ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב השבוע כי מיזם "שבת ישראלית" ימשיך לפעול במימון המדינה למרות כוונת שר התרבות והספורט מיקי זוהר לבטל את הפעלתו כיוזמת המשרד, אבל במוסדות התרבות מתקשים להביא את הממשלה למימוש ההבטחה - וכעת נאלצים להפסיק את הפרויקט. עשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ, שבשנתיים האחרונות פתחו את שעריהם בפני הקהל הרחב במתכונת שומרת שבת וללא תשלום, הודיעו כי שבוע זה הוא האחרון שבו הם יפעלו במסגרת התוכנית, לקראת סיומה בסוף החודש.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הליכוד
ישיבת סיעה הליכוד
(צילום: רפי קוץ, shutterstock)
3 צפייה בגלריה
הודעה על הפסקת פעילות מיזם "שבת ישראלית"
הודעה על הפסקת פעילות מיזם "שבת ישראלית"
ההודעה באתר המועצה לשימור אתרי מורשת
(מתוך אתר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל)
בהודעה שפרסמה המועצה לשימור אתרי המורשת לציבור נכתב כי המיזם ייפסק ב-31 בינואר, וכי מיום זה הכניסה למוסדות תהיה בתשלום בכל ימות השבוע "בהתאם למחירון הקבוע". במועצה הסבירו את העניין בצורך ב"התארגנות והיערכות לשנת 2023", ואולם ל-ynet נודע כי מאחורי ההחלטה, שכאמור מנוגדת להתחייבות מפורשת מצד נתניהו, עומד הקושי של המפעילים להביא לחידוש התמיכה הממשלתית בפרויקט, וזאת על רקע הטענה כי הוא מחלל שבת ומפלה לרעה את הציבור הדתי.
שר התרבות זוהר, שמיהר להודיע השבוע על הפסקת מימון ביוזמת המשרד, נאלץ להבהיר את עצמו ולמעשה לחזור בו כעבור פחות מיממה, לאחר שיחה עם ראש הממשלה, ואתמול אמר בריאיון לאולפן ynet: "אמרתי בצורה ברורה שאני לא מעוניין ליזום את הפעילות, אבל אין לי בעיה שהיא תמומן על ידי המשרד. העיקרון שמשרד ממשלתי לא יוזם פעילות בשבת כי זה נוגד את השוויון והסטטוס קוו - זה עיקרון שאני מכבד. הפעילות לא תופסק. מי שנהנה מ'שבת ישראלית' במתכונת ההיא - ימשיך ליהנות. אני לא רוצה להיות היוזם".
אלא שכעת שר נוסף נכנס לתמונה - ועדיין לא ברור מה תוכניותיו ואם יישר קו עם נתניהו בעניין. ב-1 בפברואר תועבר האחריות על התמיכה במוסדות למשרד מורשת, כפי שמחייבים ההסכמים הקואליציוניים, והעומד בראשו, השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, טרם גיבש את עמדתו בסוגיה. זו הסיבה לכך שעניין התקצוב לוט בערפל, ובגלל החשש כי יישלל ממניעים דתיים - ייפסק בשבוע הבא מיזם "שבת ישראלית" עד שהתמונה תתבהר.
3 צפייה בגלריה
צריף בן גוריון בשדה בוקר
צריף בן גוריון בשדה בוקר
צריף בן גוריון בשדה בוקר. גם הוא לא יהיה פתוח בחינם בשבתות
(צילום: חנן אפשטיין)
עם האתרים שנכללים בפרויקט נמנים בין היתר חומה ומגדל בחניתה, מוזיאון חצר תל חי, חומה ומגדל בן השלושה, חצר הראשונים בדגניה, פארק נהריים ונהריים בגשר, הסליק בנהלל, מחנה המעפילים בעתלית, בית בן גוריון בתל אביב, משכנות שאננים, מוזיאון מגדל דוד וצריף בן גוריון בשדה בוקר. כל אלה, כאמור, יהיו בתשלום בכל ימות השבוע.
מהמועצה לשימור אתרי מורשת נמסר: "התקציב הנוכחי של שבת ישראלית מסתיים ב-31 בינואר. אנחנו פועלים לכלול את הפרויקט בתקציב המדינה לשנת 2023".
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מפעילה את מיזם שבת ישראלית עד ה-31 בינואר. בהתאם להסכם הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית, תקנת שימור אתרי מורשת בישראל עוברת לסמכותו של המשרד למורשת. לכן, למשרדנו אין כל נגיעה להמשך המיזם, ומכאן ואילך האחריות לטיפול המיזם עוברת למשרד למורשת.
"לעניין הפעילות במיזם שבת ישראלית בתכנית רוח תרבות שמופעלת על-ידי החברה למתנסים - המיזם יימשך כרגיל, כאשר המשרד תומך בפעילות ברשויות בסופי שבוע בהתאם לפניית הגופים לבקשת המימון, וההחלטה על מועד קיום המופעים היא בידי הרשות כפי שהיה עד כה".
בלשכת השר עמיחי אליהו אמרו כי האחריות על התמיכות במועצה טרם הועברה לידיו ולפיכך הנושא עדיין לא נידון.