1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: AP)
הבחירות עברו והגיע זמן לחשבון נפש. מה קרה לנו בליכוד? איך זה שיותר מ-70 ח"כים מגיעים ממפלגות ימין, הליכוד גדול ב-13 מנדטים מהמפלגה השנייה בגודלה, ובכל זאת הסיכוי להקמת ממשלה נמוך ביותר, ותלוי בהסכמת תומכי חמאס? איך זה שפסגת השאיפות היא הקמת קואליציה עלובה של 61 ח"כים, שתלויה בטיפוס כמו איתמר בן-גביר מצד אחד, ומצד שני בשיאני המבקרים של הרוצחים והמחבלים בכלא? זה מה שאנחנו בליכוד רוצים? זה מה שהפכנו להיות?
המפלגה נעלמה. מגוף דמוקרטי וחי הפכנו למפלגה בסגנון צפון קוריאה. בשיחות אישיות שרים וח"כים שלנו מלאי ביקורת, ומתארים התנהלות בעייתית ובלתי נסבלת. מתנועה עם עקרונות ודרך נותר רק פולחן אישיות. אבל הם מעדיפים לשתוק. מחכים לקבל שיירים מארוחה שמתרחקת והולכת. הפחדנים האלה רואים עצמם יורשים ראויים לבנימין נתניהו, ורק מחכים שייפול. וברגע שייפול, מי שהתרפסו הכי הרבה יהיו הראשונים לנעוץ בו את שיניהם.
ובכן, מי שלא היה לו האומץ להגיד "עד כאן" ולדרוש תיקון אינו ראוי לירושה. אם יש לנתניהו – בנו של היסטוריון – מעט זיכרון, שייזכר מה קרה כשנפל ב-1999. היחיד שנותר והושיט לו יד היה זה שלא היסס לבקר אותו, שאמר לו את האמת בפנים. כל החנפנים נעלמו אז כפי שייעלמו גם הפעם – זה טבעם.
איך מתקנים את הליכוד? נתניהו חייב להפנים שלא מדובר בעסק פרטי שלו, והמפלגה חייבת להפסיק להתנהל ככה. הוא חייב להבין שמותר ואף רצוי להקשיב לביקורת – רק ככה משתפרים. הוא חייב להשתחרר מהפרנויה: לא כל מי שחושב אחרת ממנו הוא בוגד שזומם להדיחו. הוא חייב לחדול מהנוהג להציג כל הישג כאילו הוא שלו, וכל כישלון הוא של מישהו אחר – הוא מעולם לא לוקח אחריות על כלום.
גם בכירי הליכוד חייבים בחשבון נפש. – אם הם לא היו כאלה חלשים ומפוחדים, כל זה לא יכול היה להתרחש. הם אינם פוצים פה בגלל התקווה לקבל תפקיד או מהפחד לאבד תפקיד
נתניהו חייב בחשבון נפש: איך זה שעם כל כישרונותיו, כל כך הרבה אנשים לא מאמינים למילה אחת שלו ולא מוכנים להצטרף אליו? איך שלושה מהאנשים הכי קרובים אליו הפכו לעדי מדינה נגדו? הוא לא נאמן לאנשיו, והם אינם נאמנים לו. אם נתניהו היה מתנהל אחרת, הייתה לליכוד ממשלה – הרי כמעט שלושה מנדטים שלנו עברו לסער.
גם בכירי הליכוד חייבים בחשבון נפש – אם הם לא היו כאלה חלשים ומפוחדים, כל זה לא יכול היה להתרחש. החיים קלים יותר ללא עמוד שדרה: אין גבול להתקפלות. הם יודעים שהעסק לא מתנהל כמו שצריך, אבל הם אינם פוצים פה בגלל התקווה לקבל תפקיד או מהפחד לאבד תפקיד – שומרים על ליטרת הבשר שלהם, ומצידם שתישרף המפלגה.
גלעד שרוןגלעד שרוןצילום: ירון ברנר

בית הדין של הליכוד חייב גם הוא להתנהל ולפסוק על פי חוקת המפלגה ולא על פי הנחיות מלמעלה. אי אפשר להתעלם מחוקת הליכוד ולרמוס אותה: לבטל את הפריימריז פעם אחר פעם מחשש שייבחר מישהו עם דעה עצמאית, לשריין מקום למישהו ממפלגה אחרת, לשריין ברשימה אנשים שאף אחד לא יודע מי הם ושאין להם שום תרומה מלבד היותם יֶסמנים באופן מוחלט. כל זה גורם לליכוד נזק עצום.
נתניהו נבחר ברוב גדול לעמוד בראש הליכוד, זאת עובדה. אבל הוא לא קיבל אישור לחסל את המפלגה. היא הייתה לפניו, ותישאר אחריו. אם הוא ואנחנו רוצים להישאר מפלגת שלטון, לטובת המדינה, חייבים לעשות תחקיר אמיתי ולתקן את הקלקולים בדחיפות.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com