3 צפייה בגלריה
מימין: מירוסלבה קטרוק וילדיה (משמאל- מכרה של המשפחה)
מימין: מירוסלבה קטרוק וילדיה (משמאל- מכרה של המשפחה)
מירוסלבה קטרוק (מימין) וילדיה. "המציאות הפכה להיות בלתי נסבלת"
משפחות פליטים מאוקראינה, צאצאים לחסידי אומות העולם נחתו בישראל הלילה (בין שלישי לרביעי), לאחר מבצע חילוץ שהוביל "יד ושם" בשיתוף הסוכנות היהודית, הג'וינט ומשרד החוץ. "אנו רואים כבוד גדול באפשרות לסייע היום לצאצאים של חסידי אומות העולם - אותם מעטים שבימים אפלים בחרו להוות קרן אור גדולה באפלה, ולנסות ולהקל עליהם את המציאות הקשה שנכפתה עליהם על לא עוול בכפם", אומר יו"ר "יד ושם", דני דיין.
בשבועיים האחרונים מסייע "יד ושם" למשפחות של צאצאי חסידי אומות העולם, בין אם מדובר בסיוע במזון ובין אם בהוצאתם מאוקראינה והבאתם לישראל. שתיים מהם הן אלה מיסיוק ובתה יליזבטה בת ה-13, שנמלטו מהעיר חרקוב. מיסיוק היא נינתם של טטיאנה ואיוון פרמוט, שבתקופת השואה הסתירו בביתם חייל יהודי מהצבא הסובייטי, לאחר שהארמיה שבה לחם כותרה על ידי הגרמנים והוא הצליח להימלט. הזוג דאג לכל צרכי החייל ששהה בביתם עד שהחליט לעזוב ולהצטרף שוב לכוחות הלוחמים. בשנת 1998 הכיר בהם "יד ושם" כחסידי אומות העולם.
3 צפייה בגלריה
דני דיין
דני דיין
יו"ר "יד ושם" דני דיין. "כבוד גדול"
(צילום: קובי קואנקס)

מאחור בחרקוב נותר אב המשפחה שמעדכן אותן במתרחש. "היה לנו קשה מאוד לעזוב ולהותיר אותו שם, אבל החלטנו יחדיו שזה הדבר הנכון לעשות", אמרה מיסיוק, "אני כל כך שמחה שהגענו למקום בטוח ומודה לכל האנשים הטובים שעזרו לנו. עם זאת אני דואגת מאוד למולדת שלנו ומתפללת שהמלחמה תגמר בקרוב ונוכל לשוב אל חיינו".
מיסיוק ובתה ישהו תחילה בביתה של קטיה גוסרוב, עובדת "יד ושם" שפעלה להבאתם ארצה. "יד ושם" ידאג לביטוח בריאות למיסיוק ובתה, וכן יעניק לעובדים המארחים בביתם משפחות של חסידי אומות עולם מימון למזון ופריטים נדרשים.
מירוסלבה קטרוק (34) נחתה בישראל עם שני ילדיה הקטנים אלכסנדר בן החמש ואנסטסיה בת השלוש, לאחר שחולצו מאזור ויניצה. קטרוק היא נינתה של חסידת אומות העולם ילנה גרינצ'יק, שבמהלך השואה הכניסה לביתה וסיפקה מסתור, מזון וטיפול רפואי למשפחה יהודית. בשנת 2018 הוכרה גרינצ'יק כחסידת אומות העולם על ידי "יד ושם".
3 צפייה בגלריה
מימין: קטיה גוסרוב מיד ושם, יליזבטה ואלה מיסיוק
מימין: קטיה גוסרוב מיד ושם, יליזבטה ואלה מיסיוק
משמאל: יליזבטה ואלה מיסיוק שנמלטו מאוקראינה, עם עובדת "יד ושם" קטיה גוסרוב שמארחת אותן בביתה. "מודה לכל האנשים הטובים שעזרו לנו"
"אנחנו כל כך שמחים להיות כאן", אמרה עם נחיתתה בארץ, "המציאות הפכה להיות בלתי נסבלת, הילדים לא ממש מבינים מה קורה ואולי עכשיו במקום בטוח נוכל לעצור לרגע. היה להם קשה מאוד כשיום אחד עולמם פשוט התהפך. אני מקווה שהמלחמה תסתיים ונוכל לחזור למשפחה ולחיים שלנו".
יעקב חגואליעקב חגואלמרק ישראל סלם
מבצע החילוץ של קטרוק ומשפחתה היה מורכב וכלל סיוע מצד גורמים ישראליים ופולניים, שכן לצד חילוץ המשפחה מאוקראינה, נזקקו גם להנפקת מסמכי נסיעה, להם דאגו בזריזות שגריר ישראל בפולין יעקב ליבנה ובני לידסקי מהסוכנות היהודית. "זוהי סגירת מעגל היסטורית", אמר יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית יעקב חגואל, "ישראל, מדינתו של העם היהודי, נחלצת לעזרתם של בני משפחותיהם של חסידי אומות עולם, אותם אלה אשר הצילו יהודים בשואה".
בתוך כך השגרירות הנוצרית בירושלים התגייסה לסייע בחילוץ אנשים חסרי ישע ובעלי מוגבלויות שנמצאים בקו האש באוקראינה. השגרירות תרמה אמבולנס שהוכנס היום לאוקראינה מפולין דרך המעבר היבשתי "מדיקה" שמחבר בין שתי המדינות אשר ישמש לביצוע משימות החילוץ מאוקראינה לפולין.
השתתף בהכנת הכתבה: אליאור לוי