הטרנד החדש בטיקטוק: אפליקציית טיקטוק הפכה בשנים האחרונות לאחת הרשתות החברתיות המובילות בעולם, וגם בישראל יש לה מיליוני משתמשים. לצד ריקודים של בנות עשרה שמניעות את השפתיים לצלילי להיטים ושורה של אתגרים שחורכים את הרשת וממכרים את הילדים לטרנדים חולפים - פורח בפלטפורמה ז'אנר חדש: "סרטוני תדמית" של עבריינים.
"הטיקטוק הפך לרשת השידור של ארגוני הפשע, לכל שימוש שהם מוצאים לנכון", מספרים גורמי מודיעין משטרתיים בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". לדבריהם, "מדובר בסרטוני תעמולה שמנסים להראות עד כמה הארגון חזק, עשיר ומצליח, ובמקביל מגמדים את האחרים, בין אם בהתגרות או באיומים הדדיים. עבריינים גם נוהגים להזמין לחאפלות שלהם אנשים שעברו אליהם מארגון פשע מתחרה, מצלמים אותם חוגגים, מעלים את זה לטיקטוק ומראים לארגון המתחרה ש'חייל' שלו ערק".
4 צפייה בגלריה
 חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
 חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
מתוך חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
(מתוך טיקטוק )
4 צפייה בגלריה
 חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
 חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
(מתוך טיקטוק )
"סרטון כזה הוא כמו הודעה לעיתונות: תראו מי עבר אלינו", אמרו גורמי המודיעין. "אפשר גם לראות שם סרטי הנצחה לעברייני עבר שחוסלו. אם פעם היו קודים בעולם התחתון ועבריינים היו מבצעים את העבירות במחשכים, היום אין קודים - הכול פרוץ. העבריינים של היום מתגאים בעבירות שלהם, מצלמים את עצמם ומעלים לטיקטוק. יש שם שירי הלל לפשע ולתרבות החיסולים, יש שם אלכוהול על השולחנות. בעבר היו מחביאים אלכוהול בתוך בקבוקי קולה. היום הם כבר לא מסתירים את זה, לא מפחדים מכלום".
בין אלה שמצאו בטיקטוק כר פורה ונוח להפצת תכנים נמצאים דווקא ארגוני פשיעה מהחברה הערבית. לצידם ניתן למצוא, בין היתר, את ארגון הפשע של משפחת לביא מהשפלה שמככב בטיקטוק.
מדובר בהרבה יותר מסתם התגרויות - לסרטונים האלה יש קשר ישיר למה שקורה ברחובות. כך, לדוגמה, באוגוסט החולף הפיץ משתמש אלמוני בטיקטוק מודעת אבל על ראש ארגון הפשע בני שלמה ומי שהיה מספר 2 שלו בארגון, העבריין אייל נגר. במודעה נכתב: "בצער רב ובלב שלם אנו שמחים להודיע על פטירתו של בני שלמה. ההלוויה תתקיים מחר". חודשיים לאחר מכן חוסל בני שלמה ביריות בתחנת דלק בדרך השבעה, סמוך לאזור.
4 צפייה בגלריה
 חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
 חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
מתוך חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
(מתוך טיקטוק )
במקרה אחר, סוכן סמוי פעל בתוך ארגוני פשע בחברה הערבית. חמש דקות לאחר שהחקירה הפכה לגלויה עם מעצרם של עבריינים חשודים, הועלו לטיקטוק תמונות של הסוכן המשטרתי עם קללות, איומים וגידופים. ויש גם מקרים שבהם עבריינים מעלים לטיקטוק סרטונים ותמונות של עבריינים אחרים ומאשימים אותם שהם סוכנים משטרתיים.
"חלק מהעניין של העבריינים בטיקטוק זה לייצר מניפולציה, לזרוע מידע שבמקרים רבים הוא שקר בשביל לפגוע בעבריין אחר", מסבירים גורמי המשטרה. "כשאתה כעבריין לא מצליח לפגוע בעצמך בעבריין אחר, קל מאוד להעלות תמונה שלו לטיקטוק ממשתמש פיקטיבי, לגרום לחברים שלו להאמין שהוא סוכן משטרתי – והם כבר יפגעו בו".
4 צפייה בגלריה
חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
חשבונות הטיקטוק של ארגוני הפשע
(מתוך טיקטוק)
גם עבריינים פחות בכירים עושים שימוש בפלטפורמה. הסכסוך בין נאור סוכר לאיתי חכם, שהרעיד את רחובות רמת גן בשבועות האחרונים, התנהל גם בטיקטוק, לשם הועלו סרטונים עם גידופים הדדיים בין השניים ובין אנשים שמזוהים איתם. סוכר לא הסתפק בכך: באחד הסרטונים של העבריין עמוס לביא מהשפלה, שתועד שר וחוגג לאחר חיסולו של בני שלמה, ניתן לראות את סוכר עומד מאחורי לביא. למה? כי כך הוא מסמן לסביבתו: 'תראו למי אני מקורב, תחשבו פעמיים אם כדאי להתעסק איתי'. "לא אחת עבריין נפגש עם עבריין בכיר ממנו ומצטלם איתו בכוונה כדי להעביר מסר כזה", הסבירו במשטרה.
דוגמה נוספת לשימוש של ארגוני הפשע בטיקטוק ניתן היה למצוא בעקבות סולחה שהתקיימה באולם אירועים באור יהודה בין משפחת לביא לאייל נגר לאחר חיסולו של בני שלמה. "סרטונים מתוך הסולחה ומתוך ההסכם עצמו עלו מהר מאוד לטיקטוק", סיפרו גורמי המודיעין המשטרתיים. "זה דבר שבעבר לא היה קורה. העבריינים של פעם לא היו מעזים לצלם את עצמם בסיטואציה כזאת".