ארגון דאעש לקח אמש (יום שלישי) אחריות על מתקפת הטרור בווינה, שבה נרצחו לפחות ארבעה בני אדם ושבעה אנשים נוספים אושפזו בבתי החולים כשהם בסכנת חיים.
דאעש פרסם את לקיחת האחריות בסוכנות הידיעות של הארגון. הארגון פרסם את תמונתו של המחבל קוג'טים פז'ולאי, שפתח באש על אזרחים בלב וינה, סמוך לבית כנסת, ולאחר מכן חוסל. בסרטון שצולם לפני היציאה למתקפה המחבל נשבע אמונים לדאעש ולמנהיג של ארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
דאעש פרסם את תמונת ה מחבל מ אוסטריה וינה
דאעש פרסם את תמונת ה מחבל מ אוסטריה וינה
דאעש פרסם את תמונת המחבל מאוסטריה
בהודעת הארגון נכתב: "בעזרת אללה יצא חייל המדינה האיסלאמית אבו דג'אנה אל-אלבאני לעבר התקהלויות של צלבנים בעיר וינה אמש, ותקף אותם באמצעות נשק אוטומטי, לקח סכין הרג ופצע כ-30 צלבנים, כולל קצין משטרה ושוטרים נוספים".
פז'ולאי נורה למוות על ידי השוטרים בווינה תשע דקות אחרי שפתח באש. קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, אמר כי הקורבנות הם "גבר מבוגר, אישה מבוגרת, עובר אורח צעיר ומלצרית". קורץ שיבח את השוטר שנפצע בפיגוע. מצבו של אותו שוטר מוגדר קשה אך יציב.
המחבל פז'ולאי היה חמוש ברובה, אקדח, מצ'טה וחגורת נפץ מזויפת. הוא פרסם את תמונתו עם כלי נשק בעמוד האינסטגרם שלו לפני הפיגוע. לאחר מתקפת הטרור נעצרו 16 חשודים - 14 באוסטריה ושניים בשוויץ - ובוצעו חיפושים ב-18 אתרים שונים בווינה ובסביבתה. עם זאת, שר הפנים האוסטרי קרל ניימר אמר כי לא התקבלו עד כה עדויות שבפיגוע היה מעורב מחבל נוסף.
3 צפייה בגלריה
פרחים לזכר הקורבנות ותגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
פרחים לזכר הקורבנות ותגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
פרחים לזכר הקורבנות. כוחות הביטחון בווינה לאחר מתקפת הטרור
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות בווינה
(צילום: רויטרס)
פז'ולאי, שנולד במודלינג שמדרום לווינה, פיתח עניין רב באיסלאם הפוליטי כנער, ואחר כך תכנן להצטרף לדאעש בסוריה. הוא גורש מטורקיה לאוסטריה לאחר ניסיון כושל לחצות את הגבול לסוריה בספטמבר 2018, ונשלח ל-22 חודשי מאסר באפריל 2019.
אבל כבר בדצמבר של אותה שנה הוא היה מחוץ לכלא, לאחר שהסכים לפיקוח תדיר על ידי שירות המבחן לנוער ולהצטרפות לתוכנית שיקום איסלאמיסטים קיצוניים שמפעיל משרד המשפטים האוסטרי.
ניימר אמר במסיבת עיתונאים אמש כי המחבל הצליח להונות את חונכיו. "ראינו תקלה במערכות שלנו", אמר שר הפנים. "היה שחרור מוקדם של אדם שהקצין. הוא יצר במכוון את הרושם שהוא מעוניין להתערות בחברה האוסטרית במפגשיו בתוכנית למניעת הקצנה, בזמן שכל אותה העת התמקד בהרס המערכת".
גם ניסיון לביטול אזרחותו האוסטרית של פז'ולאי לא צלח, עקב מחסור בעדויות שהוא היה מעורב בפעילות טרור. "העובדה היא שהמחבל הצליח להונות את תוכנית הדה-רדיקליזציה שלנו. עלינו לבחון את המערכת ולשפר אותה", הוסיף שר הפנים ניימר.
פורסם לראשונה: 20:30, 03.11.20