2 צפייה בגלריה
גסאן חאג' יחיא תושב טייבה אשר הותקף על ידי יהודים במסגד סידנא עלי בהרצליה
גסאן חאג' יחיא תושב טייבה אשר הותקף על ידי יהודים במסגד סידנא עלי בהרצליה
רכבו של תושב טייבה שהותקף במאי שעבר בהרצליה
(צילום: חסן שעלאן)
בית המשפט המחוזי בתל אביב שלח היום (שני) לחמש שנים בכלא את יעקב אטנאו, בן 22 מפתח תקווה, שהורשע על הודאתו בהשתתפות בלינץ' באזרח ערבי מבוגר סמוך למסגד סידני עלי בהרצליה במאי אשתקד. הוא הורשע בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני, ונגזרו עליו גם מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בגובה 5,000 שקלים. בנוסף, הפעיל בית המשפט עונש מאסר מותנה שכבר הוטל על אטנאו בעבר, לתקופה של חצי שנה, שמחציתו ירוצה במצטבר לעונש שנגזר.
העונש ניתן בעקבות הסדר טיעון שהושג בין אטנאו לפרקליטות, כחלק מהליך גישור שהוביל בית המשפט, ובעקבותיו הוגש כתב אישום מתוקן. מכתב האישום עולה כי על רקע מבצע "שומר חומות" ומהומות בערים המעורבות החליט אטנאו יחד עם יהודים אחרים להתעמת עם ערבים על רקע לאומני-אידיאולוגי וממניע גזעני. לשם כך, נכתב באישום, באחד מערבי המבצע אטנאו ואחרים הגיעו למסגד סידני עלי בהרצליה, בסמוך למקום שבו ישב ברכבו האדם שהותקף, תושב טייבה בשנות ה-60 לחייו, ואכל אז את ארוחת סיום צום הרמדאן.


2 צפייה בגלריה
מסגד סידני עלי בהרצליה
מסגד סידני עלי בהרצליה
מסגד סידני עלי בהרצליה
(צילום: טל חנוכי)
"משהבחינו הנאשם וחבורתו במתלונן, וכדי לפגוע באדם ממוצא ערבי ממניע גזעני-לאומני ועל רקע אידיאולוגי, רצו הנאשם והחבורה לעבר הרכב כאשר הנאשם נושא בכליו סכין וגז פלפל", נכתב באישום. "בשלב זה החלה החבורה להטיח במתלונן אבנים, לרסס את פניו בגז פלפל ועוד. בתגובה רכן המתלונן לעבר ההגה והעמיד פני מת. אז ניגש הנאשם ודקר את המתלונן בכתפו. כתוצאה מהאירוע נגרמו למתלונן חבלות בחזה, שטפי דם בזרוע וחתך בכתף שמאל".
במסגרת הטיעונים לעונש ציינה עו"ד רביד שיפמן, מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי): "בשים לב לערכים המוגנים, מידת הפגיעה בהם גבוהה וקשה. מדובר בערכים מוגנים של שמירה על שלום הציבור, שלמות הגוף, שלמות הרכוש של הפרט, שמירה על הסדר הציבורי וזכותו של כל אדם להימצא במרחב ציבורי בביטחון, ללא חשש, ללא מורא".
שיפמן הוסיפה: "הנאשמים ביצעו את העבירות ממניעים לאומיים, אידיאולוגיים וגזעניים, על רקע מוצאו של המתלונן, בשיאם של ימים רגישים ונפיצים, כשהמטרה להביא לאיבה בין החלקים השונים במדינת ישראל, ולא בכדי מצא המחוקק לקבוע את מכפלת העונש בפשעי שנאה".
הלינץ', נזכיר, התרחש ב-12 במאי. לאחר כחודש, בעקבות חקירה משותפת של המשטרה ושב"כ, נעצרו שבעה חשודים במעורבות בתקיפה. בפרשה הוגשו אישומים נגד שישה מעורבים, וכולם כבר הורשעו בחבלה בנסיבות מחמירות על פי הודאתם - כחלק מהסדר טיעון - אולם רק במקרה של אטנאו הייתה גם הסכמה לגבי העונש, ולכן רק דינו נגזר לפי שעה.
האיש שהותקף, גסאן חאג' יחיא, שחזר ביוני אשתקד את התקיפה שעבר. כפי שצוין באישום, הוא סיפר ששהה ברכבו ביום האחרון של צום הרמדאן, והדגיש כי מדובר באזור שהוא מכיר היטב: "הכול היה רגיל", אמר על הרגעים שלפני הלינץ'. לדבריו, תוקפיו "חיפשו מישהו לרצוח, לא משנה אם הוא קשור או לא קשור. ריססו אותי בגז פלפל, ניסו למשוך אותי מהאוטו, וכשלא הצליחו דקרו אותי עם סכין. הייתי בטוח שאני מת". לדבריו, התוקפים שברו את חלון רכבו: "שברו לי את הכול, הרכב היה מלא באבנים, רצו להרוג אותי בעזרתן".