2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרצי הלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פנה בצהריים (שני) במכתב לחיילים, ובו כתב כי "אי אפשר שלא להיות מודאגים מהמתרחש". לדברי הלוי, "זו שעה שונה מכל אלה שידענו בעבר. לא הכרנו ימים כאלה של התלכדות איומים מבחוץ עם סערה מבית. אני פונה בשעת מבחן זו - זוהי עת לאחריות". לדברי הלוי, "אני אחראי כי כל משימה שתופקד בידיכם תהא משימת הגנה על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, ותהלום את ערכי צה"ל".
הצהרתו של הרמטכ"ל מגיעה לאחר הכרזתו אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו על פיטוריו של יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון. זאת לאחר שגלנט העלה בפני נתניהו את התרעותיהם של ראשי מערכות הביטחון והמודיעין על השפעותיה החמורות של המהפכה המשפטית על ביטחון המדינה, וקרא לעצור את החקיקה.

הלוי הוסיף: "משימתנו היא ההגנה על הבית מול האיומים הגוברים מבחוץ. ידעו אויבינו כי כולנו עומדים על משמרתנו ואיש אינו נוטש. החוסן, האחריות האישית, לכידות השורות והרעות, הם שיעמדו לנו גם הפעם, כאשר אנו ניצבים מול משימות ההגנה והביטחון הגדולות שבפתח. צה"ל פעל תמיד על פי ערכי צה"ל ורוח צה"ל, מצפן בן 75 שנים, שלאורו צעדנו גם בקשות שבשעות ובחשוכים שבימים. כך יהיה גם בעתיד.
"אני ויתר המפקדים נוביל את צה"ל ואתכם גם בימים המורכבים האלה, ואתם, כל אחד על משמרתו אחראי למילוי חלקו במשימה ביודעו כי אין לו תחליף. מקומם של ביטויי מחאה הוא בזירה הציבורית. אין להם כל מקום בצה"ל, כי כאן פגיעתם אנושה. הם חותרים תחת הערבות ההדדית ואויבינו מפרשים זאת כחולשה וכשעת כושר למזימתם. לכל אחד מכם אחריות אישית להתייצב למשימה ולבצעה בלי כל שיקול זר".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"גלנט פוטר בעיקר בגלל תגובתו החלשה לסרבנות". גורמים בסביבת נתניהו
(צילום: מארק ישראל סאלם)
בסביבת נתניהו סיפקו אמש הסבר אחר לפיטוריו של גלנט. "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום", אמרו בסביבת ראש הממשלה. בהמשך צייץ נתניהו: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות".
עם זאת, במטכ"ל הביעו אמש הלם מפיטוריו של גלנט. הסיבה העיקרית לכך היא שדבריו של גלנט לנתניהו היוו שיקוף מלא של עמדות ראשי גופי הביטחון המכהנים, ולא רק של הרמטכ"ל והאלופים. כמו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראשי השב"כ והמוסד לא היו יכולים להתבטא בפני הציבור על הסכנות המיידיות לביטחון המדינה בשל המהפכה המשפטית, ולכן סוכם שגלנט ישמש פה לאזהרותיהם.
במישור הפרקטי, בצמרת צה"ל לא יודעים כעת מי השר הממונה על הצבא, ולו באישור מבצעים רגישים שצפויים ביממה הקרובה. הרמטכ"ל הרצי הלוי סירב עד כה להתבטא בעניין בפני הציבור מחשש שיבולע גם לו, אבל הורה בצעד חריג לבטל סדרה של דיונים חשובים בשבוע הקרוב של אלופי המטכ"ל, שתוכננה להתפרס על פני פני שלושה ימים, לגיבוש התוכנית הרב השנתית החדשה לצה"ל. "רא"ל הלוי אמר בפשטות לאלופים ולמפקדים הבכירים - תעזבו את זה כרגע ולכו לדבר עם הפקודים שלכם על המצב כדי לוודא שהצבא לא מתפרק", אמר ל-ynet אמש בכיר ביטחוני.
המציאות הכאוטית הזו מתרחשת בפתחו של חודש רמדאן, שהחל עם שלושה פיגועי ירי ביהודה ושומרון, מתיחות גוברת מול לבנון והתגרענות מתקרבת של איראן.