במטכ"ל הביעו הערב (ראשון) הלם מפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט. הסיבה העיקרית לכך היא שדבריו של גלנט אמש היו שיקוף מלא של עמדות ראשי גופי הביטחון המכהנים, ולא רק של הרמטכ"ל והאלופים. כמו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראשי השב"כ והמוסד לא היו יכולים להתבטא בפני הציבור על הסכנות המיידיות לביטחון המדינה בשל המהפכה המשפטית, ולכן סוכם שגלנט ישמש פה לאזהרותיהם. מבחינה זו, פיטורי גלנט הם גם איתות אזהרה של נתניהו עבורם.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרמטכ"ל הלוי. השר המפוטר שיקף את דברי כל ראשי גופי הביטחון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במישור הפרקטי, בצמרת צה"ל לא יודעים כעת מי השר הממונה על הצבא, ולו באישור מבצעים רגישים שצפויים הלילה או ביממה הקרובה. במטכ"ל עלתה הערב השאלה, לאור ההדחה המפתיעה, האם השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' יקבל את הסמכויות הזמניות של שר הביטחון, שכן נתניהו לא יכול להחזיק בתפקיד בשל כתב האישום שעומד ותלוי נגדו.
המציאות הכאוטית הזו מתרחשת בפתחו של חודש רמדאן, שהחל עם שלושה פיגועי ירי ביהודה ושומרון, מתיחות גוברת מול לבנון והתגרענות מתקרבת של איראן.
3 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע בחווארה
מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע בחווארה
חייל צה"ל בחווארה. מציאות כאוטית, בזמן מתיחות ביטחונית חריפה
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי סרב עד כה להתבטא בעניין בפני הציבור מחשש שיבולע גם לו, אבל הורה בצעד חריג לבטל סדרה של דיונים חשובים בשבוע הקרוב של אלופי המטכ"ל, שתוכננה להתפרס על פני פני שלושה ימים, לגיבוש התוכנית הרב השנתית החדשה לצה"ל. "רא"ל הלוי אמר בפשטות לאלופים ולמפקדים הבכירים - תעזבו את זה כרגע ולכו לדבר עם הפקודים שלכם על המצב כדי לוודא שהצבא לא מתפרק", אמר ל-ynet הערב בכיר ביטחוני. 
ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט מוקדם יותר על פיטורי גלנט כיממה לאחר שקרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. הפיטורים הגיעו בשיאה של תקופה ביטחונית רגישה, שבה נרצחו מתחילת השנה 15 בני אדם. גלנט צייץ הערב בטוויטר אחרי הפיטורים: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".
כדי להודיע לו על הפיטורים, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו בשיחה קצרה שאין לו אמון בו. ראש הממשלה ציין כי הנאום של גלנט היה ללא תיאום, בשעה שנתניהו שהה בלונדון, ומלבד זאת עלו בשיחה תדרוכים שיצאו ממערכת הביטחון אחר הצהריים, והדלפה על בקשתו של גלנט לכנס את הקבינט - שנענתה בשלילה. בלשכת ראש הממשלה, יש לציין, הכחישו כי הייתה בקשה כזו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ויניב עשור
בנימין נתניהו, יואב גלנט ויניב עשור
נתניהו וגלנט בשבוע שעבר. בסביבת רה"מ טוענים: "תגובה רפה נגד הסרבנות"
(צילום: אריאל חרמוני)
בסביבת נתניהו סיפקו הערב הסבר אחר לפיטורים. "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום", אמרו בסביבת ראש הממשלה. נתניהו עצמו כתב בטוויטר: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות". בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, כתב בציוץ משלו: "ביטחון ישראל תלוי קודם כל באי-נירמול סרבנות פוליטית בצבא".
בין השמות שמועמדים להחליף את גלנט הוא שר החקלאות אבי דיכטר, שהודיע - חרף אזהרותיו - שיצביע בעד השינויים בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, מועמד נוסף שהוזכר בסביבתו של נתניהו הוא שר הכלכלה ניר ברקת, שגם הוא עדיין מכהן כח"כ. היום התברר כי לקואליציה עדיין צפוי רוב להעביר את השינויים בוועדה לבחירת שופטים.
השר גלנט קרא אמש לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית עד אחרי יום העצמאות, והזהיר מפני השלכות קידום החקיקה. "ביטחונה של מדינת ישראל הוא משימת חיי. לאורך חיי הבוגרים, אני עוסק בו יומם וליל, בשליחות מדינת ישראל במדי צה"ל סיכנתי חיי עשרות פעמים וגם עתה, למען מדינת ישראל, אני מוכן להסתכן ולשלם מחיר. בשבועות האחרונים נפל דבר. אני פוגש את המפקדים והלוחמים לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימונים וחדרי תדריכים. שומע את הקולות העולים מהשטח ואני מודאג", אמר.