2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תערוכה אווירית ליד מוסקבה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תערוכה אווירית ליד מוסקבה
ארכיון. רג'פ טאיפ ארדואן עם ולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
מי בכלל יזכור, בשטף האירועים הדרמטיים, איך כבר לפני שלושה שבועות, בתום ביקורו באוקראינה, חשף נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את יוזמתו לתווך בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי. האחרון הסכים מיד, אבל פוטין לא טרח להגיב. ארדואן התעקש להדגיש פעם אחר פעם ש"יש לנו יחסים טובים מאוד עם שתי המדינות", והציע לארח נציגים בכירים אצלו, באנקרה.
מאז, בעקבות ההסלמה, אוקראינה לוחצת על טורקיה לסגור את מצרי הדרדנלים והבוספורוס למעבר ספינות מלחמה רוסיות. זלנסקי אפילו פרסם הודעת תודה מוקדמת מדי ל"ידידינו הטורקים", והופתע לשמוע את ארדואן מבהיר: "עדיין לא קיבלנו החלטה". במקום לסגור את המעברים, ארדואן החליט לשגר ספינת בידוק שתעביר לארמון הנשיאות דיווח אם יגיעו הספינות מרוסיה.
אחרי שקבע באוזני נשיא אוקראינה כי "המתקפה בלתי מתקבלת על הדעת", ארדואן חתך את ביקורו באפריקה וחזר לאנקרה, להיות הכי קרוב להתפתחויות. מכאן הוא מנהל שיחות טלפון רבות עם הדרג הצבאי והפוליטי בארצו ועם בכירים מחוץ לטורקיה. הוא ממשיך, גם עכשיו, לקרוא לפתרון "חילוקי הדעות", ומציע כל מקום בטורקיה לשיחות הרגעה בין פוטין לזלנסקי.
ירח הדבש בין אנקרה לחמאס צפוי להסתיים. סאלח אל-עארורי יעזוב בשקט, וחאלד משעל יצא בסודי סודות ממקום גלותו בקטאר, כדי לדון על המקומות שאליהם יישלחו בכירי הזרוע הצבאית של חמאס
אבל בשיחת הטלפון האחרונה לקרמלין, ארדואן יצא מעמדת הידיד כשהבהיר לנשיא הרוסי שהוא לא מתכוון להשלים עם השלכות הפלישה הרוסית לאוקראינה. מעניין לזהות את קווי האופי הדומים של פוטין וארדואן, שזכה לא פעם לכינוי "פוטין הבינוני". מי שיעמיק, ימצא בקלות נקודות משיקות אצל שני המנהיגים שמתעלמים מדעת הקהל במדינותיהם, למרות ההפגנות האמיצות שמתרחשות עכשיו ברוסיה נגד הפלישה לאוקראינה, למרות הפגנות הבהלה שהתרחשו בטורקיה, נגד ארדואן, כשעצר מאות קציני צבא ופקידים בכירים או כשיצא נגד מדינות באזור, גם ישראל.
בתוך כך נשלמות והולכות ההכנות לביקורו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, באנקרה ובאיסטנבול. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, עקב מהלך דרמטי בין רוסיה לאוקראינה, הרצוג ינחת אצל ארדואן בעוד שבועיים. עם כל ההסתייגויות בצד הישראלי, זה עתיד, דווקא עכשיו, להיות ביקור מעניין. ארדואן יקפיד להציג פנים אחרות.
ההכנות נשלמות בצד הטורקי, ועוד לפני שהרצוג יגיע, ירח הדבש בין אנקרה לחמאס צפוי להסתיים. כצעד ראשון נסגר ערוץ הטלוויזיה של האחים המוסלמים ופעילותו הוקפאה. סאלח אל-עארורי, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס יעזוב בשקט, וחאלד משעל, ראש האגף המדיני של התנועה, יצא בסודי סודות ממקום גלותו בקטאר, כדי לדון עם נציגי השלטון בטורקיה על המקומות שאליהם יישלחו בכירי הזרוע הצבאית של חמאס.
סמדר פריסמדר פריתומריקו
לבנון וקטאר נפסלו, ונראה כי היעד שנקבע הוא צפון איראן. מעניין שאפילו השלטון בטהרן רוצה להרחיק, לפי שעה, את לוחמי חמאס. חשוב לשים לב שבסוד המהלך לסילוק חמאס מטורקיה לא רק ישראל הייתה שותפה, אלא גם מצרים, סעודיה ואבו מאזן.
ארדואן פותח במהלך של התפייסות מסוג חדש: אחרי הרשות הפלסטינית בגדה מגיע תורה של ישראל. בעקבותיה יגיע האגוז הקשה מאד לפיצוח של מצרים של עבד אל-פתאח א-סיסי, ובתחנה האחרונה: סעודיה. ארדואן מוכן לשכוח ליורש העצר הסעודי בן-סלמאן את הרצח המזוויע של העיתונאי ג’מאל חאשוקג’י על אדמתו, ופונה לדרך שתכליתה להביא להידוק שיתופי הפעולה הכלכליים עם הממלכה.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של ynet
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com