במערכת הפוליטית נושאים עיניים לקראת יום רביעי הקרוב, אז צפוי הליכוד להעלות את הצעת החוק לפיזור הכנסת - אך בשני הצדדים עדיין מנסים להציג את הישגיהם בשנה האחרונה, ובעיקר את כישלונות היריבים. שר התקשורת יועז הנדל, שהיה ממטילי הווטו על הקמת ממשלה על בסיס אצבעותיהם של חברי הרשימה המשותפת, שיבח היום (שני) את יו"ר רע"מ מנסור עבאס שבחר להיכנס לקואליציה - והאשים את האופוזיציה בהפלת חוקים ביטחוניים כמו התקנות לשעת חירום בהתנחלויות.
הנדל הודה כי הקואליציה שרויה בקשיים רבים יותר מהממשלה עצמה - אך טען שלא מדובר ב"משהו דרמטי", כלשונו. "בתור שר אני מצליח להניע את כל התהליכים במשרד שלי. משרדי הממשלה מצליחים לעבוד", אמר הנדל.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הנדל: הממשלה עובדת, הקואליציה לא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על הטלטלה התורנית סביב ח"כ ניר אורבך אמר הנדל כי הוא נמצא איתו בקשר חברי - אך אינו יודע אם יחליט לתמוך בפיזור הכנסת. "כשאני מסתכל על ההישגים הגדולים של האופוזיציה והליכוד, כל ההישגים הם הצעות חוק של הרשימה המשותפת", אמר הנדל. שר התקשורת ציין כי הוא לא מסיר אחריות מהקואליציה שמתקשה להעביר חוקים שחשובים לה פעם אחר פעם, אך האשים את האופוזיציה בהפלת חוקים ציוניים. "ציונות זה לא עם מי אתה יושב, אלא מה המעשים שלך", אמר הנדל. "ציונות זו מדינה יהודית ודמוקרטית, מבחינת עלייה, התיישבות והגנה על המולדת. אם אתה ציוני ומאמין שצריך להגן על המולדת - לא יכול להיות שאתה נגד. קונטרה פוליטית זה לא תירוץ לפעול נגד מדינת ישראל".
כשנשאל על חבריו לקואליציה שנעדרו גם הם מההצבעה על התקנות בהתנחלויות אמר הנדל כי "אני יושב בקואליציה עם אנשים שבאו לעזור לערביי ישראל במישור האזרחי, ולצערי יש בלבול מסוים. לכן אני אומר לך שג'ידה רינאווי זועבי ומאזן גנאיים פוגעים קודם כל, ויותר מכולם, באזרחי ישראל הערבים. ואני יושב איתם בקואליציה". השר העריך כי רינאווי זועבי מתקדמת לכיוון של פרישה מהקואליציה, והבהיר כי הוא לא מתכוון "לשבת עם מישהו שפועל נגד מדינת ישראל".
הנדל התייחס למגעים השקטים שמתקיימים להקמת ממשלה חלופית ודחה מכל וכל את האפשרות שישתף פעולה עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. "יש אפשרות להקים ממשלה אחרת אם החברים מהליכוד יבואו מחר ויגידו שהמדינה ותפיסת עולם לאומית חשובות להם יותר מלשמור על נתניהו", אמר הנדל. "אני לא רואה מציאות שבה יש ממשלה חלופית בראשות נתניהו. אנחנו הסכמנו לשבת איתו, אבל הוא 'פינצ'ר' את הממשלה הזאת והיא לא החזיקה מעמד".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הלוואי וכולם היו מנסור עבאסים. גנאים וזועבי פוגעים בערביי ישראל"
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
שר התקשורת הדגיש כי "אני טועה פעם אחת, אני לא מאלה שטועים פעמיים. לכן אעשה הכל כדי שהממשלה הזאת תחזיק מעמד, עם כל הבעיות. אני חושב שהיא ממשלה טובה למדינת ישראל ומאמין בממשלת אחדות, כמו בפעם הקודמת". על ההצעות להקמת קואליציית ימין אמר הנדל כי "ממשלת ימין צרה לא רק שזה לא ימין באמת, זה ימין במרכאות. רואים על סמך התוצאות: פינוי יישובים, שחרור מילים והרבה אמירות של 'ימין חזק'. בסוף מגיעים לנגב ולגליל ורואים את התוצאה של שנים של אמירות על ימין חזק".
חבר תקווה חדשה שיבח את יו"ר רע"מ מנסור עבאס על פועלו בקואליציה ואמר: "אני שומע כל מיני ביביסטים שאומרים לי שזו בעיה לשבת איתו. אז אני אומר שעבאס הוא מנהיג שבא לקדם את העניינים האזרחיים של ערביי ישראל ולדאוג להם. הלוואי וכולם היו מנסור עבאסים מבחינת הח"כים הערבים. הבעיה של עבאס היא לא מנסור, אלא נאנשים שאיתו שלא תמיד נמצאים עם אותה תפיסה. מנסור עבאס הוא דוגמה מצוינת למי שאפשר לעבוד איתו. כדי שהחרדים ישתלבו, צריך מסלול של חובות וזכויות לכולם. זה לא תמיד עבד בעבר, אבל עבאס הוא מודל לזה שאפשר להשתלב בתוך קואליציה ולפעול למען עניינים אזרחיים. לצערי, גנאים הוא לא מודל כזה, אלא להיפך. הוא וזועבי פוגעים בדו-קיום".

קיש: ההיסטוריה לא תזכור שהצבענו נגד

מיד לאחר מכן הצטרף למשדר חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד ואמר להנדל שהפתרון להארכת התקנות הוא פיזור הכנסת. "מי שאחראי על התקנות ואיבוד המשילות ביהודה ושומרון זה השר שבראשות המפלגה שלך, גדעון סער", אמר קיש להנדל. "זה שהאופוזיציה מתנגדת, אף אחד לא יזכור את זה. שמעתי אותך אומר שהקואליציה לא חשובה אלא המדינה - הדרך לשמור על התקנות זה לפזר את הכנסת לפני סוף השבוע, וזו האחריות שלכם. אל תבואו בטענות לאופוזיציה".
הנדל פנה לקיש בשידור: "בשום שיעור בבית ספר באזרחות או בשיעור על דמוקרטיה לא נאמר שלאופוזיציה אין אחריות למה שקורה במדינת ישראל. במשך 55 שנים כולם מצביעים על תקנות חירום. כל המשפחה שלי גרה בשומרון, וזה איום ונורא. ברגע שזה לא עובר, אבא שלי מתנגש בדלת וצריך ביטוח לאומי? יהיו לו בעיות. ללכת לכאוס זה דבר נוראי, אבל אני לא יכול להסתכל על יואב קיש ושאר החברים מהליכוד שאומרים 'לא אכפת לנו משום דבר'. תהיה מלחמה? תהיה מלחמה. יהיה כאוס באיו"ש? יהיה כאוס באיו"ש". קיש התערב ואמר: "מלחמה זה קו אדום", והנדל עקץ בחזרה: "שמעתי שאין קווים אדומים".
שר התקשורת הוסיף כי הוא מסכים שלכל שר יש אחריות למעשיו - והזכיר שבניגוד אליו, הליכוד לא דאג להקים רשת סיבים אופטיים בהתנחלויות. "לאופוזיציה אין אחריות?", שאל השר, וקיש ענה: "אם הממשלה לא מסוגלת לעמוד בתפקיד שלה, הם צריכים לעשות אחד מהשניים – או לפזר את הכנסת, או להיות מוגדרים כ'כושלים'. לפי מה ששמעתי מהשר הנדל הם בוחרים להיות כושלים. סער ייזכר כשר כושל ".
חבר הכנסת מהליכוד הוסיף כי "אני לא יודע אם לתקווה חדשה נשארו מצביעים. זה ברור שהאירוע הזה בעייתי מבחינתם, ובעיניי זה השיקול המרכזי שהם לא ייצאו לבחירות. אם הם היו חושבים שיעברו את אחוז החסימה, גדעון סער היה מתנהג אחרת. גם המצביעים שלנו, בין אם במה שנקרא יהודה ושומרון ובין אם במקומות אחרים, מבינים היטב את הנזק העצום שהממשלה הזאת עושה בכל יום. ולכן גם למצביעים שלנו יש גיבוי מלא קודם כל להפיל אותם". להערכת קיש, הממשלה כבר סיימה את דרכה - רק שהשאלה היא איך ומתי. "אם הייתה להם טיפת אחריות והבנה, הם היו מפזרים את הכנסת".
3 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת ניר אורבך
הועדה המסדרת ניר אורבך
הצעה לשיריון של אורבך? "פייק של בנט"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בהמשך נשאל קיש על ההצעה לפיזור הכנסת - שאם תיפול לא תוכל לעלות מחדש במשך חצי שנה - ואמר כי מפלגתו תערוך "הערכת מצב" לקראת יום רביעי כדי לבדוק את סיכויי ההצלחה. "גם אם זה נופל הם לא ישרדו כי הם בעצמם הבינו שזה מתפרק", אמר קיש. "אנחנו נעלה את ההצבעה רק אם נהיה בטוחים ב-100% שהחוק יעבור. כרגע אנחנו לא שם".
על הקשר עם אורבך שמנהל בתקופה האחרונה מגעים עם הליכוד אמר קיש כי הוא לא היחיד - והתעקש כי ככל הידוע לו, לא הובטח לאף ח"כ שיריון בליכוד. "לדעתי זה פייק ניוז של בנט שמנסה לייצר פה איזשהו אירוע. אני לא שותף לזה".