נשיאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC), מיריאנה ספולאריץ', ביקרה היום (שני) בקטאר כדי לקדם נושאים הומניטריים הקשורים למלחמה ברצועת עזה, ונפגשה עם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, וכן בנפרד עם הרשויות באמירות. פגישתה של ספולאריץ' עם מנהיג ארגון הטרור מגיעה ברקע הביקורת החריפה על הצלב האדום בישראל, עקב התעלמותו לכאורה ממצב החטופים הישראלים והתמקדותו בסבל של הפלסטינים ברצועה.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מיריאנה ספולאריץ'
איסמעיל הנייה, מיריאנה ספולאריץ'
איסמעיל הנייה ומיריאנה ספולאריץ'
(צילום: Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP, Ludovic MARIN / POOL / AFP)
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
בהודעת הארגון על הפגישה עם הנייה צוין כי "קראנו בהתמדה לשחרורם המיידי של כל החטופים. הצלב האדום מתעקש על כך שיותר לצוותים שלנו בעזה לבקר את החטופים, לבדוק את מצבם ולספק להם תרופות, וכן על מנת שיוכלו לתקשר עם משפחותיהם". בצלב האדום כתבו עוד כי "יש להגיע להסכמים שיאפשרו לנו לבצע את העבודה הזאת. הצלב האדום לא יכול להגיע בכוח אל החטופים, ואנחנו גם לא יודעים היכן הם מוחזקים".
בארגון הדגישו כי "הצלב האדום לא משתתף במו"מ לשחרור החטופים. כמתווך הומניטרי ניטרלי, אנו מוכנים לסייע בהוצאה לפועל של כל שחרור חטופים, אם הצדדים יסכימו לכך, כפי שכבר סייענו פעמיים. ביקורה של הנשיאה ספולאריץ' מהווה חלק מהדיונים הישירים של הצלב האדום עם כל הצדדים כדי לשפר את כיבודו של החוק ההומניטרי הבילאומי. הנשיאה נפגשה בשבועות האחרונים כמה פעמים גם עם משפחות של חטופים שמוחזקים בעזה, בנוסף למנהיגים ישראלים ופלסטינים בכירים".
עוד נמסר מהצלב האדום: "אנו ממשיכים לקרוא להגנתם הדחופה של כל קורבנות המלחמה, ולהקלה על המצב ההומניטרי הקטסטרופלי ברצועה. אנשי הצלב האדום בעזה ממשיכים לספק סיוע מציל חיים וצוות מנתחים ממשך לבצע ניתוחים. אנו קוראים לגישה הומניטרית קבועה ובטוחה כדי שנוכל להגביר את הסיוע".
2 צפייה בגלריה
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
(צילום: באדיבות עמותת "למענם")

כאמור, פגישתה של ספולאריץ' עם הנייה מגיעה ברקע ביקורת קשה בישראל נגד הצלב האדום, בעוד שבארגון טענו כי נעשים מאמצים להגיע לחטופים בעזה. למעשה, הודעת הארגון היום בנוגע לחטופים זהה למעשה לדברים שאמרה בשבוע שעבר ל-ynet Live דוברת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, אליונה סיננקו. הדוברת אמרה אז כי "אנחנו ממשיכים לעשות מאמצים להגיע אל החטופים כדי לספק להם תרופות ולקבל עדכון על מצבם עבור המשפחות. כארגון הומניטרי בינלאומי יש לנו תפקיד של מתווך ניטרלי, והצלחנו עד היום להקל על שחרור ארבעה בני ערובה, אך זה רחוק מלהספיק. אנחנו מנסים להגיע אל החטופים, להביא להם תרופות ולהביא מידע למשפחות".
כשנשאלה סיננקו עם הצלב האדום עומד בקשר עם מנהיגי חמאס, היא ענתה: "אנחנו מדברים עם חמאס בדרכים שונות ברצועת עזה ומחוצה לה. אנחנו ממשיכים לבצע פעולות, אבל כארגון הומניטרי בינלאומי, אנחנו לא יכולים לכפות את עצמנו עליהם דרך כדורים ופצצות, אלא אם מאפשרים לנו את הגישה הזאת. אנחנו ממשיכים לדרוש מהם גישה לחטופים. זו אחת העדיפויות הגבוהות ביותר שלנו, והעבודה מתקיימת מאחורי דלתיים סגורות מדי יום. הפרטים הללו לא מפורסמים בפומבי. הניסיון שלנו מראה שמגיעים לתוצאות הטובות ביותר אם הפעולות נעשות בדלתיים סגורות. העובדה שזה נעשה ככה לא אומרת שאנחנו לא עושים את המרב".
הן שר החוץ אלי כהן והן ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו החודש עם סופלאריץ'. כהן דרשו כי הצלב האדום "יבצע את תפקידו וידאג לשלומם של החטופים שמוחזקים על ידי חמאס בעזה". כהן דחה על הסף בשיחה ביניהם את "הגישה המאוזנת", כלשונו, שבה נוקט הארגון: "לצלב האדום אין זכות קיום אם הוא לא מצליח לבקר את החטופים, זה אירוע חריג בזירה הבינלאומית בו מחוזקים בשבי ילדים, נשים וניצולי שואה". נתניהו דרש שהארגון ידרוש שחרור מיידי של החטופים הישראלים, כפי שהחוק הבינלאומי מחייב, וכן כי הצלב האדום יעמוד על זכותו לבקר באופן מיידי את כל החטופים כדי לוודא את שלומם ובריאותם.