3 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם שרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי בביקורו בצרפת
בני גנץ בפגישה עם שרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי בביקורו בצרפת
גנץ בפגישה עם שרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון בני גנץ הבהיר הערב (יום ד') לשרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי כי הטלפון של הנשיא מקרון לא נפרץ בידי תוכנת "פגסוס" של החברה הישראלית NSO, וכך גם טלפונים של חברי פרלמנט צרפתים. המפגש שקיים גנץ במסגרת ביקור בזק שערך בפריז הגיע במקביל להודעה שפרסם משרד הביטחון, ובה נכתב כי "נציגים ממספר גופים הגיעו לחברת NSO לבדיקת הפרסומים והטענות שהועלו בעניינה". בהמשך הובהר כי הגופים הללו הם בחלקם, אך לא כולם, ממערכת הביטחון. גנץ הדגיש כי ישראל בודקת את הנושא "ברצינות המרבית".
במשרד לא ציינו מי הם בדיוק אותם נציגים שהגיעו למשרדי החברה בהרצליה - על מנת לבחון את הדיווחים בעולם בנוגע להיקף השימוש בתוכנת הריגול "פגסוס", המאפשרת לפרוץ לטלפונים. לפי הדיווחים שמסתמכים על הדלפת ענק, משטרים אוטוריטריים שונים ניצלו את התוכנה על מנת לעקוב ולפגוע בפעילותם של עיתונאים, מבקרי משטר ופעילים לזכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
לוגו NSO
לוגו NSO
גנץ מסר עדכון לצרפתים. לוגו חברת NSO
(צילום: shutterstock)
במפגש עם שרת ההגנה בפריז אמר גנץ: "פריצה לבכירים בדרג הפוליטי בצרפת אסורה לפי תנאי הרישיון שניתנו". לדבריו, "אם יתגלו חריגות, בכוונת ישראל לפעול תוך הקפדה על תנאי הרישיונות שניתנו. לאור היחסים האסטרטגיים והקשר העמוק עם צרפת וחשיבותם, נמשיך לעדכן במידע רלוונטי בנושא. דלתו של משרד הביטחון הישראלי תמיד פתוחה בפני שרת הצבאות של צרפת והממשל הצרפתי כולו".
עוד אמר גנץ לבני שיחו כי ישראל פועלת לפי האמנות הבינלאומיות, בכפוף לרישיונות מסודרים ונותנת רישיונות סייבר למדינות בלבד ולצורכי לחימה בטרור או בפשיעה. הוא ציין כי "צרפת חוותה פיגועי טרור קשים בעצמה, ומודעת לחשיבות שימוש בכלים טכנולוגיים על ידי מדינות במלחמה בטרור. האחריות על שימוש בהתאם לרישיון היא קודם כל על המדינות המשתמשות בו".
הדלפת הענק בתחילת השבוע שעבר - שלה היו שותפים 17 כלי תקשורת מרחבי העולם - כללה רשימה של 50,000 מספרי טלפונים שהוצגה ככזו שקשורה בצורה כזו או אחרת ללקוחותיה של NSO, והציבה מחדש את אור הזרקורים על החברה ופעילותה.
כלי התקשורת השונים, שחברו יחד לצורך חשיפת המידע והקימו את מה שהם מכנים "פרויקט פגסוס" – הדגישו כי הכללתו של מספר טלפון ברשימה הזו אינה הוכחה לכך שהטלפון נפרץ, אולם ציינו כי בדיקת מעבדה שערכו ל-67 מהטלפונים שמספריהם נכללו ברשימה הראתה שב-37 מהם אכן נמצאו עקבות לפעילות של תוכנת "פגסוס".
הרשימה הגיעה לכלי התקשורת הללו מידיהם של שני ארגונים: "אמנסטי אינטרנשיונל" וארגון התקשורת הצרפתי Forbidden Stories. בדיווחים השונים לא צוין מהי אותה רשימה בדיוק או מי הדליף אותה, וב"וושינגטון פוסט" ציינו במפורש כי המטרה שלשמה הוכנה הרשימה לא ברורה.

בחברה הכחישו מכל וכל את הדיווחים. בראש בראשונה שללו אנשיה כל קשר בינם לבין הרשימה שהודלפה. "המספרים ברשימה לא קשורים לקבוצת NSO, והם מעולם לא היו קשורים. זוהי אינה רשימה של יעדים או יעדים פוטנציאליים של לקוחות NSO, וההסתמכות המתמשכת על הרשימה הזו ועל הקשר בין אנשים ברשימה הזו לבין יעדי ריגול פוטנציאליים השגויה ומטעה", אמרו בחברה.
ב-NSO טענו גם כי התחקיר מבוסס על הנחות שגויות, וכי הוא פורסם כחלק מ"קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב של בעלי עניין". עוד מסרו בחברה כי הם פועלים להקפיד על שמירה על זכויות אדם, וכי התוכנה שלהם מסופקת אך ורק לגופי ממשל בעולם על מנת להיאבק בפשע ובטרור.
"פגסוס" היא רוגלה (תוכנת ריגול) שניתן לשתול הן במכשירי אנדרואיד והן במכשירי אייפון, והיא מסוגלת להפוך את הסמארטפון לכלי ריגול לכל דבר. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם שרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי בביקורו בצרפת
בני גנץ בפגישה עם שרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי בביקורו בצרפת
שר הביטחון גנץ בביקור בפריז
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גנץ הציג מטרות אמת של חיזבאללה: "מוטרדים מהעברת נשק מפר איזון"

ביקור הבזק של גנץ בפריז נמשך 10 שעות, ובמסגרתו הוא נפגש גם עם ראש ה-DGSE ("המוסד הצרפתי"), ברנארד אמי, האמון על טיפול בסוגיות ביטחוניות מחוץ לצרפת ובהן לבנון, וכן עם ראשי הקהילה היהודית בפריז. בנושא לבנון הציג גנץ מפות עם מטרות אמת של חיזבאללה הנמצאות במרחב אוכלוסייה אזרחית, והציג את המורכבות שתהיה אם תיפתח מלחמה.
שר הביטחון אמר כי יש להתנות סיוע בהימנעות מהתעצמות חיזבאללה, וחיזוק יכולות הדיוק ושימוש בכספים לצורכי טרור. עוד אמר גנץ כי "ישראל מוטרדת מהעברת נשק מפר איזון ללבנון", וכי היא נכונה להציע כל עזרה הומניטרית או סיוע למדינות המבקשות להגיש סיוע הומניטארי ובפרט שהסיוע לא יגיע לפרויקטים של חימוש ודיוק. שר הביטחון עמד על שורת תקריות מלבנון לישראל, כולל ירי הרקטות בשבוע שעבר לעבר הצפון.
שר הביטחון הודה לצרפת על עמידתה לצד ישראל בנושא האיראני, בנוגע לצורך להביא להסכם שירחיק את הרפובליקה האסלאמית מגרעין, והציג מידע מודיעיני המצביע על התקדמותה של איראן.
גנץ הציג את ההתקדמות שנעשית בחסות "הדשדוש", ואמר כי האיום הישראלי על איראן חייב להיות חלק מהאסטרטגיה הבינלאומית ללחוץ עליה לחדול ממאמצי ההתעצמות שלה. שר הביטחון הדגיש את הצורך להביא לשינוי בהתנהלות מול המשטר האיראני שמנצל את תקופת "הדשדוש" להאצת פרויקט הגרעין, תוך סכנה להאצת מרוץ חימוש אזורי. גנץ הדגיש כי המשטר האיראני מהווה איום לעולם כולו, למזרח התיכון וגם לישראל וכי האחרונה תעשה כל שנדרש כדי להגן על עצמה.
פורסם לראשונה: 19:38, 28.07.21