2 צפייה בגלריה
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
המשך עדותה של קטי פרי בוועדת גלבוע
קיבלה החלטה להגיב מיד ולא להמתין לתוצאות הבירור. נציבת שב"ס קטי פרי
(צילום: אביגיל עוזי)
נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי, החליטה היום (ראשון) על הוצאתו לחופשה כפויה של מפקד בית סוהר בדרום, קצין בדרגת גונדר-משנה. הסיבה, לפי הודעה שפורסמה משב"ס, היא "בדיקת מידע שהתקבל בעניינו המעלה חשד להתנהגות שאיננה הולמת".
ההחלטה להוציא את הקצין לחופשה התקבלה אחרי שאזרחית שעובדת במתקן הכליאה שעליו הוא מפקד התלוננה שהטריד אותה מילולית. הנושא הועבר לבחינה של היחידה לחקירות סוהרים בלהב 433, ובשב"ס הוסיפו: "חזקת החפות עומדת לזכותו של הקצין".
שב"ס, נזכיר, ספג ביקורת קשה בעקבות פרשת ה"סרסור בסוהרות", שבה חיילות-סוהרות התלוננו שמפקדים וקציני מודיעין אפשרו למחבל מחמוד עטאללה לפגוע בהן מינית בזמן שהותן בכלא. על הרקע הזה, ככל הנראה, קיבלה פרי החלטה להגיב מיד ולהוציא את הקצין לחופשה כפויה - ולא להמתין לתוצאות הבירור שייערך.

כמה ימים לאחר חשיפת הפרשה, אמר השר לביטחון פנים דאז עמר בר-לב כי "מדובר בליקוי מאורות שאסור שיחזור על עצמו. המקרים הללו התרחשו לפני כארבע שנים, אבל צריך להפוך כל אבן כדי לוודא שהדברים האלה הם נחלת העבר". עוד ציין בר-לב כי "אני מתחייב שנטפל ביד קשה ביותר ובאפס סובלנות כלפי מי שפגע בנשים, שיפגע בנשים ושפוגע בנשים, בין אם באלימות מינית או באלימות אחרת. לא ניתן יד לטיוחים. מי שייתן יד לטיוחים - יודח".
עם זאת, נדמה כי פרשת "הסרסור בסוהרות" היא "רק קצת הקרחון" בתופעה נרחבת של סוהרות המוטרדות על ידי אסירים ביטחוניים, וגם על ידי אנשי קבע. כך עלה מדוח מיוחד של מבקר המדינה בנושא "מוגנות חיילות וחיילי חובה ביחידות המשרד לביטחון הפנים" שפורסם בחודש נובמבר. "הדוח שלנו הוא Me Too לשב"ס ולמשטרה", אמר המבקר מתניהו אנגלמן, וקבע כי "איש לא טורח להגן על חיילות וחיילי החובה מפני הטרדות מצד אסירים ביטחוניים, גם לאחר תום שירותם".
2 צפייה בגלריה
בית סוהר כלא גלבוע
בית סוהר כלא גלבוע
כ-4 מתוך 10 ממשרתות החובה בשב"ס דיווחו על פגיעה מינית. כלא גלבוע
(צילום: גיל נחושתן )
מהדוח עלה כי כארבע מתוך עשר ממשרתות החובה בשב"ס דיווחו על פגיעה מינית, בין היתר מצד אסירים ביטחוניים, שזורקים הערות מיניות בכלא לעבר הסוהרות וגם מנסים ליצור איתן קשר דרך הרשתות החברתיות. עוד נכתב בדוח המבקר כי צה"ל - וגם המשטרה - נמנעו מלפרסם "נתונים מהותיים" על ההטרדות המיניות שחוות חיילות החובה.