רוסיה דורשת הבהרות על התקיפה החריגה בדמשק: שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, זומן היום (רביעי) לפגישה במשרד החוץ הרוסי שדרש הסברים להפצצת מסלולי הנחיתה וההמראה בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, בירת סוריה, בשבוע שעבר. סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב, הבהיר שההסברים שסופקו עד כה לא מספקים את הקרמלין - ואמר לבן צבי כי רוסיה לא תאפשר להפוך את סוריה ל"שדה הקרב" של מדינות אחרות, בעודה נאבקת בטרור האזורי.
9 צפייה בגלריה
הריסות נמל התעופה בדמשק, סוריה
הריסות נמל התעופה בדמשק, סוריה
הנזק - ועבודות השיקום בנמל התעופה בדמשק
בהודעת משרד החוץ הרוסי נמסר כי בוגדנוב הביע בפני בן צבי "דאגה עמוקה" מהתקיפה, שלפי הרוסים גרמה נזק למסלול, מערכות ניווט ולמבנים, וגרמה נזק לתנועה האווירית הבינלאומית, לשון ההודעה. "העברת הסיוע ההומניטארי למיליוני סורים מצד האו"ם שובש גם כן", נכתב עוד. התקשורת הממלכתית בסוריה דיווחה היום מצידה כי שר התחבורה זוהייר חזים ביקר בנמל התעופה בדמשק ועמד על העבודות לשיקומו. גם כרגע עדיין אין תאריך לחידוש הטיסות אליו או ממנו.
עוד לפני זימונו של השגריר הישראלי לפגישה עם סגן שר החוץ הרוסי, מוסקבה כבר פרסמה גינוי חריף לתקיפה שייחסה סוריה לישראל. בהודעה שפרסמה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה ביום שישי האחרון נמסר כי על ישראל להפסיק עם מה שתואר כ"נוהל מרושע" של פגיעה בתשתיות אזרחיות. "בשעות הבוקר המוקדמות תקף חיל האוויר הישראלי שוב את שטחה של הרפובליקה הערבית הסורית", נכתב בהודעה מטעמה של זחרובה ביום שישי. "יעד התקיפה היה נמל התעופה הבינלאומי של דמשק. לפי המידע שהגיע, נגרם נזק חמור לשדה התעופה. שיקומו, על פי הסורים, עלול לדרוש זמן רב".
9 צפייה בגלריה
אלכס בן צבי
אלכס בן צבי
השגריר ברוסיה אלכס בן צבי. ברוסיה לא מרוצים מההסברים
היא הוסיפה כי המתקפות החוזרות ונשנות של ישראל בסוריה מהוות הפרה של החוק הבינלאומי, ו"בלתי מתקבלות על הדעת". לדבריה, "אנו מגנים בחריפות את המתקפה הפרובוקטיבית של ישראל נגד תשתית אזרחית קריטית בסוריה. פעולות בלתי אחראיות שכאלו יוצרות סיכונים חמורים לתעבורה האווירית הבינלאומית ומעמידות את חייהם של חפים מפשע בסכנה ממשית. אנו דורשים מהצד הישראלי להפסיק את הנוהג המרושע הזה".
זחרובה פרסמה לאחר מכן הודעה נוספת, שבה האשימה את ישראל בפגיעה בנוכחות הנוצרית בעיר העתיקה בירושלים, בעקבות החלטת בית המשפט העליון שדחתה את בקשת הכנסייה האורתודוקסית לבטל את עסקאות מכירת נכסי הכנסייה - מלון פטרה ומלון אימפריאל - לעמותת "עטרת כוהנים".
בנוסף, הרוסים גינו בהודעה, את מה שהגדירו כפריצה של כ-50 "ישראלים תוקפניים" לקפלה השייכת לכנסייה האורתודוקסית, שאותה לדבריהם חיללו. "אנו רואים במעשה הזה עדות בוטה לנכונותם של כוחות דתיים רדיקליים לדכא את האורתודוכסים בארץ הקודש", נאמר בהודעה. "אנו קוראים לרשויות הישראליות לנקוט באמצעים יעילים למניעת פעולות מסוג זה, לערוך חקירה אובייקטיבית של האירוע, ולהעניש את האחראים".
9 צפייה בגלריה
מריה זחרובה ארכיון ינואר 2020 דוברת משרד החוץ של רוסיה
מריה זחרובה ארכיון ינואר 2020 דוברת משרד החוץ של רוסיה
מאשימה את ישראל בפגיעה בתשתיות אזרחיות בסוריה ובכנסייה האורתודוכסית בירושלים. זחרובה
(צילום: AP)
לפי המשטרה, יש לציין, לא דווח כלל על פריצה של ישראלים למתחם, וככל הנראה מדובר בכניסה למקום של אנשי עמותת "עטרת כהנים", לאחר שבית המשפט קיבל את בעלותם על המקום.
צילומי לוויין שחשפה בשבוע שעבר החברה הישראלית "אימג'סאט אינטרנשיונל" (ISI) תיעדו את נזקי התקיפה. בתמונות הלוויין נראים שלושה בורות פגיעה בכל אחד משני המסלולים בנמל התעופה. לפי דוח מודיעין שפרסמה חברת צילומי הלוויין, אחד המסלולים משרת את החלק האזרחי של נמל התעופה, בעוד המסלול השני משרת את חלקו הצבאי. "ניתן לראות השבתה של שני המסלולים לחלוטין – מה שהוביל להשבתת שדה התעופה כולו עד לתיקון", נכתב בדוח.
9 צפייה בגלריה
נוסעים ב נמל תעופה בחלב
נוסעים ב נמל תעופה בחלב
הטיסות עברו לחלב, בינתיים. נוסעים בנמל התעופה בצפון סוריה
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
נמל התעופה בחלב
נמל התעופה בחלב
מטוס של החברה הסורית "Cham Wings" בחלב. בדמשק מבטיחים: "נמל התעופה יחזור בקרוב"
(צילום: AFP)
ביום ראשון האחרון פרסמה סוריה תמונות חדשות מנמל התעופה בדמשק במסגרת ביקור של ראש הממשלה הסורי חוסיין ערנוס, שהגיע לסקור את עבודות שיקום הנזקים.
בתיעוד שפורסם בסוריה נראו כלים כבדים בקרבת המסלולים, ולצד זאת גם נזק בתוך אחד המבנים שמשרת את נמל התעופה. מרכז המעקב הסורי, ארגון אופוזיציה סורי שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי בתקיפה נפגע בין היתר אולם נוסעים ששימש אישים חשאיים שהגיעו לדמשק - אנשי צבא בכירים מאיראן ומחיזבאללה.
9 צפייה בגלריה
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
נזקי התקיפה בסוריה מהלוויין
(צילום: ImageSat International - ISI)
9 צפייה בגלריה
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
נזקי התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק
(צילום: ImageSat International - ISI)
בביקורו בנמל התעופה ביום ראשון האחרון הורה ראש הממשלה ערנוס למהר בשיקום החלקים שניזוקו בתקיפה. את ערנוס ליווה שר התחבורה הסורי זוהייר חזים, והשניים בחנו את העבודות בנמל התעופה. בטלוויזיה הסורית נטען כי חברות התעופה שהפעילו טיסות מדמשק ואליה שינו את יעדן לשדה התעופה בעיר חלב, בעוד שחלק מהטיסות בוטלו לחלוטין. בסוריה ציינו כי הם מצפים לחדש את הטיסות מדמשק "בקרוב", אולם נמנעים מלנקוב במועד ספציפי.