2 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
אחרי המסרים האופטימיים שנשמעו מביירות, ארצות הברית העבירה אמש (שני) את הטיוטה הסופית להסכם על קו הגבול הימי מבלי להציג תאריך סופי למסירת התשובה משתי המדינות.
האמריקנים, בדומה לנשיא לבנון מישל עאון שהביע אופטימיות כלפי התקדמות המו"מ, אמרו כי הפערים עם ישראל הצטמצמו מאוד וניתן להגיע להסכם. בשיחת טלפון שערך עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין אמר הנשיא כי ארצו "תלמד בדקדקנות את הטיוטה בטרם קבלת החלטה בעניינה", וציין כי "אנו מקווים שנסיים את כל הסידורים הנוגעים לשרטוט הגבול הימי תוך כמה ימים, זאת משום שהושגה התקדמות גדולה במשא ומתן הבלתי ישיר".
שעות לאחר הגשת הטיוטה, מנהל צוות המשא ומתן של לבנון, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני אליאס אבו סעב, אמר כי "לבנון קיבלה טיוטה סופית מארה"ב בנוגע להסכם הגבול עם ישראל, שמספקת את דרישותיה של ביירות, ויכולה להוביל ל'הסכם היסטורי'".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן
יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן
מסתמן: הממשלה תאשר את ההסכם - ותכבול את נתניהו אחרי הבחירות
(צילום: עמית שאבי)
גלי בהרב-מיארה הציגה בשבוע שעבר את הפרוצדורה שנותרה באופן כללי, ואמרה כי ההסכם יצטרך לעלות לאישור בפורום ממשלתי, ובהמשך להיות מוצג להערות הכנסת למשך שבועיים - מה שצפוי להגיע עד לאחר הבחירות. בהרב-מיארה, שהדגישה את סד הזמנים הלחוץ, הציגה אפשרות נוספת, והיא להביא את ההסכם להצבעה מיידית בכנסת.
ראש הממשלה יאיר לפיד ממשיך לחכות למתווה המפורש שתציג היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לאישור ההסכם, ונכון לעכשיו מסתמן שהממשלה תאשר אותו, אך ההליך יסתיים רק לאחר הבחירות.
למעשה, לפיד "מסנדל" את נתניהו שמוסיף להציג את ההסכם ככניעה לחיזבאללה, ואם ראש האופוזיציה ירכיב את הממשלה הבאה ויחליט לבטל את ההסכם הוא מסתכן באחריות למלחמה שתפרוץ מול לבנון. בממשלה מעריכים שנתניהו לא יעז לבטל את ההסכם מאחר שהוא מבין את משמעות ההחלטה, בעיקר כשכל ראשי מערכת הביטחון, מהרמטכ"ל ועד ראש המוסד, תומכים בהסכם ואומרים שהוא עונה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.
אמש טען נתניהו כי "מאחורי גבם של אזרחי ישראל והכנסת, לפיד וגנץ נכנעו לסחטנות של חיזבאללה. הם מעבירים לחיזבאללה במכירת חיסול נכסים אסטרטגים של מדינת ישראל. חיזבאללה ישתמש במיליארדים מהגז כדי להתחמש בטילים ורקטות נגד אזרחי ישראל, ואיראן תתמקם מול ראש הנקרה ומול מאגרי הגז של ישראל. לממשלת המעבר החלשה והחובבנית הזאת אין מנדט לקבל החלטה מסוכנת כזאת במחשכים, ימים ספורים לפני הבחירות".
נתניהו: "נסראללה איים ולפיד התקפל"

בתגובה לדבריו אמר שר התרבות חילי טרופר, שנמצא בקבינט המדיני-ביטחוני בתור משקיף, כי "מתפתחת כאן תרבות של שקר, שבימים האחרונים הגיעה אפילו לתחום של ביטחון ישראל. כל פעם נחצה גבול חדש. כל גורמי הביטחון תמימי דעים שהמתווה הבסיסי של ההסכם הימי בין ישראל לבנון הוא טוב לביטחון ישראל, יציל חיי ישראלים וישפר את מצבנו האסטרטגי בצורה משמעותית.
"יש כאלה שמצטטים את נסראללה ומוציאים סרטונים שזה רע לישראל. אני ישבתי בקבינט המדיני-בטחוני ביום חמישי האחרון עם הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש שב"כ ועוד שורה של גורמי ביטחון שאמרו שזה טוב לישראל. אני מאמין לאנשי הביטחון שלנו. עצוב שיש מי שבוחרים, משיקולים פוליטיים, להדהד את אויבינו".
אחרי שנתניהו סירב להזמנתו של שר הביטחון בני גנץ לשיחת עדכון ותדרוך על ההסכם המתגבש, אמר טרופר כי "עצוב שמי שלא מכיר את סעיפי ההסכם, לא חשוף לחומר המודיעיני ולא הקשיב לאנשי הביטחון שלנו מרשה לעצמו לפזר סיסמאות ריקות, מידע כוזב וכן – לנהוג בהפקרות ביטחונית".
השתתפו בהכנת הכתבה:
פורסם לראשונה: 21:26, 10.10.22