משמר החופים של ארה"ב הודיע הערב (יום ה') כי במהלך החיפושים אחר הצוללת "טיטאן" נמצאו הריסות, שכעת ייבדקו על-ידי המומחים. טרם ברור אם יש קשר בין ההריסות לצוללת שנעלמה בתחילת השבוע בקרבת שרידי הטיטניק. בהמשך הערב ימסור משמר החופים עדכון על החיפושים.
כמה מומחים הביעו הערב חשש שמדובר בהריסות של הצוללת הקטנה שנעלמה, והסבירו שבגלל לחץ האוויר בצוללת שבמעמקים, כל תקלה עלולה לגרום לצוללת "לקרוס לתוך עצמה". דיוויד מירנס, מומחה לצלילה וחבר של שניים מהאנשים שהיו על הצוללת, אמר הערב לתקשורת הבריטית שההריסות שנמצאו הן חלקים מהצוללות. הוא ציין כי מדובר בחלק מהמעטפת החיצונית של הצוללת ובמשטח העגינה שלה, והוסיף כי "גוף הצוללת טרם נמצא".
במבצע החיפושים הנרחב, המתנהל בעומק האוקיינוס כ-690 קילומטרים מחופי קנדה, משתתפות ספינות סוחר שעוברות באזור וגם ספינות מיוחדות שנענו לקריאה לסייע בסריקות – ונושאות עליהן ציוד מיוחד ומתקדם. משמר החופים האמריקני מסר שאת ההריסות שהתגלו בקרקעית הים ומועברות לבדיקת המומחים מצא רובוט תת-ימי של הספינה הקנדית Horizon Arctic. מוקדם יותר נשלח לאזור גם הרובוט "ויקטור 6000" של ספינת המחקר הצרפתית,שמסוגל לצלול לעומק של 8 ק"מ - הרבה יותר מזה שבו שוכנים שרידי הטיטאניק - ומצויד בזרועות רובוטיות שמאפשרות לו לחתוך כבלים או לבצע תמרונים אחרים, שאולי יהיה בהם שימוש אם תאותר הצוללת.

8 צפייה בגלריה
רובוט ימי בשם ויקטור 6000 שנמצא על גבי ספינת מחקר צרפתית שמשתתפת בחיפושים אחרי צוללת טיטאן שנעלמה במסע לשרידי ה טיטאניק
רובוט ימי בשם ויקטור 6000 שנמצא על גבי ספינת מחקר צרפתית שמשתתפת בחיפושים אחרי צוללת טיטאן שנעלמה במסע לשרידי ה טיטאניק
הצוללת "טיטאן" והרובוט התת-ימי "ויקטור 6000" שנשלח לחיפושים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חלקי הצוללת שנמצאו בחיפושים
חלקי הצוללת שנמצאו בחיפושים
חלקי הצוללת שלפי הדיווח התגלו במצולות
(צילום: OceanGate expeditions)
היום פחתה דרמטית התקווה שחמשת הנוסעים שהיו בצוללת הקטנה "טיטאן" הצליחו לשרוד, ולפי ההערכות החמצן שהיה עליה כבר אזל בשעות הצהריים. הצוללת נעלמה ביום ראשון בצפון האוקיינוס האטלנטי לפני שעמדה לסיים מסע צלילה בן כשעתיים אל שרידי הטיטאניק – השוכנים בעומק של 3,800 מטרים. היא נשאה עמה מאגרי חמצן למקרי חירום שאמורים להספיק ל-96 שעות.
משמר החופים העריך אמש כי החמצן הזמין לנוסעים יספיק עד לשעה 14:00 (שעון ישראל), אך עם זאת הדגיש כי קשה לקבוע במדויק מתי החמצן ייגמר - אם החמישה נותרו בחיים – משום שהדבר תלוי בגורמים שונים, כגון אופן חלוקת החמצן בין הנוסעים וכמות החמצן שצורך כל אחד מהם.
8 צפייה בגלריה
הצוללת "טיטאן", ארכיון
הצוללת "טיטאן", ארכיון
הצוללת "טיטאן", ארכיון
(צילום: AFP / OceanGate Expeditions)
8 צפייה בגלריה
הצוללת צוללת טיטאן ש נעלמה נעדרת בדרך ל שרידי ה טיטאניק ארכיון
הצוללת צוללת טיטאן ש נעלמה נעדרת בדרך ל שרידי ה טיטאניק ארכיון
(צילום: AFP PHOTO / OceanGate Expeditions )
קצין משמר החופים האמריקני ג'יימי פרדריק התייחס אמש למבצע החיפושים הנרחב ואמר כי אף שמדובר במבצע "מורכב באופן יוצא דופן", הוא עדיין מוגדר כמשימת הצלה – ולא כמשימה שמטרתה רק לאתר את גופות הנוסעים, כזו שעשויה להימשך אם תתקבל ההערכה שהם לא שרדו. "כשאתה באמצע משימת חיפוש והצלה, תמיד יש לך תקווה", אמר במסיבת עיתונאים אמש.
אתמול התעוררה בעולם תקווה שמציאת הצוללת תתאפשר בקרוב, אחרי שמצופים סונאריים שהשליך מהאוויר מטוס צבאי קנדי זיהו רעשים תת-ימיים באזור החיפושים. הרעשים האלה תוארו לפי הדיווחים כ"קולות נקישה", ונטען שהם נשמעו במשך כמה שעות ובהפרשים של 30 דקות. משמר החופים לא פירט על אופי הרעשים, אך אישר כי בעקבות הזיהוי הופנו לאזור שבו נשמעו הקולות רכבי חיפוש רובוטיים. במשמר החופים הדגישו כי למרות שהרעשים זוהו לראשונה ביום שלישי ונשמעו גם אתמול, לא ברור אם הם אכן הגיעו מהצוללת. באזור קבורתה של הטיטאניק יש חפצים מתכתיים רבים, וגם הם יכולים להיות מקור הרעשים שנקלטו.
8 צפייה בגלריה
 באזור החיפושים אחרי הצוללת
 באזור החיפושים אחרי הצוללת
באזור החיפושים אחרי הצוללת
(צילום: EPA/US COAST GUARD)
8 צפייה בגלריה
מעמיסים ציוד על ספינה אזרחית לפני הפלגתה לסייע בחיפושים אחרי צוללת טיטאן שנעלמה בדרך לשרידי הספינה טיטאניק בנמל ניפאונדלנד קנדה
מעמיסים ציוד על ספינה אזרחית לפני הפלגתה לסייע בחיפושים אחרי צוללת טיטאן שנעלמה בדרך לשרידי הספינה טיטאניק בנמל ניפאונדלנד קנדה
(צילום: רויטרס )
"טיטאן" היא צוללת קטנה, שאורכה 670 ס"מ ומשקלה 9,072 ק"ג. יש בה מקום לחמישה אנשים, והיא מסוגלת לצלול לעומק של יותר מ-4,000 מטרים. כדי לצלול אל שרידי הטיטאניק ולשוב אל מעל לפני הים נדרשו לה שמונה שעות בסך הכול. שלא כמו צוללות גדולות היוצאות מנמלים וחוזרות לעגון בהם באמצעות כוח מניע משלהן, צוללות קטנות כמו ה"טיטאן" מובלות אל יעדן באמצעות כלי שיט, נשלחות ממנו אל משימתן – ואז חוזרות אליו. לצורך הביקור בשרידי הטיטאניק שכרה OceanGate את שוברת הקרח הקנדית "נסיכת הקוטב", וממנה משולחת הצוללת אל האונייה הטרופה.

הנהיגה בצוללת - עם ג'ויסטיק: "הוא יציב מאוד"

את המסע לשרידי הטיטאניק מציעה OceanGate לתיירים עשירים, בעלות של 250 אלף דולר לאדם. חמשת האנשים שהיו בצוללת הם המיליארדר הבריטי חובב ההרפתקאות היימיש הרדינג; החוקר הצרפתי פול אנרי נרז'ולה, שנחשב למומחה לענייני הטיטאניק; איש העסקים שהזאדה דאווד ובנו סולימאן, המשתייכים לאחת המשפחות העשירות ביותר בפקיסטן; ומנכ"ל OceanGate סטוקטון ראש, שהיה גם זה שנהג בצוללת.
8 צפייה בגלריה
  חמשת נוסעי הצוללת
  חמשת נוסעי הצוללת
חמשת נוסעי הצוללת
(צילום: AFP / OceanGate Expeditions / Dirty Dozen Productions / DAWOOD HERCULES CORPORATION / HANDOUT)
"ניו יורק טיימס" חשף השבוע מסמכים משנת 2018 שמהם עולה ש-OceanGate הוזהרה בעבר מ"בעיות בטיחות קטסטרופליות" שעלולות להתעורר בשל האופן שבו נבנה כלי הצלילה. מהמסמכים עולה כי בתביעה שהוגשה בשנת 2018 הזהיר דייוויד לוקרידג', שהוגדר כ"מנהל הפעולות הימיות של OceanGate", כי האופן שבו החברה בוחנת את הצוללת ומאשרת אותה איננו מספק. הוא כתב כי מדובר ב"צוללת ניסיונית" וכי אופן פיתוחה "יחשוף את הנוסעים לסכנה קיצונית פוטנציאלית". החברה מסרה בתגובה כי לוקרידג' איננו מהנדס ולא נשכר או התבקש על-ידיה לבצע שירותי הנדסה ב"טיטאן". היא הוסיפה כי הצוללת שעליה דיבר הייתה רק דגם-ביניים, ולא הצוללת שנעדרת כעת.
הנהיגה בצוללת היא באמצעות ג'ויסטיק סטנדרטי, שאותו ניתן לרכוש בצורה חופשית. באתר של OceanGate נכתב כי לא מדובר ברכיב המסחרי היחיד בצוללת, ושהבחירה הזאת "עוזרת לייעל את הבנייה ומקלה על תפעול הרכיבים בשטח ועל החלפתם". המנכ"ל ראש אמר אשתקד שהג'ויסטיק "יציב מאוד". בצוללת היו ג'ויסטיקים רזרביים, אך לא ברור אם הייתה מערכת היגוי חלופית.