ראש ממשלת בלגיה אמר היום (שבת) כי הוא שוחח עם הנשיא יצחק הרצוג בעקבות חידוש הלחימה בעזה, ואמר לו שאסור שההרג של האזרחים העזתים יימשך. בשיחה עם כתבים בוועידת האקלים COP28 בדובאי אמר אלכסנדר דה קרו: "הבעתי את החששות שלי לאור העובדה שהאלימות חודשה, וחזרתי על מה שאמרתי במעבר רפיח: לא עוד להרג אזרחים".
3 צפייה בגלריה
מעבר גבול רפיח
מעבר גבול רפיח
ההצהרה המשותפת של דה קרו וסנצ'ס במעבר רפיח
(צילום: Photo by AFP)
משרד החוץ של ישראל זימן את השגרירים של בלגיה וספרד לשיחות נזיפה, אחרי ההצהרות של דה קרו וראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בשבוע שעבר במעבר רפיח. סנצ'ס האשים את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי ובהרג חסר הבחנה בעזה. הוא כינה את המתרחש ברצועה "הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני", וקרא להפסקת אש קבועה.
השבוע סנצ'ס שב ותקף את ישראל, כשאמר כי בהתחשב במספר הקורבנות בקרב האזרחים בעזה הוא מפקפק בכך שהיא מצייתת לחוק ההומניטרי הבינלאומי. בעקבות זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לזמן את שגרירת ספרד לשיחת נזיפה בפעם השנייה בתוך שבוע. במקביל הוחלט להחזיר לארץ להתייעצויות את שגרירת ישראל בספרד רודיקה רדיאן.
3 צפייה בגלריה
 נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, עם ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה- קרו, וראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ׳ס
 נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר, עם ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה- קרו, וראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ׳ס
הרצוג אירח את מנהיגי בלגיה וספרד
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)
בביקור במעבר רפיח אמר דה-קרו לצדו של סנצ'ס: "אנחנו מאמינים שכולם בישראל צריכים לכבד את החוק הבינלאומי. כמדינות דמוקרטיות, הסטנדרטים שלנו צריכים להיות גבוהים. אנחנו חייבים לעשות הכול כדי להימנע מהרג אזרחים חפים מפשע בשני הצדדים, וליישם את החוק הבינלאומי. ישראל צריכה לעשות יותר כדי למנוע הרג אזרחים".
היום אמר דה קרו כי לישראל "יש את הזכות לחסל את איום הטרור שמגיע מעזה", אך היא צריכה לעשות הכול כדי למנוע הרג של אזרחים נוספים. "מצער שהאלימות חודשה. אנחנו מקווים שבהקדם האפשרי ישוחררו חטופים נוספים", אמר ראש הממשלה הבלגי, והביע תקווה שבנוסף תתאפשר הכנסה קבועה של סיוע הומניטרי לרצועה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו
ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו
הביע תקווה לשחרור חטופים ולכניסת סיוע לרצועה. דה קרו
(צילום: רויטרס )
סנצ'ס ודה קרו הגיעו למעבר רפיח אחרי שביקרו בישראל. הם סיירו בין השאר בקיבוץ בארי, ונפגשו עם נתניהו ועם הרצוג. בביקור באזור נפגשו גם עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן.