ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להביא את תקציב המדינה לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאה ב-22 במאי, שבוע לפני המועד הסופי שבו יש להשלים את המהלך - במטרה לאפשר תיקון הוצאות במקרה של דרישות קואליציוניות בעיקר מצד חברי הכנסת החרדים. אתמול בערב (ראשון) נחשף המסמך שמפרט את הכספים שכבר הוסכם שיועברו - וממנו עולה כי החרדים יזכו בתקציב למיליארדים רבים, כולל תוספת של שני מיליארד וחצי שקלים לתמיכה בישיבות במשך שנתיים.
מלבד זאת, המסמך, שעליו פורסם לראשונה בחדשות 13, מפרט כי 1.8 מיליארד שקל יועברו למורים במוסדות החינוך החרדיים - במטרה להשוות את שכרם לזה של המורים במוסדות החינוך הרגילים; חצי מיליארד שקל יועברו למשרד המסורת שבראשו עומד השר פרוש, אף שעדיין לא ברור למה ישמש הכסף הזה ("תובא החלטה נוספת לאישור הממשלה ובה פירוט התקציב, בשל הקושי לפרט במידה מספקת את ההקצאות המיועדות בטרם תבוצע עבודה מקצועית בעניין", כלשון המסמך); ועוד חצי מיליארד שקל לרשות לקידום המגזר החרדי ו-285 מיליון שקל לרשות לזהות יהודית.
3 צפייה בגלריה
חמישייה איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' אריה דרעי משה גפני בנימין נתניהו
חמישייה איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' אריה דרעי משה גפני בנימין נתניהו
הזמן לתקציר קצר - והדרישות מרובות. נתניהו וראשי הקואליציה
(צילום: EPA, רויטרס אלכס קולמויסקי )
3 צפייה בגלריה
הישיבות יקבלו עוד שני מיליארד וחצי שקלים. ארכיון
הישיבות יקבלו עוד שני מיליארד וחצי שקלים. ארכיון
הישיבות יקבלו עוד שני מיליארד וחצי שקלים. ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
כספים יועברו גם ל"קברי אבות". סמוטריץ' וסטרוק
(צילום: נדב אבס)
המסמך מפרט כי 60 מיליון שקל יועברו לבנייה של פנימיות ביהודה ושומרון; 10 מיליון שקל יועברו לעידוד הגירה לערים מעורבות; 6 מיליון שקל יועברו לייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה; ו-4 מיליון שקלים יועברו למשרד המשפטים, לטובת "קידום המשפט העברי". כמו כן, 4 מיליון שקל יועברו להנחלת מורשת הרב דרוקמן ו-4 מיליון שקל יועברו למרכז מורשת גוש קטיף. יותר מ-2 מיליון שקל יועברו גם לוועד המקומי בחברון.
על פי התכנון, תקציב המדינה יעמוד בשנת 2023 על כ-484 מיליארד שקלים, וב-2024 על כ-513 מיליארד שקלים. את עיקר הדרישות בתקציב, בעקבות ההסכמים הקואליציוניים, העלו המפלגות החרדיות. תוספות תקציביות של הרגע האחרון צפויות להגדיל את הקיצוץ שכבר הוחלט בעניינו בתקציב המדינה מ-3% ל-4%-5%. המשמעות: פגיעה קשה בשירותים לאזרחים בתחומי החינוך, הרווחה והבריאות וקיצוץ רחב בתקציבי כל משרדי הממשלה, כולל במשרד הביטחון ובתקציב המשטרה.
במסמך מפורט גם, כפי שפורסם ב-ynet, כי קרוב לשלושה מיליון שקל יועברו לטיפוח "קברי אבות" - שנמצאים באחריות משרד המשימות הלאומיות שבראשו עומדת השרה אורית סטרוק.
"פורום הכלכלנים לשמירה על הדמוקרטיה" מסר בעקבות הפרסום היקף הכספים הקואליציוניים כי "מדובר בסכומי עתק שיגדילו את הגרעון במידה משמעותית. הצדקה אפשרית להגדלת גרעון היא השקעה בפעילות מחוללת צמיחה, כמו לימודי ליבה והכשרה מקצועית. לצערנו, הכספים הקואליציוניים לא רק שאינם תורמים לצמיחה, אלא שהם צפויים לפגוע בהשתלבות החרדים בשוק התעסוקה. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להרחיב את לימודי הליבה במערכת החינוך החרדית, ולהימנע מצעדים שיפגעו בכלכלה הישראלית".
פורסם לראשונה: 23:06, 07.05.23