שר החוץ גבי אשכנזי הבהיר היום (א') בביקורו במשכן עמיתו המצרי סאמח שוכרי בארמון תחריר בקהיר כי ישראל "לא תאפשר מצב שבו השיקום ברצועת עזה יאפשר לחמאס לבנות מחדש את יכולות הטרור שלו ומבלי שתיפתר סוגיית החזרת השבויים והנעדרים המוחזקים על ידי ארגון חמאס".
בפסגה במעון ההארחה הרשמי של משרד החוץ המצרי, 13 שנה אחרי הביקור הקודם של שרת חוץ ישראלית (ציפי לבני) בקהיר, דנו אשכנזי ושוכרי באתגרים בכל הקשור למנגנונים להתעצמות חמאס ולהסדרה מול רצועת עזה. השר הישראלי הביע הערכה לתפקיד ההיסטורי של מצרים בפריצת הדרך לשלום בין ישראל ושכנותיה על דאגתה ליציבות הביטחונית האזורית.

מצרים: "יש להבין את הרגישות הנוגעת למזרח ירושלים"

דובר משרד החוץ בקהיר מסר בעקבות פגישת השניים: "שוכרי הבהיר במהלך הפגישה כי יש להפסיק את כל הצעדים שיובילו למתיחות במצב ולהסלמה בעימותים, וכי יש להבין את הרגישות הנוגעת למזרח ירושלים, למסגד אל-אקצא ולמקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות.
"שוכרי ציין כי יש לנקוט צעדים נוספים בתקופה הקרובה על מנת לחזק את הרגיעה וליצור את התנאים המתאימים לחידוש התהליך המדיני ולפתיחה במשא ומתן רציני בין שני הצדדים ובמהירות. שוכרי חזר על העמדה העקרונית של מצרים שלפיה הגעה לפתרון שתי המדינות היא הדרך היחידה לכינון שלום צודק ובר קיימא, ומצרים תמשיך במגעים עם כל הצדדים הנוגעים בדבר כדי להשיג את המטרה הזאת".
עוד נאמר בהודעת דובר משרד החוץ בקהיר שממשיכה להבליט את המקום שמצרים נותנת לרשות הפלסטינית לצד הקשר שהיא עושה בין חשיבות שיקום רצועת עזה וחידוש התהליך המדיני כי "השרים דנו בדרכים להקל על תהליך שיקום רצועת עזה, ושני הצדדים סיכמו להמשיך בהתייעצויות בין שתי המדינות והרשות הפלסטינית כדי לדון באופן היציאה מהקיפאון הנוכחי בתהליך המדיני".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
הפמליה הישראלית באחת הפגישות בקהיר
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
השבויים והנעדרים הישראלים בעזה
בפגישות, שבהן השתתפו גם שגרירת ישראל במצרים אמירה אורון, ראש אגף מזרח תיכון במשרד החוץ וראש מטה שר החוץ חיים רגב ופקידים ישראלים נוספים, ציין אשכנזי כי המשך פעילותה של הרשות הפלסטינית בארגונים ובפורומים בינלאומיים דוגמת בית הדין הפלילי הבינלאומי ומועצת האו"ם לזכויות אדם פוגעת בסיכויים לשיתופי פעולה עתידיים.
"ההסתה הנמשכת מצד הרשות הפלסטינית ופעילותם במוסדות הבינלאומיים מהווים מכשול משמעותי לקיומו של שיח מדיני ולצעדים בוני אמון בשטח", אמר השר אשכנזי. על ההתפתחויות האחרונות באזור הוסיף שר החוץ הישראלי: "מבצע 'שומר החומות' והרחבת מעגל המדינות שעמן יש לישראל הסכמי שלום, יצרו הזדמנות לחיזוק הקשרים ושיתוף הפעולה בין ישראל ובין מדינות ערב".

התוכנית: שגרירות חדשה בקהיר

אשכנזי ושוכרי שוחחו דנו גם בחיזוק הקשרים הבילטרליים בין ישראל ומצרים והרחבת שיתוף הפעולה בתחומי הסחר, הכלכלה והתיירות. כמו כן נודע כי שני שרי החוץ אף העלו אפשרות של החזרת הטיסות הישירות מישראל לקהיר ולשארם א-שייח'. כמו כן דנו על תוכנית ישראל להקים שגרירות חדשה בקהיר בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל ומשלחת בכירים בראשותו, במעון רה"מ בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל ומשלחת בכירים בראשותו, במעון רה"מ בירושלים
ראש הממשלה נתניהו וראש המודיעין המצרי כאמל
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
במקביל, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל הגיע היום לביקור בישראל בראש משלחת גדולה בשליחות נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. כאמל נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודן עמו בחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בסוגיות ביטחוניות ומדיניות שונות. בהמשך נפגש כאמל גם עם שר הביטחון בני גנץ.
ראש הממשלה נתניהו העלה בפגישה את דרישת ישראל להשבת הבנים והאזרחים שמוחזקים ברצועת עזה. כמו כן נדונו המנגנונים והתהליכים למניעת התעצמות חמאס ולמניעת הסתייעותו במשאבים שיופנו בעתיד למען האוכלוסייה האזרחית.
כאמל הביא עמו מסר מהנשיא א-סיסי שלפיו יש לנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי למנוע חזרה של ההסלמה בין הפלסטינים לישראלים.
המצרים בוחנים קיום פסגה בקהיר שתעסוק בשיקום הרצועה ורגיעה ארוכת טווח. לפסגה יוזמנו נציגי הפלסטינים, ישראל, ארה"ב, האו"ם וגורמים נוספים. השבוע צפויה לצאת משלחת ביטחונית ישראלית לקהיר.