בזמן שהסתדרות המורים יוצאת למאבק על השכר, ארגון המורים העל-יסודיים מחריף אף הוא את המחאה - עקב נושא אחר, ורגע לפני סיום השנה. היום (שלישי) הודיע הארגון על החרפה במאבק ברפורמת הבגרויות של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, רפורמה שאותה הגדיר יו"ר הארגון רן ארז כתוכנית רעה שפוגעת בתנאי העבודה של המורים - ואחרי שנתיים של קורונה החליט כי המורים לא ישתתפו בטקסים ובמסיבות סיום.
לפי ההחלטה שהתקבלה, ממחר המורים השייכים לארגון לא יעניקו ציונים לתלמידים ולא יקלידו אותם במערכות בית הספר, ובהמשך גם לא יחלקו תעודות סיום שנה. בנוסף החליט הארגון כי ממחר אין לקיים כל פעילות לאחר סיום יום העבודה של המורה, אין לקיים מועצות פדגוגיות, אין לקיים כל פעילות עם משרד החינוך ואין להשתתף בשום השתלמות מכל סוג. בהמשך אמרו בארגון המורים כי העיצומים אינם כוללים אי-קביעת ואי-מסירת ציוני מגן לתלמידים הנבחנים בבגרויות.
בהחלטה שנמסרה למורים כתב רן ארז, שאתמול איים בשביתה, כי הדבר נעשה עקב "הצעדים השרירותיים של שרת החינוך, הפוגעים במערכת החינוך על מוריה ותלמידיה. חברים, זכרו, עתידנו המקצועי והכלכלי תלוי בהצלחת המאבק. איחוד השורות ומשמעת ארגונית הם ערובה להצלחה".

בתגובה לכך הורתה שרת החינוך שאשא ביטון לגורמי המקצוע במשרד החינוך להגיש לאלתר צווי מניעה לבית הדין הארצי לעבודה נגד ארגון המורים. "הימים שבהם מערכת החינוך הייתה נתונה לקפריזות של בן אדם אחד שמוביל תרבות של שקר - נגמרו", אמרה שאשא ביטון. "לא ניתן יותר לאף אחד לעצור את מערכת החינוך מלהתקדם".
במסגרת הרפורמה שהוכרזה בחודש שעבר, יבוטלו הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים, בהם היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות, וציון הבגרות יורכב מהערכה פנימית של בית הספר לצד עבודה מסכמת רב-תחומית שתיבחן על ידי בוחן חיצוני.
במסיבת העיתונאים שקיים אתמול רן ארז הוא הזהיר כי אם יהיה צורך - אף ישבית את מערכת החינוך למשך חודשיים. ארז אמר כי לאחר שפניותיו לשרת החינוך לא נענו, הארגון לא ייתן יד לפגיעה במורים ובתלמידים וייצא למאבק חריף.
ארז ציין גם כי המורים עובדים מזה חודשים ארוכים ללא הסכם שכר, בעוד שמשרד האוצר לא יושב איתם למשא ומתן. הוא תקף בחריפות את שרת החינוך ואמר: "המצב קשה, אני חייב לומר לאור הניסיון הרב שיש לי, ששנים רבות לא היה שר או שרת חינוך שעושים כזה נזק גדול למערכת החינוך כמו השרה שאשא ביטון. גם בתקופות הכי קשות הנזק שנגרם למערכת החינוך אינו כזה גדול".

ממשרד החינוך נמסר בעקבות דבריו אתמול כי שיטת הלימוד והבחינות הותאמו למאה ה-21 ויחליפו את השיטה המיושנת. "המטרה היא להחזיר למקצועות ההומניים את היוקרה ולהעמיד אותם במרכז השיח החינוכי ובמקום מבחן התלמידים יבצעו עבודת חקר רב תחומית, שתיבדק על ידי בוחן חיצוני". עוד נמסר מהמשרד כי "הרפורמה לא תפגע בשכר של המורים המלמדים מקצועות אלה. יתרה מכך, הם יקבלו תוספת לשכרם החודשי ושעות ההוראה לא ישתנו. הן תישארנה באותו היקף - 6 שעות לכל מקצוע. יודגש כי לא תהיה גמישות בשעות".
מוקדם יותר היום הודיעה הסתדרות המורים כי הלימודים ביום שני הקרוב יסתיימו בשעה 13:00, ובשעה 18:00 של אותו יום תתקיים הפגנת מחאה ברחבת מוזיאון תל אביב. בהסתדרות המורים הדגישו כי ההשבתה כוללת את כל מוסדות החינוך - כולל גני ילדים והחינוך המיוחד - כדי לאפשר לכל עובדי ההוראה להגיע להפגנה. המחאה לא כוללת את עובדי ארגון המורים ועובדיו לא צפויים להשתתף בה.
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כתבה לעובדי ההוראה מכתב לקראת ההפגנה: "השלכות התנהלות זו של האוצר לא פחות ממזעזעות. עובדי הוראה רבים כבר עזבו את המערכת ועוד רבים מתכוונים לעשות כך בסוף השנה הנוכחית. בואו לצעוק בקול ברור - די להרס מערכת החינוך. די לפגיעה בעובדות ובעובדי הוראה".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית עו"ד אודליה שינדרוף, תקפה את רן ארז ואמרה כי "ילדי ישראל הופכים פעם אחר פעם לשק החבטות של ארגון המורים, כאילו לא עברו הילדים מספיק - שנתיים של קורונה, אפילו את כבשת הרש של סוף שנה יו"ר ארגון המורים רוצה למנוע מהם".
לדבריה, התנהלות ארגון המורים "מבישה, מכוערת ופראית שאינה מכבדת את המורים ומחבלת במעמד המורה פעם אחר פעם. לצעדי המחאה שלו אין כל קשר ישיר למהות התנגדותו לרפורמה המקצועית שמוביל משרד החינוך. אם יש לו טענות ומענות שיפנה אותם למשרד או שינהג בצעדים כלפיי המשרד ולא כלפי התלמידים".
בהנהגת ההורים הארצית תקפו את יפה בן דויד: "היא מוכיחה פעם נוספת שהיא לא רואה את הילדים שלנו ממטר. הנהגת ההורים הארצית תומכת בשכר הולם למורים - אולם דרכה של מזכ"לית הסתדרות המורים אינה מקובלת עלינו. הקביעה השרירותית על סיום הלימודים ב-13:00 בכדי להגיע להפגנת המחאה ב-18:30 אינה מקובלת בשום אופן וצורה ומהווה פגיעה לא מידתית ללא שום סיבה והצדקה בילדי הגנים, הילדים ביסודי ובילדי החינוך המיוחד. יפה בן דויד שכחה שגם במאבק צודק, דרך ההתנהלות חייבת להיות צודקת".