במקביל לדיונים על מתווה מערכת החינוך ואופן חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' לכיתות הלימוד, ולאחר שאתמול נכנס לתוקף האישור ללמד במרחבים פתוחים בקבוצות של עד 19 ילדים, בכמה בתי ספר החליטו מיד להרים את הכפפה וללמד את ילדי הכיתות - בחוץ.
היום (שני) בריאיון לאולפן ynet סיפרו שירלי סלמון, מנהלת בית הספר שקד באשדוד, וכרמית שני, מנהלת בית הספר אמירים בנס ציונה, על המהלך.
- כרמית, אין הנחיה מסודרת של הממשלה, אין מתווה. איך החלטתם להוציא את התלמידים החוצה? "אתמול קיבלנו מתווה ממשרד החינוך שכן מאפשר לנו לצאת החוצה. קראנו את הדברים כמו שצריך, בדקנו את ההנחיות והרמנו את הכפפה. הילדים צמאים לצאת החוצה, הם מאוד מתגעגעים למחנכת, לחברים. אנחנו שומרים על הנהלים, לא הוצאנו את כל הכיתה אלא רק חצי ממנה".
3 צפייה בגלריה
שירלי סלמון מנהלת בית הספר שקד באשדוד, כרמית שני מנהלת  בית הספר אמירים בנס ציונה
שירלי סלמון מנהלת בית הספר שקד באשדוד, כרמית שני מנהלת  בית הספר אמירים בנס ציונה
"אוטונומיה למנהלים היא דבר חשוב". שירלי וכרמית
(צילום: שמוליק דודפור, אורי דוידוביץ)
- איך עובדים ולומדים עם הסחות הדעת שיש בחוץ? "צוות המורים, באשדוד בכל אופן, מיומן בכל המצבים החריגים שקורים פה. אנחנו שומרים על שגרה ועל יציבות לתלמידים. והנה, תראו אותם משחקים בחוץ", ציינה כרמית.
- הם מצליחים ללמוד או שהם בעיקר משחקים? "לא, בזמן שהמתנו הם שיחקו, אבל הם למדו ועברו קודם שיעור. דיברנו על הנושא הרגשי, הם למדו, ועכשיו הם משחקים שזה לא פחות חשוב מהעניין הלימודי - שאותו הם עושים יפה דרך הזום".
3 צפייה בגלריה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
(צילום: שמוליק דודפור)
- שירלי, איך זה עובד אצלכם בנס ציונה? "כמו בבית הספר באשדוד, קיבלנו אתמול את המתווה שמאפשר לנו להביא את כיתות ה'-ו' לבית הספר עבור מפגשים במרחב הפתוח. האג'נדה של בית הספר שלנו קשורה בלמידה במרחב הפתוח, לכן זה בשגרה אצלנו. מאוד שמחנו לראות את הילדים. רובם כמהים להגיע לבית הספר, לפגוש את החברים, את המחנכת שלהם. אנחנו מאוד מקפידים לשמור על מרחק ועל כל ההנחיות.
"בתקופה האחרונה הם ישבו בבית, בזום, ולכן המפגש החברתי עם שיח פנים מול פנים מאוד חשוב", שירלי הוסיפה. "במקביל למה שקורה בבית הספר, חשוב לציין שיש גינות מסביב למבנה ותלמידי כיתות ו' נפגשים שם ממש עכשיו עם המחנכת שלהם, בהקפדה מאוד גדולה על הכללים, בקפסולות ועם מסכות. אנחנו לא מוותרים על זה, רוצים מאוד שהמתווה הזה ימשיך".
- את אומרת, 'זה אפשרי, תנו לנו את האחריות לידיים'. "בהחלט, אין ספק שזה אפשרי, אבל בהתאם למגבלות", היא הדגישה. "בתי הספר ממשיכים לעבוד, כיתות א'-ב' מחולקות כאן לקפסולות. כוח האדם הוא במסורה, אין לנו אפשרות להרחיב עוד יותר את הקפסולות שיש לנו עכשיו. לכן, אנחנו חייבים להתחשב בצוות ובתנאים שיש לנו בבית הספר. לא כל מוסדות הלימוד הם גדולים, עם מרחב כמו שאני התברכתי בו, ולכן לא כולם יכולים לקיים בו-זמנית גם למידה וגם מפגשים תוך עמידה בתנאים. אין ספק שאוטונומיה למנהלים היא מאוד חשובה", אמרה שירלי.
3 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
דרש לאפשר לימודים בחוץ בקבוצות של 19. ח"כ רם שפע
(צילום: שאול גולן)

המתווה שאושר: עד 19 תלמידים במרחבים פתוחים

החל מאתמול רשאים בתי הספר ללמד את התלמידים במרחבים פתוחים בקבוצות של 19 תלמידים. כבר לפני כשבועיים אישר קבינט הקורונה את קיום המפגשים בשטחים פתוחים, תחת מגבלה של 15 תלמידים בקבוצה ובמרחק של 100 מטרים.
עם זאת, יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע הוביל מהלך למניעת אישור התקנות - ודרש מהקבינט לשנות את המתווה ולאפשר מפגשים של 19 תלמידים ומורה.
לאחר עיכוב של כשבוע וחצי, הוסכם כי משרד הבריאות יביא לאישור בקבינט הקורונה את התקנות החדשות שיאפשרו לקיים את המפגשים ויקלו במיוחד על תלמידי כיתות ה' עד י"ב, שעדיין לומדים בזום. מתווה זה אושר ביום שישי האחרון, וכאמור נכנס אתמול לתוקפו. יש לציין כי כבר בתום הסגר הראשון בתי ספר רבים ברבי הארץ יזמו למידה במרחבים פתוחים כדי לאפשר מספר ימי לימוד רב יותר.