים, החלה אתמול בסביבות השעה 9 בערב, ונמשכה שעות. מאות מפרי סדר חסמו צירים, הבעירו עמוד רמזור ופחי אשפה, ויידו אבנים לעבר השוטרים. צוותי הכבאות כיבו את פחי האשפה שהוצתו, אבל אחד מאלו שדורדרו פגע כאמור באישה. השוטרים עצרו לפחות שניים בחשד להפרת סדר והצתת פח, והם הועברו לחקירה.
ליברמן מתח כאמור ביקורת על שתיקת הפוליטיקאים: "ההתעלמות של ההנהגה החרדית הרוחנית, של מנהיגי ש"ס ויהדות התורה ובעיקר התעלמות נתניהו ואנשיו מהמהומות האלימות וההתפרעויות מצד מאות חרדים קיצונים, היא מקוממת ביותר. שוחחתי עם קצין משטרה בכיר בירושלים שאמר לי בצורה ברורה כי ההתערבות היחידה של הח"כים החרדים בהקשר הזה היא לעשות הכול כדי לשחרר את המתפרעים שנעצרו לפני שבת. יש תחושה קשה שלמתפרעים חרדים מותר הכל".
זמן קצר לאחר דבריו, מי שאמורים להיות ראשי הקואליציה העתידית גינו את האירועים. יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף, הגיב: "אני מגנה בחריפות את ההתפרעות של קומץ מפגינים אמש, שהביאה לפציעתה באורח קשה של עוברת אורח תמימה. כל מחאה, חשובה ככל שתהיה, חייבת להיעשות על פי כללי החוק. חופש הביטוי לא מצדיק אלימות בשום פנים ואופן. אני מצפה מרשויות החוק ללכוד את הפורעים ולמצות עימם את מלוא חומרת הדין".
4 צפייה בגלריה
הפרות סדר בירושלים
הפרות סדר בירושלים
הפרות הסדר במאה שערים
יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי אמר: "הזדעזעתי לשמוע על האירוע החמור ברחוב בר אילן בירושלים, בו מפגינים משולחי רסן גרמו לפציעה קשה בתושבת העיר. אלימות והתפרעות אינן מחאה, אלא חילול ה', ואני מוקיע אותן מכל וכל. את הפורעים הללו שמטילים אימה על תושבי ירושלים חייבים לעצור בהקדם ולמצות עמם את הדין".
יו"ר עוצמה יהודית, השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אמר: "אלימות היא לא חופש ביטוי, היא אנרכיה. באנרכיסטים ועשבים שוטים צריך לטפל ביד קשה ובנחישות. את הפורעים שכמעט רצחו אישה ופגעו בשוטרים צריך להכניס לכלא לשנים רבות. אסור לעשות הנחות לאף אחד שנוהג באלימות. הפגנות כן, אבל הפרות סדר, פגיעה בשוטרים והרס תשתיות - בשום פנים ואופן לא". גם יו"ר נעם, אבי מעוז, גינה: "פציעתה של עוברת אורח על ידי חבורת פורעים אלימה בירושלים היא קו אדום שנחצה".
שר התקשורת יועז הנדל התייחס אף הוא להתפרעויות ואמר: "חוסר המשילות זו רעה חולה. מדינת ישראל מתפרקת מיכולותיה. מה שקורה במגזר הערבי זו תוצאה של גמגום ישראלי בעשרים השנים האחרונות, ומה שקורה אצל החרדים הקיצונים הוא תוצאה של גמגום בהווה. הפחד משותפים קואליציוניים יפרק את הפרויקט הציוני".
ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר כי "הפציעה המזעזעת של האישה ברחוב בר אילן היא הסלמה נוספת באלימות המחפירה של קומץ פורעים המסכנים את תושבי העיר, מחוללים נזקים של מיליוני שקלים לרכוש ציבורי פעם אחר פעם. אני קורא למשטרה ולגופי האכיפה והשיפוט לפעול באופן תקיף נגד הפורעים האלימים ולמצות מולם את כל חומרת הדין. חשוב לי להדגיש: לא מדובר בחרדים. מדובר בחבורת עבריינים פורעי חוק שפוגעים בציבור".
פורסם לראשונה: 11:34, 16.12.22