על רקע מחאה מתעצמת בישראל, טוען הצלב האדום הבינלאומי שהוא עושה מאמצים להגיע לחטופים בעזה. דוברת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, אליונה סיננקו, אמרה הבוקר (יום ב') בריאיון ל-ynet Live: "אנחנו ממשיכים לעשות מאמצים להגיע אליהם כדי לספק להם תרופות ולקבל עדכון על מצבם עבור המשפחות". כאשר הסופר והעיתונאי הבריטי דאגלס מאריי, שהתארח באולפן, תהה אם הדאגה לאזרחים בעזה כוללת גם את אלו שירקו על נשים שנאנסו ונחטפו בעירום, השיבה: "תפקידנו לסייע לאזרחים באשר הם". צפו בריאיון:
קראו עוד:
אנשים רבים שבויים בעזה, איזה ארגון אחראי לדעת מה קורה איתם שם? אליונה סיננקו: "כארגון הומניטרי בינלאומי יש לנו תפקיד מתווך ניטרלי, והצלחנו עד היום להקל על שחרור ארבעה בני ערובה, אך זה רחוק מלהספיק, כי יש הרבה אנשים שמוחזקים. הסבל שעוברות המשפחות שלהם בלתי נתפס. חטיפת שבויים מנוגדת לחוק הבינלאומי, ויש לשחררם מיד. אנחנו מנסים להגיע אליהם, להביא להם תרופות ולהביא מידע למשפחות".
זה התפקיד שלכם, לאמת לפחות אם בני הערובה מקבלים תנאים בסיסיים שם. "התפקיד שלנו הוא אכן לספק סיוע הומניטרי לכל האזרחים שנפגעו מאלימות. בני הערובה הם חלק מאותם אזרחים. אבל כדי שנוכל לעשות זאת, אנחנו צריכים שיספקו לנו גישה וגם פתרון דיפלומטי למרחב הומניטרי שבו נוכל לפעול. אנחנו פועלים כל הזמן בשטח כדי להשיג גישה".
יש לכם איזה שהוא קשר עם מנהיגי חמאס? או קשר כלשהו עם מי שאחראי על החטופים? "אנחנו מדברים עם חמאס בדרכים שונות ברצועת עזה ומחוצה לה. אנחנו ממשיכים לבצע פעולות, אבל כארגון הומניטרי בינלאומי, אנחנו לא יכולים לכפות את עצמנו עליהם דרך כדורים ופצצות, אלא אם מאפשרים לנו את הגישה הזאת".
אז אתם בקשרים עם עזה? מה הם מספרים לכם על החטופים שם? "אנחנו ממשיכים לדרוש מהם גישה (לחטופים). זו אחת העדיפויות הגבוהות ביותר שלנו, והעבודה מתקיימת מאחורי דלתיים סגורות מדי יום. הפרטים הללו לא מפורסמים בפומבי. הניסיון שלנו מראה שמגיעים לתוצאות הטובות ביותר אם הפעולות נעשות בדלתיים סגורות. העובדה שזה נעשה ככה לא אומרת שאנחנו לא עושים את המרב".
1 צפייה בגלריה
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
(צילום: באדיבות עמותת "למענם")
את יכולה להבטיח לנו שכפיר ילד בן 9 חודשים מקבל את הפורמולה שלו? שרונן מקבל תרופות לסוכרת, שקרינה שהחלימה מסרטן מקבלת את התרופות? "זה משהו שהעובדים שלנו בעזה פועלים עליו מדי יום, כדי לקבל את המידע הזה ולהגיע אליהם".
אחרי יותר מחודש, האם יש לכם מידע לגבי מצבם הרפואי של מישהו מהחטופים? "אנחנו ממשיכים לנסות לקבל את המידע הזה, אבל זקוקים לגישה (לחטופים) כדי שנוכל לבצע את משימתנו".
בשלב זה תהה דאגלס מאריי, הסופר והעיתונאי הבריטי שהתארח באולפן ynet Live: "דרשתם שישראל תספק דלק לרצועת עזה. האם את יכולה לחשוב על עוד סיטואציה שבה צד אחד במלחמה מתבקש לספק דלק לאויבו?" דוברת הצלב האדום השיבה: "אנחנו ארגון הומניטרי בינלאומי ותפקידנו לסייע לאזרחים בין אם הם אזרחים ישראלים או אזרחים פלסטינים".
מה אם זה "אזרחי חמאס"? "אני מצטערת, אנחנו מדברים על אזרחים על אנשים שנקלעו למלחמה, על נשים וילדים, מבוגרים ואנשים עם מוגבלויות שצריכים עזרה, ואנחנו שם כדי לספק להם את הסיוע ההומניטרי הזה".
זה כולל את האזרחים שירקו ברחוב על נשים שנאנסו ונחטפו עירומות? "אני מצטערת, אבל אני לא חושבת שהדיון זה מוביל למקום הנכון. אנחנו מדברים על אזרחים. תפקידנו לסייע לאזרחים באשר הם".
כאשר את רואה את האנשים והמשפחות שמפגינות מול משרדי הצלב האדום, כשאת רואה את הדמעות שלהם והכאב שלהם, את מרגישה איזושהי מחויבות לעזור להם? "כן, וכארגון הומניטרי זה מאוד מתסכל לראות את הכאב הרב של האנשים שאנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים לספק להם את התשובות על יקיריהם".
אפשר להגיד שהצלב האדום יותר קשוב לצרכים של הטרוריסטים הפלסטינים בכלא הישראלי "אנחנו כפופים למנדט הבינלאומי באמנת ז'נבה. אנחנו חייבים לפעול בכפוף לחוק הבינלאומי".