הפלסטינים מדווחים הבוקר (שני) כי כוחות צה"ל עצרו בלילה האחרון את עהד תמימי, תושבת נבי סאלח. דובר צה"ל מסר כי תמימי נעצרה במסגרת פעילות לילית למעצר מבוקשים החשודים בפעילויות טרור והסתה של חטיבת אפרים, בגין הסתה לאלימות וקריאה לביצוע פעולות טרור. היא הועברה להמשך חקירת כוחות הביטחון. לפי גורם צבאי, מעצרה נערך בעקבות פוסט מסית באינסטגרם, הקורא נגד מתנחלים ביהודה ושומרון, שפורסם בשבוע שעבר בשמה של תמימי.

3 צפייה בגלריה
הסטורי של המחבלת עהד תמיני מנבי סאלח
הסטורי של המחבלת עהד תמיני מנבי סאלח
הפרסום באינסטגרם
"מחכים לכם בכל ערי הגדה - מחברון ועד ג'נין. נשחט אתכם, ואתם תגידו שמה שהיטלר עשה לכם היה בדיחה. נשתה את דמכם ונאכל את הגולגולת שלכם. יאללה, קדימה, אנחנו מחכים לכם", נכתב בחשבון אינסטגרם שהזדהה בשמה של תמימי. לפי שעה לא ברור אם מדובר בתמימי עצמה, והחשבון שבו פורסמו הדברים נמחק. לפני כשבוע נעצר אביה של תמימי, באסם, בזמן שהיה בדרכו לירדן. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מיהר לפרסם הבוקר פוסט בפייסבוק ובו כתב "כל הכבוד לצה"ל, אפס סובלנות לתומכי טרור".
תמימי, בת 22 כיום, זכורה מסרטון שבו תועדה סוטרת לקצין צה"ל בדצמבר 2017 לצד בת דודתה נור. בסרטון הן נראות כשהן מכות מפקד פלוגת חוד בחטיבה המרחבית וחייל בכפר נבי סאלח. תמימי הורשעה בהסדר טיעון בתקיפת הקצין שתועדה, בהסתה ובשני מקרים קודמים של הפרעה לכוחות צה"ל. הסדר הטיעון, שנחתם בין התביעה הצבאית לעורכי דינה של הנערה הפלסטינית, אושר בחודש מרץ 2018 בבית המשפט הצבאי במחנה עופר. פרט לגזר דין של שמונה חודשי מאסר בפועל, הושת עליה גם קנס של 5,000 שקל.
3 צפייה בגלריה
עאהד תמימי
עאהד תמימי
עהד תמימי אחרי שחרורה מהכלא, ב-2018
(צילום: EPA)
"לדעתי היא הייתה חייבת לחטוף כדור, לפחות בפיקה של הברך", צייץ בצלאל סמוטריץ', שכיהן אז כח"כ מטעם הבית היהודי, כחודש לאחר מתן גזר הדין בעניינה. חשבון הטוויטר שלו נחסם בעקבות הציוץ ל-12 שעות.
לאחר שחרורה היא התקבלה בחגיגות בביתה בנבי סלאח, וערכה מסיבת עיתונאים שבמהלכה אמרה כי היא "תמשיך במאבק לשחרור ולהבאת ישראל לדין כפושעת מלחמה". היא הוסיפה שבכוונתה ללמוד משפטים כדי "להגן על עמי ועל העניין הפלסטיני". כמו כן הצהירה שחוק הלאום שהועבר בכנסת הוא חוק אפרטהייד גזעני. תמימי נשאלה אז אם גם לאחר ששוחררה מהכלא היא תסטור שוב לחיילי צה"ל וענתה: "אני לא יודעת מה יהיה בעתיד. אני מקווה שהכיבוש ייעלם כדי שלא אצטרף לעשות פעולות כאלה. אני מצפה לשלום, שכולם יחיו עם כולם ללא גדרות וללא כיבוש. שכל אחד יעשה את מה שטוב לו".
3 צפייה בגלריה
הגרפיטי שהכינו לקראת שחרורה של עאהד תמימי מהכלא
הגרפיטי שהכינו לקראת שחרורה של עאהד תמימי מהכלא
הגרפיטי שהכינו לקראת שחרורה של עאהד תמימי מהכלא
(צילום: רויטרס)
השחרור הוביל לגל תגובות ברחבי העולם. תמימי קיבלה אז שיחת טלפון מנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שבירך אותה "על האומץ שלה ועמידתה האיתנה". אבו מאזן אירח אותה בלשכתו ואמר אז: "את מודל לחיקוי של התנגדות אזרחית. את ההוכחה לכך שהעם הפלסטיני יעמוד איתן על הזכויות שלו, לא משנה מה יהיה המחיר". זמן קצר לאחר השחרור הוזמנה תמימי להתארח במועדון הכדורגל של ריאל מדריד, שם אף קיבלה חולצת קבוצה הנושאת את שמה. גם נשיא תוניסיה, אל-באג'י קאיד א-סבסי, אירח את תמימי בארמונו. "האירוח של תמימי מסמל הכרה בצדקת המאבק הפלסטיני, ואת מקומו של המאבק בליבו של העם התוניסאי", צוטט הנשיא בהודעה שפרסמה לשכתו לאחר הביקור.