הלחץ הבינלאומי על ישראל גובר? נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר אמש (שישי) בריאיון ל-BBC כי ישראל "חייבת להפסיק להרוג תינוקות ונשים בעזה". לצד זאת, גינה שוב את מתקפת חמאס: "שותפים לכאב, חולקים את הנכונות של ישראל להיפטר מהטרור". ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של מקרון: "האחריות לפגיעה באזרחים בעזה היא של חמאס, לא של ישראל".
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
"אין פתרון מלבד הפוגה הומניטרית תחילה, ולאחריה ללכת להפסקת אש". עמנואל מקרון
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
ראש הממשלה השיב למקרון: "על מנהיגים בעולם לגנות את חמאס". נתניהו
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
בריאיון שנערך בארמון האליזה, אמר מקרון כי "אין הצדקה" להפצצות, וכי הפסקת אש "תועיל לישראל". מקרון הוסיף כי צרפת מכירה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך "מפצירה בהם להפסיק את ההפצצה הזו" בעזה. הוא גם הדגיש כי צרפת "מגנה באופן ברור" את פעולות הטרור של חמאס.
כשנשאל אם הוא רוצה שמנהיגים אחרים - כולל מארה"ב ומבריטניה - יצטרפו לקריאותיו להפסקת אש, השיב: "אני מקווה שהם יעשו זאת". בריאיון שערך יום לאחר ועידת הסיוע ההומניטרי לעזה שנערכה בפריז, אמר מקרון כי "המסקנה הברורה" של כל הממשלות והסוכנויות שנכחו באותה פסגה, היא "שאין פתרון אחר מלבד הפוגה הומניטרית תחילה וללכת להפסקת אש, שתאפשר להגן על כל האזרחים שאין להם שום קשר לטרוריסטים".
מקרון אמר: "דה פקטו - היום, אזרחים מופצצים. התינוקות האלה, הנשים האלה, הזקנים האלה מופצצים ונהרגים. אז אין לזה סיבה ואין לגיטימציה. אז אנחנו כן מפצירים בישראל להפסיק". בהמשך הריאיון, כשגינה את מתקפת הטרור של חמאס, אמר מקרון: "אנחנו שותפים לכאב (של ישראל), וחולקים את הנכונות שלהם להיפטר מהטרור. אנחנו יודעים מה המשמעות של טרור בצרפת".
כשנשאל בנושא, סירב לומר שישראל הפרה בעזה את החוק הבינלאומי. "אני לא שופט, אני ראש מדינה", אמר, והוסיף שלא יהיה נכון לבקר את ישראל בצורה כזו, מצד "שותף וחבר", חודש בלבד לאחר שהותקפה. מאחורי דבריו של מקרון עומדים גם שיקולים פנימיים - חשש להפגנות והפרות סדר בשטחו, אבל בישראל חששו שדבריו יגרמו לסחף בעמדות של מדינות אחרות.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נתניהו ומקרון במהלך ביקור הנשיא בישראל בחודש שעבר
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
לכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להגיב לדברי נשיא צרפת ואמר: "האחריות לפגיעה באזרחים היא של חמאס-דאעש, ולא של ישראל. על מנהיגים בעולם לגנות אותם. נזכיר שישראל נכנסה למלחמה בגלל שארגון הטרור רצח באכזריות מאות ישראלים וחטף יותר מ-200 ישראלים. בעוד שישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה באזרחים וקוראת להם לצאת מאזורי הלחימה - חמאס-דאעש עושה הכול כדי למנוע מהם לצאת לאזורים בטוחים ומשתמש בהם כמגן אנושי".
נתניהו הוסיף: "חמאס-דאעש מחזיק באכזריות בחטופינו - נשים, ילדים וקשישים - בפשע נגד האנושות. חמאס-דאעש משתמש בבתי ספר, במסגדים ובבתי חולים כמפקדות טרור. הפשעים הללו שחמאס-דעאש מבצע היום בעזה, יתבצעו מחר בפריז, בניו יורק ובכל מקום בעולם".
נשיא צרפת ביקר לפני כשבועיים בישראל, אז נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם כמה ממשפחות החטופים. גורם בארמון האליזה אמר בעת הביקור בתדרוך לכתבים בירושלים: "צרפת רוצה להקים קואליציה בינלאומית שתילחם בחמאס. מה שאנחנו עושים בקואליציה שנלחמת בדאעש ניתן לעשות גם מול חמאס. הקואליציה יכולה לפעול, צריך לדבר עם השותפים האם יכולים לעשות צעדים בשטח - וגם צריך לשמוע מה הישראלים מעוניינים שנעשה. אני לא יכול לדמיין שיש גורם שחושב שחמאס הוא ארגון לגיטימי".
פורסם לראשונה: 23:15, 10.11.23