לא רק בנח"ל: גם בחטיבת ביסל"ח לוחמים שיצאו מעזה עמדו למשפט שבסופו נדרשו לשלם מאות שקלים מהמשכורת הצבאית, וזאת על ציוד שאבד או נהרס בתוך הרצועה.
אחרי הפרסום ב-ynet לפיו לוחמים מחטיבת הנח"ל זומנו למשפט או הוחתמו על טפסים עם התחייבות לשלם מאות ואלפי שקלים על ציוד שאבד או נהרס בזמן המלחמה, מתברר כי לא מדובר באירוע נקודתי. כך קרה גם ללוחמים מחטיבת ביסל"ח, גדוד 906. בעוד מח"ט הנח"ל ביטל את הזימונים והקנסות לאחר פניית ynet, בביסל"ח הלוחמים כבר עלו למשפט ונשפטו על ידי הסמג"ד. לפי דבריו של אחד האבות ללוחם בגדוד, "מתוך 12 לוחמים שנשפטו, 11 יצאו אשמים עם קנסות של מאות שקלים ואילו רק לוחם אחד יצא זכאי. מדובר בלוחם שנפצע במהלך המלחמה ונמצא בטיפול רפואי".
1 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות יחידות אגוז ומגלן ברצועת עזה
תיעוד: פעילות יחידות אגוז ומגלן ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל )
הלוחמים נשפטו ברובם על אובדן של ציוד שמוגדר "פשוט", אך הקנסות הגיעו למאות שקלים לכל לוחם. "בשביל 'להקל' עליהם פרסו את התשלומים לכמה משכורות צבאיות כשמכל משכורת יורידו חלק מהסכום", אומר האב, "זה דבר מטורף לחשוב עליו במלחמה. כל מי שהיה באחת כזאת יודע שמאבדים ציוד, שדברים נהרסים ונשחקים. החיילים מאוד כעסו, לא בגלל הכסף שירד מהמשכורת, אלא בגלל התחושה של כפיות טובה וחוסר הבנה של מה שקורה בזמן לוחמה בעזה, בשטח. חודשיים הם לחמו, החטיבה איבדה לוחמים, חברים שלהם. חברים אחרים נפצעו, הם באמת חוו וראו דברים לא פשוטים ובסוף הם יוצאים מהרצועה ועולים למשפט. זה תחושה נוראית וזה בעיקר אטימות".
על אף פניות חוזרות, לא נמסרה תגובה מדובר צה"ל עד למועד פרסום הכתבה.