כאלף שוטרים נפרסו היום (שלישי) ברחובות וינה לחיפושים אחר מפגעים נוספים שהשתתפו במתקפת הטרור שהחלה אמש ליד בית הכנסת הראשי בעיר. לפחות ארבעה בני אדם נהרגו במתקפה, בהם שוטר, ושבעה אנשים נוספים אושפזו בבתי החולים כשהם בסכנת חיים. בינתיים, מתגלים פרטים נוספים על המחבל שנורה למוות על-ידי המשטרה, שזוהה עד כה כקורטין ס', בן 20 שהיה מוכר לגופי הביטחון באוסטריה.
8 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
"המחבל לא ירה באקראיות, הוא לא נראה מבולבל". כוחות אוסטריים ברחובות וינה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
חשש ממתקפות ירי נוספות. כוחות הביטחון בווינה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
20 אלף סרטונים נשלחו למשטרה. כוחות הביטחון בווינה
(צילום: gettyimages)
לפי עורך העיתון האוסטרי Falter, המחבל נולד וגדל בווינה, והיה תחת מעקב גופי המודיעין והביטחון מכיוון שהיה אחד מ-90 איסלאמיסטים אוסטרים שניסו להגיע לסוריה. לפי הדיווח, לקורטין יש "שורשים אלבניים", אך הוריו נולדו בצפון מקדוניה. "המשטרה לא חשבה שהוא מסוגל להוציא לפועל פיגוע בווינה", הוסיף העורך, ולא ציין מהו המקור שעליו הוא מסתמך. שר הפנים האוסטרי, קרל נהאמר, אמר כי למחבל יש הרשעה קודמת בטרור.
פרטים נוספים שידועים על המחבל שחוסל הם שהוא היה איסלאמיסט תומך דאעש ו"חמוש בכבדות". הוא לבש חגורת נפץ שהתבררה בהמשך כמזויפת, והיו ברשותו רובה סער וכמה אקדחים.
לפי סוכנות הידיעות APA, שני חשודים נעצרו בעיר סנקט פלטן שבמרחק כשעה נסיעה מווינה. בדיווחים נכתב כי כוחות "חמושים היטב" ערכו חיפושים בבתיהם ובכליהם של העצורים. שר הפנים האוסטרי אמר כי חיפושים כאלה בוצעו ב-15 בתים לפחות מאז הפיגוע.
המחבל, ככל הנראה יחד עם שותפים נוספים, פתח באש בשישה מוקדים שונים בווינה, בין היתר לעבר ברים ומסעדות שבהם שהה קהל גדול שניצל את הלילה האחרון לפני הסגר. שר הפנים אמר כי כוחות הביטחון תפסו חומרי וידאו בחיפוש בביתו. הרשויות עדיין מנסות לקבוע אם צפויות התקפות נוספות, שכן לפי המסתמן המחבל שנורה ונהרג לא פעל לבדו. בינתיים הונחו תושבי וינה להישאר בבתיהם, וילדים לא חויבו ללכת לבתי הספר.

עדיין לא ברור אם כוונת המחבלים, שהחלו את המתקפה ליד בית הכנסת הגדול של וינה, השטאט טמפל שבמרכז העיר, הייתה לפגוע דווקא ביהודים. הרב שלמה הופמייסטר מהקהילה היהודית בווינה אמר לסוכנות AP כי הוא ראה אדם אחד יורה באנשים שיושבים בברים מתחת לחלון ביתו שליד בית הכנסת הראשי.
לדברי הרב, "לכל הברים האלה יש שולחנות בחוץ. הם ירו לפחות 100 כדורים ממש ליד הבניין שלנו". בריאיון ל-CNN הוסיף הופמייסטר: "שמעתי יריות גם מתוך הברים, ואחרי 20-15 דקות שמעתי יריות ממקום רחוק יותר. המחבל נראה מקצועי ומיומן, הוא לא היה מבולבל ולא ירה באקראיות. הוא ירה בצורה מאוד מכוונת ומתואמת, כמו לוחם".
הרב ציין כי הוא הבחין רק במחבל אחד, אך כשראה סרטוני וידאו ממוקדי הירי האחרים הוא לא הצליח לזהות אם מדובר באותו אדם.
על רקע החיפושים אחר מפגעים נוספים, צבא אוסטריה פרס 75 חיילים באתרים מרכזיים ברחבי וינה, במטרה להקל על המשטרה בחקירת המתקפה. גרמניה והונגריה הציעו לשלוח כוחות משטרה מיוחדים לסיוע לאוסטריה.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו בני גנץ
בנימין נתניהו ו בני גנץ
"ישראל עומדת לצד אוסטריה". גנץ ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה)
8 צפייה בגלריה
"מתקפה נגד הערכים הבסיסיים שלנו". קורץ
"מתקפה נגד הערכים הבסיסיים שלנו". קורץ
"מתקפה נגד הערכים הבסיסיים שלנו". קורץ
(צילום: AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום לפיגוע ואמר כי "ישראל מגנה את המתקפה הברוטלית בווינה, ועומדת בסולידריות מלאה לצד אוסטריה. אנשים מתורבתים בכל העולם חייבים להתאחד כדי להביס את הברבריות של הטרור האיסאלמי שמתעורר מחדש".
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, אמר כי "מתקפת הטרור בווינה היא עדות נוספת לצורך להמשיך, בנחרצות ובהחלטיות, להילחם בטרור - בכל מקום שבו הוא מרים את ראשו. מחשבותינו הבוקר עם העם האוסטרי והקהילה היהודית בווינה".
הקנצלר האוסטרי, סבסטיאן קורץ, אמר כי "כרגע אושר בוודאות שהאירוע אתמול היה מתקפת טרור איסלאמית. זו הייתה מתקפה של שנאה נגד הערכים הבסיסיים שלנו, דרך החיים שלנו והדמוקרטיה שלנו, שבה לכל האנשים יש זכויות שוות וכבוד. אנחנו נגן על הדמוקרטיה שלנו ונלכוד את מבצעי המתקפה ואלה שעומדים מאחוריהם".
מלבד השבעה שמאושפזים במצב קשה, נפצעו בפיגוע עשרה בני אדם נוספים שסובלים מפגיעות קלות יותר. בסך הכל מטופלים 17 בני אדם בבתי החולים בווינה, רובם סובלים מפצעי ירי. הרשויות באוסטריה מסרו כי תושבים שלחו למשטרה לפחות 20 אלף סרטונים שמתעדים את התקיפות.
8 צפייה בגלריה
שוטרים סורקים את אזור חילופי הירי בווינה
שוטרים סורקים את אזור חילופי הירי בווינה
שוטרים סורקים את אזור חילופי הירי לאחר התקרית
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אירוע ירי באוסטריה
אירוע ירי באוסטריה
המתקפה - ברקע חשש באירופה מפני פיגועים. שוטרים בזירת הירי אתמול
(צילום: AFP)
הדיווחים על המתקפה החלו אמש בסביבות השעה 20:00 (שעון מקומי), אז דווח על ירי ליד בית הכנסת הגדול. בית הכנסת היה סגור באותה עת, אך לפי אחד הדיווחים מחבל אחד התקרב אליו ופתח באש לעבר שוטר. הרשויות עדכנו בהמשך כי האירועים התרחשו בשישה מוקדים נפרדים באזור.
הפיגוע בווינה התרחש בשעה שבכמה מדינות באירופה עלה חשש לפיגועים. רק לפני כמה ימים נרצחו שלושה בני אדם בפיגוע דקירות בכנסייה בניס שבצרפת. פיגועים נוספים וניסיונות לבצע פיגועים אירעו במדינה כחלק מנקמה של איסלאמיסטים קיצונים על פרסומן של קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד במגזין הסאטירי "שרלי הבדו". רק היום בצהריים נעצר אדם שהלך במרכז פריז עם מצ'טה בידו. עוברי אורח שנבהלו הזעיקו את המשטרה, שמסרה כי האיש נעצר במלון שבו שהה. לא דווח עד כה על קורבנות שייתכן כי נפגעו ממנו.

רב העיר וינה: "אנחנו תמיד דרוכים"

אנשי הקהילה היהודית בבירת אוסטריה עוד לא יודעים אם מתקפת הטרור שאירעה אתמול כוונה ישירות אליהם, אך בינתיים הונחו להישאר בבתים. הרב הראשי של וינה וחבר ועידת רבני אירופה, ירון אנגלמאייר, סיפר כי לא היו כל התרעות או סימנים מקדימים למתקפה, שהחלה בסמוך לבית הכנסת הראשי בווינה: "אנשי הביטחון של הקהילה תמיד דרוכים למצבים שונים, אבל לא היו סימנים כאלה לפני כן".
8 צפייה בגלריה
ירון אנגלמאייר הרב הראשי של העיר וינה
ירון אנגלמאייר הרב הראשי של העיר וינה
"יש הרבה פחות אנשים בחוץ". הרב אנגלמאייר
לדברי הרב, "דווקא בקרב אנשי הקהילה יש רוגע, יש קשרים טובים עם הרשויות בעיר. יהודים מסתובבים בווינה חופשי, ובאופן עקרוני המצב הביטחוני הוא בסדר גמור".
הרב הוסיף: "יש כרגע אי ודאות רבה. קודם כל מחשבותינו עם הקורבנות ומשפחותיהם. מה שידוע לנו הוא שהיו שישה מקומות במרכז העיר שבהם הייתה מתקפה, המקום הראשון היה ליד בית הכנסת ראשי. למזלנו זו הייתה שעה שבית הכנסת היה סגור, ושם כנראה נורו היריות הראשונות. כרגע הקהילה, כמו תושבי העיר, קיבלה הוראה להישאר בבתים - והמוסדות שלה סגורים היום".
בכל וינה, עיר לא קטנה, אנשים נמצאים בתוך הבתים? "יש הרבה פחות תנועה בכבישים, אבל יש תנועה. זו לא הוראה גורפת של מצב מלחמתי, אבל זה נכון שרואים הרבה פחות אנשים בחוץ".
מה ההוראות שקיבלתם? להישאר בבתים ולחכות לעדכון? "כרגע כן. כמובן שיש התארגנות פנימית כמו זו של הארגון הפסיכו-סוציאלי לעזור לחברי הקהילה, אבל מעבר לכך כרגע אנחנו ממתינים. עדיין יש מרדף אחרי מחבל אחד לפחות, שכרגע נמלט".
ברמה האישית וברמת הקהילה, עד כמה האירוע הזה מפחיד? "כמובן שזה מדאיג, אבל כרגע קשה מאוד להגיד מה יהיו התוצאות. אנשים עוקבים בבתים אחרי מה שמתרחש, ועדיין לא ברור אם המתקפה כוונה כלפי הקהילה היהודית. קשה להגיד שיש דאגה מיוחדת של הקהילה היהודית דווקא, כל העיר כרגע נמצאת במצב חריג".