המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן אמנם תקוע, אך בצמרת המערכת המשפטית מביעים חשש כבד מאחת הצעות הפשרה המסתמנות בסוגיית בחירת פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה - שעלולה להוביל בסופו של דבר גם להדחת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
מנדלבליט ונתניהו
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
הצהיר שיחל בהליכים לבחירת פרקליט המדינה. ניסנקורן
(צילום: עמית שאבי)
לפי הפתרון שמצוי היום על שולחן המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן, ועדת האיתור לבחירת פרקליט המדינה שבראשה עומד היועץ המשפטי לממשלה לא תבוטל - אך החלטת הממשלה בנוגע לוועדה תשונה, כך שהיא תחויב להודיע על שלושה שמות של מועמדים שנמצאו כשרים למלא את התפקיד ולא מועמד אחד כנהוג.
לפי הפתרון המוצע, שני שרים - שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר שיבחר ראש הממשלה בנימין נתניהו - יחליטו ביניהם מי המועמד שיובא לאישור הממשלה. ללא הסכמה הדדית לא ייבחר איש.
שר המשפטים אבי ניסנקורן הצהיר עד כה שיחל בהנעת תהליכים לבחירת פרקליט המדינה, אך במערכת המשפטית מביעים חשש שראש הממשלה נתניהו ישנה את כללי הבחירה ויחתור לבחירה שתיטיב עמו, ולאחר מכן יביא להדחת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט.
גורמים במשרד המשפטים הבהירו כי עתה, בשל ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן ובין הליכוד, קיימת הקפאת בחירת מינויי הבכירים כמו פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה למשך 100 ימים. ההסכמה תפקע בסוף החודש.

בימים האחרונים הצהיר ניסנקורן כי ישמור על דרכי מינוי פרקליט המדינה וכל שומרי הסף מפני "פגיעה". ואולם, מקורות משפטיים אמרו כי "ברגע שהובא לאישור הממשלה מועמד אחד, הבחירה הייתה בשליטת ועדת האיתור שתמיד הסכימה להעדפת היועץ המשפטי לממשלה, שהוא האיש שצריך לעבוד עם פרקליט המדינה.
"היועץ בחר תמיד אדם שאין לו כל זיקה פוליטית ואינו מעורב במחלוקת ציבורית או פוליטית. אבל עתה, אם יהיו שלושה מועמדים, גם אם ראויים ביותר, אין ספק שחברי הליכוד בממשלה (נתניהו מנוע מלהשתתף בבחירה בשל כתב האישום נגדו) יבינו את מי עליהם לבחור. אסור לשכוח שלפרקליט המדינה תהיה אמירה מהותית בכל ההליכים שימשיכו להתקיים סביב משפט נתניהו, כולל האפשרות להגיע עמו לעסקת טיעון".
בתוך כך, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, דחה תלונה של פרופסורים מהימין נגד מנדלבליט. פרופ' אלישע האס הגיש את התלונה בשם "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי", וטען כי מנדלבליט נהג שלא כשורה כשלקח על עצמו לשמש גם כפרקליט המדינה לאחר כהונתו הזמנית של דן אלדד כממלא מקום.
הפרופסורים טענו שהעובדה שהיועמ"ש משמש גם כפרקליט המדינה יוצרת "אנומליה משטרית" חמורה, שכן רק פרקליט המדינה יכול להורות על חקירת היועמ"ש ולהיפך. מנדלבליט, נזכיר, לקח על עצמו את תפקיד פרקליט המדינה מכיוון שבממשלת המעבר לא ניתן היה למנות מינוי קבוע, ואילו בהסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד נקבע שהמינוי יוקפא למשך 100 ימים.
בנימוקים לדחיית התלונה השיב רוזן כי בכל הקשור להדחת דן אלדד מתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, "אם היועמ"ש, כראש התביעה הכללית, סבור ששר המשפטים מתכוון למנות אדם שמסיבה כזו או אחרת לא מתאים למילוי התפקיד, מחובתו להציף עניין זה בפני השר ובהקדם האפשרי". על כך שהפרקליטות הותירה את תיק החקירה נגד מנדלבליט פתוח ברישומי המשטרה אמר רוזן כי "מדובר בכשל רובץ על כתפי פרקליטות המדינה, ואין לזקוף אותו - ולו בשמץ - חובתו של מנדלבליט".