שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה) תקפה הבוקר (רביעי) את יו"ר ארגון המורים רן ארז, על רקע החרפת המאבק של ארגונו בעקבות רפורמת הבגרויות. גם הסתדרות המורים הודיעה אתמול כי היא יוצאת למאבק, על השכר, וביום שני הקרוב תשבית את הלימודים החל מ-13:00. "הדמות של רן ארז היא לא השיקוף של המורים בשטח", טענה שאשא ביטון בריאיון באולפן ynet.
"המורים בשטח כן רוצים את ההתחדשות, להגשים את המעוף החינוכי ואת החזון החינוכי שאיתו הם מגיעים לבית הספר, לעשות את הדברים באופן שמתאים למאה ה-21", הוסיפה שרת החינוך. "אולי הגיע הזמן שגם רן ארז יתקדם למאה ה-21". ארז, מצדו, קרא היום למורים המלמדים בבתי הספר התיכוניים להצטרף להפגנת הענק של מורי החינוך היסודי שתתקיים ביום שני ברחבת מוזיאון תל אביב. "בהזדמנות זו אני רוצה לתמוך בחברותינו וחברינו למקצוע – מורות ומורי היסודי, אשר גם הם כמונו, נאלצים להיאבק על זכותם להשתכר בכבוד", אמר ארז.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון באולפן ynet
יפעת שאשא ביטון באולפן ynet
"המורים בשטח כן רוצים את ההתחדשות". שאשא ביטון
(צילום: יריב כץ)
לדברי שאשא ביטון, "מערכת החינוך נמצאת במשבר שהולך ומתגלגל כבר הרבה מאוד שנים והקורונה, כפי שהיא נגעה כמעט בכל ענף, נגעה ביתר שאת גם בתחום החינוך והכול צף החוצה. אנחנו נמצאים במשא ומתן, כבר כמה חודשים בדיונים מאוד אינטנסיביים, כדי להביא לפתרון. יש פערים מבחינת המהות של למי נותנים יותר עכשיו בהעלאה. צריך לתת דגש מאוד משמעותי למורים המתחילים אבל אסור שלא לחזק גם את המורים הוותיקים כי אנחנו צריכים לשמור עליהם בתוך המערכת".
ארגוני המורים הם חסם בפני ההטבה למורים החדשים? הם דואגים יותר לוותיקים? "לא. השיח הוא בעיקר מול אגף תקציבים שצריך להבין את המפה ושאנחנו צריכים לחזק את מערכת החינוך בכללותה ולתת את האופק גם בתוך המערכת להתפתחות המקצועית ולעלייה בדרגות השכר בתוך המערכת כדי שמורים לא ינטשו. כי היום אנשים צעירים נכנסים לתוך המערכת, נמצאים במקומות העבודה ארבע-חמש שנים וממשיכים הלאה לתפקיד הבא. אנחנו רוצים שאנשים ימצאו את האופק המקצועי שלהם בתוך מערכת החינוך".
למה שלא תנצלי את המצב העדין בקואליציה, תאיימי בהתפטרות ותקבלי הכול? "כי אנחנו נמצאים בדיונים שאני כן מאמינה בהם. אמרתי לאורך כל הדרך – מבחינתי העניין של שכר המורים הוא קו אדום, אבל גם צריך להגיד שהסיפור הוא לא רק שכר המורים, כי גם אם נעלה את זה בצורה משמעותית ב-3,000, 4,000 שקלים, עדיין צריך לזכור שאנחנו לא יכולים להיות בתחרות עם השוק הפרטי וצריך לארגן את מערכת החינוך באופן כזה שהיא חדשנית יותר, שהיא מאפשרת למורים להביא את עצמם לידי ביטוי, שהיא מחזירה חזרה את מעמד המורים".

יכול להיות ששר האוצר אביגדור ליברמן לא מבין את המציאות בשטח? "זה קו שמוביל אגף תקציבים. שר האוצר חושב כמוני שצריך להעלות את שכר המורים בצורה משמעותית. צריך לתגמל את המורים קודם כל על העבודה שהם עשו והם עושים עכשיו. בלי קשר, מורה במדינת ישראל צריך לקבל שכר ראוי. אחרי שנשלים את זה וניתן שכר מורים מתחילים של 10,000 שקלים לפחות ונחזק את המערכת, אז תבואו ותדברו על הדברים הנוספים, ונראה מה תג המחיר של כל דבר".
אולי צריך שינוי, לצמצם את החופש הגדול, ואז יהיה אפשר להעלות את השכר בצורה משמעותית? "כן. זו הזדמנות לפתוח את הכול ולעשות חשיבה מחדש. זה לא צריך להיות תלוי זה בזה. שכר המורים חייב לעלות עוד לפני שנגענו בסיכה. קודם כל תנו למורים את מה שמגיע להם".
גם לוותיקים? לאלו שיותר מ-15 שנה במערכת? "גם לוותיקים. פגשתי מורה ביום שלישי, 15 שנים בתוך המערכת, כמה היא מרוויחה? 8,000 שקלים. רכזת מקצוע, מחנכת, מקבלת את כל הגמולים. זה לא מה שישאיר את האנשים בתוך המערכת".
אבל את זה שר האוצר לא כל כך מבין, הוא בעיקר מבין את עניין המורים החדשים. "ולכן אמרתי שעדיין יש פערים, שצריך לחזק את המורים החדשים בצורה משמעותית. זה לבד ידחוף את המורים הוותיקים למעלה, אבל צריך לחזק את המורים הוותיקים כדי שלא ייצאו לנו מהמערכת".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
"יכול להיות שהוא משתמש ברפורמה כדי להשיג דברים אחרים". ארז
(צילום: מוטי קמחי)
ואם משרד האוצר יבוא לקראתכם במו"מ אבל יתנה את זה בשינוי לוח החופשות? "אני לא מוכנה לקבל התניה של שום דבר. קודם כל תנו את מה שמגיע, אחר כך בואו נדבר. יכול להיות שאם נעשה התאמה של לוח חופשות יהיה לזה תג מחיר נוסף. ללוח החופשות אפשר לתת פתרונות נוספים, אפשר להרחיב את בית הספר של החופש הגדול, יש הרבה מאוד פתרונות יצירתיים ששמתי על שולחן הדיונים".
רן ארז לא מרוצה מהרפורמה שלך. "זה תלוי באיזה יום את שואלת אותו. ישבתי איתו עד לפני שבוע וחצי לאורך כל הדרך, הוא התרגש מהרפורמה, אמר כמה חשוב, כמה צריך להכניס חדשנות במערכת, דאג מאוד – ובצדק – לשכר המורים ולשעות המקצוע. הוצאנו התחייבות כתובה שלא ייפגעו לא השעות ולא השכר, להיפך – המורים יתוגמלו יותר בעקבות הרפורמה, ואז אנחנו שומעים הרבה מאוד פייק בחוץ, 'ביטלו את הבגרות החיצונית, ביטלו מקצועות'. אז לא, הבגרות החיצונית לא בוטלה, היא שונתה".
אז למה הוא התהפך ככה? "יכול להיות שהוא משתמש ברפורמה כדי להשיג דברים אחרים, אבל אני לא אתן לאף אחד יותר לבלום את מערכת החינוך. התפיסה המיושנת של רן ארז לאורך כל השנים שחקה עד דק את התדמית של המורים במדינת ישראל".

יכול להיות שהרפורמה הייתה צריכה להיות אחרת? "תמיד קל לברוח ל'בואו נקטין את הכיתות'. זה דבר שהוא לא ריאלי במציאות שאנחנו נמצאים בה. אין לנו מורים לכיתות שיש עכשיו, אז מדברים על הקטנת הכיתות. אין לנו מבנים, יש מצוקה אדירה של כיתות לימוד ואנחנו במרוץ לבנות כמה שיותר. המורים שמתנגדים, הם מדברים על מהירות הרפורמה. 15 שנה לקח למהפכה החינוכית בפינלנד. אז אנחנו יוצאים לדרך, בעוד שלוש שנים השיטה תשתנה. אנחנו לא מבטלים את המקצועות ההומניים, הילדים ממשיכים ללמוד ספרות, אזרחות, היסטוריה, תנ"ך. הם ייבחנו בשיטה אחרת, מתקדמת, מתאימה למציאות שאנחנו נמצאים בה וזה מה שחשוב".
איך תוודאי שרן ארז לא יפריע לך? "הוא לא יכול להפריע ברפורמה והוא יודע שהוא לא יכול להפריע ברפורמה".
כבר יש עיצומים. "סכסוך העבודה שהוא הכריז, הוא לא הכריז אותו על הרפורמה, הוא הכריז אותו על שכר המורים. הוא רק תקשורתית אומר שהוא עושה את זה אל מול הרפורמה. אל מול הרפורמה הוא לא יכול לעשות כלום, בגלל זה אנחנו גם מוציאים לו צו מניעה. אנחנו לא פוגעים בשכר המורים, אנחנו מחזקים אותם, אנחנו לא מבטלים את שעות המקצוע - להיפך, אנחנו שומרים עליהם. הבגרות נשארת חיצונית בדיוק כפי שהייתה. אין לו שום עילה לשבות על בסיס הרפורמה ולכן אני גם לא צריכה אותו. הסמכות הבלעדית בעניינים פדגוגיים מקצועיים היא של משרד החינוך ,לא של ארגון המורים".
שנת הלימודים הבאה תיפתח בזמן? "אני מאוד מקווה שכן, שנסיים את הסכמי השכר כבר בחודש יוני. כי מורים מסתכלים ועושים חישוב מסלול מחדש, אם כן להישאר במערכת או לא. וגם את זה אמרתי לאוצר ואני מקווה שביוני נגיע להסכמות".