מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ביקר בצהריים (שבת) בצד המצרי של מעבר רפיח, בגבול בין מצרים לעזה, חידש את קריאתו להפסקת אש במלחמה - וקרא להגביר את קצב כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועה.
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם גוטרש במעבר רפיח
מזכ"ל האו"ם גוטרש במעבר רפיח
מזכ"ל האו"ם במעבר רפיח. "לעולם נמאס מהסיוט הזה"
(צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)
"הגעתי לרפיח כדי להאיר זרקור על על הכאב של הפלסטינים בעזה", אמר גוטרש במעבר רפיח. "לעולם נמאס מהסיוט האינסופי הזה. הפלסטינים בעזה תקועים בסיוט אינסופי. אני מצר על הבתים ההרוסים, המשפחות הנעדרות ועל הרעב שמרחף מעל לאוכלוסייה. עכשיו יותר מתמיד הגיע הזמן להפסקת אש הומניטרית מיידית".
גוטרש התייחס לסוגיית הסיוע ההומניטרי שמגיע ממצרים, ואמר כי "משאיות סיוע שתקועות בגבול זו שערורייה מוסרית. ישראל צריכה לאפשר גישה מוחלטת ולא מוגבלת לסיוע הומניטרי בכל עזה". לדבריו, "נמשיך לעבוד עם מצרים כדי לייעל את זרימת הסיוע. הבחירה בעזה ברורה - או הגברת הסיוע או רעב".
מוקדם יותר נחת גוטרש בשדה התעופה אל-עריש שבצפון סיני, שם מאוחסן רוב הסיוע הבינלאומי שנשלח עבור תושבי הרצועה. למעבר רפיח הוא הגיע על רקע הצהרות ישראל על פעולה צבאית קרובה בעיר הדרומית ביותר ברצועה, לצד הלחץ הבינלאומי הגובר עליה שלא לעשות זאת. מאוחר יותר חזר לאל-עריש, ואמר שם כי "יש קונצנזוס בינלאומי שפעולה ברפיח תגרום לאסון הומניטרי".
לדבריו, אונר"א היא "עמוד השדרה" של העברת הסיוע בעזה - על אף ההאשמות מצד ישראל. הוא הדגיש כי עובדיה שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר פוטרו, וההאשמות נחקרות.
שר החוץ ישראל כץ אמר בתגובה לדבריו של גוטרש כי "הוא עמד בצד המצרי של מעבר רפיח והאשים את ישראל במצב ההומניטרי בעזה - מבלי לגנות בשום צורה את הטרוריסטים של חמאס-דאעש, השודדים סיוע הומניטרי. הוא גם לא גינה את אונר"א שמשתפת פעולה עם טרוריסטים ומבלי לקרוא לשחרור מיידי וללא תנאי של כל בני הערובה הישראלים. תחת הנהגתו הפך האו"ם לגוף אנטישמי ואנטי-ישראלי שמגן על טרור ומחזק אותו".
2 צפייה בגלריה
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
ישיבת קבינט המלחמה ומזכיר המדינה האמריקני בקריה בתל אביב. בליקנן הפעיל לחץ בסוגיית רפיח
(צילום: David Azagury, US Embassy Jerusalem )
בפגישה של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן עם קבינט המלחמה אתמול בצהריים, בלינקן הפעיל לחץ בסוגיית הפעולה ברפיח. בפגישה בין נתניהו לבלינקן, מזכיר המדינה הפעיל לחצים בנוגע למבצע ברפיח - ואילו נתניהו ניסה להדגיש את החשיבות של פעולה ברפיח בדרך למיטוט חמאס. על מסר אובדן הלגיטימציה העולמית חזר בלינקן עם המראתו מנמל התעופה בן גוריון: "מבצע צבאי ברפיח מביא איתו סיכון לבידוד נוסף של ישראל ברחבי העולם, ומסכן בטווח הארוך את ביטחונה".
חרף הלחץ האמריקני בעניין רפיח, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בצהריים לאחר פגישתו עם מזכיר המדינה כי ישראל סבורה שאין דרך לנצח את חמאס בלי כניסה לרפיח. "אמרתי לו שאני מקווה שנעשה זאת בתמיכה של ארה"ב, אבל אם נצטרך - נעשה זאת לבד", הוסיף נתניהו בסרטון שפרסם לאחר הפגישה. בסוגיית רפיח, גם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הוביל קו תקיף בקבינט - והבהיר את הצורך של ישראל לפעול ברפיח.

גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אמש כי בכוונת ארה"ב להבהיר לישראל את "דאגתה העמוקה" מפני פעולה ברפיח. לדבריו, "ארה"ב מאמינה שזה יהיה אסון. לא ראינו תוכניות אמינות להזזת התושבים ברפיח". בשבוע הבא ימריא לוושינגטון שר הביטחון יואב גלנט, שצפוי להיפגש עם עמיתו האמריקני לויד אוסטין. השניים שוחחו בלילה שבין רביעי לחמישי, ואוסטין ביקש מגלנט "לשקול חלופות למבצע קרקעי גדול ברפיח", כלשון הפנטגון.
במקביל, בשבוע הבא תצא משלחת ישראלית לוושינגטון לבקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - וזו תדון בסוגיית הכניסה לרפיח. במשלחת יהיו חברים השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי. דרמר והנגבי צפויים לדון בתוכנית צה"ל לפעולה ברפיח.
לפי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו "הבהיר כי הוא נחוש לפעול ברפיח על מנת לחסל סופית את שארית גדודי החמאס, תוך מתן פתרונות הומניטריים לאוכלוסייה האזרחית". גם בוועדת החוץ והביטחון הבהיר ראש הממשלה כי אין מנוס מכניסה קרקעית לרפיח. למשלחת יתלווה גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן.