4 צפייה בגלריה
שדה תעופה רמון
שדה תעופה רמון
נוסעים פלסטינים ממריאים לקפריסין מנמל התעופה רמון, השבוע
(צילום: רז גליל)
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה תקף אתמול (יום רביעי) את ההחלטה לאפשר לפלסטינים לטוס לחו"ל מנמל התעופה רמון וקרא לתושבי הרשות להימנע מכך. אשתיה אמר כי "אם ישראל באמת רוצה להקל על הפלסטינים, אז שתפתח מחדש את שדה התעופה בירושלים (השדה בעטרות שנסגר בשנת 2000) ותאפשר לנו להפעיל אותו".
בנוסף לראש הממשלה, דובר משרד התחבורה הפלסטיני שהתראיין לסוכנות ידיעות טורקית ציין כי "העמדה הפלסטינית הרשמית היא להתנגד לרעיון השימוש בשדה התעופה רמון. המסר שלנו לפלסטינים הוא ברור: שלא יטוסו דרך שם". הדובר ציין כי "יש סדרי עדיפויות וזכויות במסגרת הסכמים בינלאומיים, בהם להעביר את שדה התעופה עטרות ולבנות מחדש את שדה התעופה בעזה, וכן לאפשר לפלסטינים להקים שדה תעופה חדש בגדה המערבית ושאת כל שדות התעופה ינהלו פלסטינים".
4 צפייה בגלריה
שדה תעופה רמון
שדה תעופה רמון
שדה תעופה רמון
(צילום: רז גליל)
בתחילת החודש הודיעו ברשות שדות התעופה על פיילוט חדש לטיסות רק של פלסטינים לאנטליה ואיסטנבול - אך המיזם נדחה בינתיים. השבוע התאפשר לקבוצה של 24 פלסטינים, רופאים ורוקחים בעיקר, לטוס לקפריסין יחד עם ישראלים. למקום הגיעו כוחות גדולים של משטרה ושב"כ, וכן מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שדאג שהטיסה הראשונה תעבור בשלום לנוכח החשש מהפגנות של תושבי אילת הסמוכה, או התנגדות מצד הנוסעים הישראלים בטיסה.
4 צפייה בגלריה
שדה תעופה רמון
שדה תעופה רמון
נמל התעופה רמון
(צילום: רז גליל)
4 צפייה בגלריה
שדה תעופה רמון
שדה תעופה רמון
אלוף רסאן עליאן בנמל התעופה עם בכירי המשטרה
(צילום: רז גליל)
גורמי ביטחון שהיו במקום אמרו כי "מדובר בפעולה חשובה עבור כולנו, הושקעה כאן עבודה רבה. בראש ובראשונה כדי לאפשר לפלסטינים לטוס, וגם כדי לעודד פעילות של שדה תעופה בינלאומי, שיפעל גם עבור ישראלים וגם עבור תושבי הרשות".
מרבית הנוסעים הישראלים שעלו על המטוס לא התנגדו לשילוב הנוסעים הפלסטינים, ואף אמרו כי הם מרגישים שזו "הטיסה הכי בטוחה שיש", אך ניכר כי הבידוק הביטחוני הקפדני ונוכחות כוחות הביטחון במקום סייעו להשרות אווירה בטוחה. אמיר עאסי, מארגן הטיסות הפלסטינים מרמון, אמר כי "זה מהלך היסטורי בעולם בתעופה והיחסים באזור אשר יאפשר לפלסטינים לבחור לטוס מנמל רמון בטיסות מיוחדות בתדירות גבוהה כאשר עד היום המסלול נעשה רק דרך מעברי הגבול היבשתיים ומשם לנמל התעופה בעמאן".
פורסם לראשונה: 23:49, 24.08.22