השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם היה דומיננטי בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביום חמישי שעבר שבה הוא ושרים אחרים השתלחו ברמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. אמסלם, עם סגנונו הקולני, היה דומיננטי גם בישיבות קבינט קודמות, מה שמעלה את התהייה כיצד הוא משתתף בהן אף על פי שאין לו זכות הצבעה.
2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם לצד בנימין נתניהו
דודי אמסלם לצד בנימין נתניהו
השר אמסלם ורה"מ נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"למה אתה צריך עכשיו את התחקור? שאנשי הצבא יהיו במגננה במקום להיות עסוקים בלנצח?", אמר השר אמסלם להלוי בדיון הסוער שבמהלכו תקפו את הרמטכ"ל גם השרים מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לנוכח החלטתו להקים צוות שיתחקר את תפקוד הצבא במלחמה, לרבות אירועי מחדל 7 באוקטובר, ההכנות לתמרון והלחימה בתוך הרצועה.
מבחינה עובדתית השר אמסלם אינו חבר מן המניין בקבינט, הוא גם לא משקיף וכאמור אין לו זכות הצבעה בדיונים. בלשכתו של בנימין נתניהו מסרו כי לראש הממשלה יש את הסמכות להזמין לקבינט כל שר שהוא חפץ בו, מבלי שתינתן לו הזכות להצביע. בחודשים האחרונים נתניהו מזמין את אמסלם לישיבות הקבינט והפך אותו דה-פקטו לחבר בדיוניו הגם שהממשלה מעולם לא אישרה את הצטרפותו.
בזמן הקמת הממשלה הנוכחית אמסלם לא מונה לשר, ועובדה זו הובילה למתיחות רבה בינו ובין נתניהו. אמסלם לא רצה להיכנס לממשלה כשר בלי תיק, והתנה את הצטרפותו אליה בקבלת תיק המשפטים. בסופו של דבר, כדי לרצות את אמסלם, נתניהו המציא לו תיק חדש: שר במשרד המשפטים.
רק בפברואר 2023, יותר מחודשיים אחרי הקמת הממשלה, נתניהו צירף את אמסלם כשר בממשלה ומינה אותו לתפקיד השר לשיתוף פעולה אזורי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת. בנוסף, נתניהו נענה לדרישה של אמסלם ומינה אותו כשר נוסף במשרד המשפטים. ואם לא די בכך – אמסלם קיבל את האחריות על רשות החברות הממשלתיות ודרש בדורסנות להדיח את ראש הרשות מיכל רוזנבוים. השניים ניהלו מאבק רציף במשך חודשים, עד שרוזנבוים נכנעה והחליטה להתפטר מתפקידה.
בסוף חודש מאי בשנה שעברה, לאחר שאמסלם לא קיבל את הסמכויות שדרש (בשל התנגדותו של שר המשפטים יריב לוין), פרצה שוב מחלוקת בינו ובין נתניהו עד שבסוף אותו חודש נתניהו הביא לאישור הממשלה את הוספת הסמכויות לאמסלם. כדי לרצות אותו, נתניהו גם גם מינה את אמסלם לשר הממונה על הוועדה לאנרגיה אטומית – ועדה שכפופה לראש הממשלה.
שרים מעריכים שנתניהו החליט להזמין בקביעות את אמסלם לישיבות הקבינט לאחר שנתן לו את האחריות על הוועדה לאנרגיה אטומית.
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי
(צילום: תומר שונם הלוי)
בתוך כך, 169 בכירים לשעבר במערכת הביטחון פנו לרמטכ"ל הלוי במכתב בעקבות המתקפה בקבינט המדיני-ביטחוני, וביקשו לחזק אותו. "שאלות נוקבות, בירור עובדות וביקורת נוקבת ככל שתהיה על הרמטכ"ל ועל צה"ל היא זכותם וחובתם של שרי הקבינט, אבל פיקוד על הצבא, שמירה על רוח צה"ל, קביעת ערכיו וניהול תחקירים - בכלל זה לצורך הפקת לקחים מבצעיים החיוניים במיוחד בעת הזו - נתונים לרמטכ"ל בלבד", כתבו הבכירים לשעבר.
לדבריהם, "בעצב רב ובדאגה גדולה עד מאוד אנו צופים כיצד יש שרים בקבינט המדיני-ביטחוני המשתמשים בך ובצה"ל ככלי ניגוח לעימותים פוליטיים בשעה שחייליך-בנינו מוסרים נפשם מול פני האויב להגנה על מדינת ישראל. הפגיעה ברמטכ"ל היא פגיעה בצה"ל, בלוחמי צה"ל, ברוח הלחימה ובזכרם של חלליו".