הבחירות ללשכת עורכי הדין, שהיו בעבר נחלתם של העוסקים במקצוע בלבד, הפכו באחרונה לפוליטיות מתמיד - כשברקע קריסת השיחות אצל הנשיא, וכוונת הקואליציה לקדם חלק מהמהפכה המשפטית כבר השבוע. חבר הכנסת דני דנון מהליכוד התייחס הבוקר לבחירה בין "יקיר הקואליציה", אפי נוה, לבין "תקוות האופוזיציה", היו"ר המכהן עמית בכר, ובריאיון לאולפן ynet אמר: "הבחירות האלה לא יקבעו את גורל המדינה, אנחנו מקצינים. הדמוקרטיה חזקה". ח"כ רייטן לאולפן ynet: "זה בהחלט הולך לקבוע בצורה משמעותית את הרכב הוועדה לבחירת שופטים".
5 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין
(לשכת עורכי הדין, אבי מועלם, סיון פרג')
5 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
"עילת הסבירות היא לא בליבת הרפורמה, אין פה דרמה". דנון
(צילום: יריב כץ)
"אני חושב שצריך לקחת את הדברים בפרספקטיבה. בחירות דמוקרטיות, לשכת עורכי הדין, זה לא מה שיקבע את גורל המדינה. אנחנו קצת מקצינים. גם בוועדה לבחירת שופטים מייצרים דרמות. בסופו של דבר המערכות בישראל עובדות, הדמוקרטיה חזקה. אפשר להתווכח אבל בוא ניקח את הדברים בפרופורציות", אמר דנון.
הוא הוסיף: "אין לנו הרבה מאוד השפעה על התוצאות בלשכת עורכי הדין. זה לא תמיד נושא של ימין ושמאל, יש קליקות ואינטרסים משלהם, לכן לא הייתי קושר בין הדברים". דנון הבהיר כי ללא קשר לתוצאה, הוא תומך בהוצאת השופטים מהוועדה לבחירת שופטים: "בהחלט צריך לתת יותר כוח לנבחרי הציבור, כי אני רוצה בית משפט עליון שמייצג את מדינת ישראל".
ח"כ דנון התייחס גם להקפאת השיחות בבית הנשיא, ולהמשך חקיקת המהפכה המשפטית: "מההתחלה קראתי למשא ומתן ודיאלוג, אני חושב שזו הדרך הנכונה לקדם כל שינוי בנושא המשפטי. כרגע מתווכחים כדי להתווכח. בפועל, במבחן התוצאה, בוועדה לבחירת שופטים נבחרה נציגה של האופוזיציה, ויבחרו גם נציג או נציגה מהקואליציה. מה שהוצע מבחינת הרפורמה הוא סמלי, אין שום דבר מהותי, והנושא של עילת הסבירות לא בליבת הרפורמה. אין פה דרמה".

5 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
"הרכב הוועדה יכריע אם ישראל תעבור לסממנים דיקטטוריים, או תישאר דמוקרטיה". רייטן
(צילום: שלו שלום)
גם ח"כ אפרת רייטן מהעבודה וח"כ שלום דנינו מהליכוד התייחסו הבוקר לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, ברקע פיצוץ השיחות על המהפכה המשפטית. רייטן אמרה לאולפן ynet: "הבחירות האלה דרמטיות. אף אחד מהמועמדים כבר לא מסתיר את עמדתו ביחס להפיכה המשטרית. לא סתם רואים את התורים הארוכים בכל הקלפיות, זה בהחלט הולך לקבוע בצורה משמעותית את הרכב הוועדה לבחירת שופטים".
לדבריה, "הרכב הוועדה יכריע האם ישראל תעבור להיות בעלת סממנים דיקטטוריים, או תישאר דמוקרטיה". היא הוסיפה: "בלי קשר, לבחור באדם שעד ממש לא מזמן הורשע בעבירות פליליות וקבלת דבר במרמה זה פסול ולא מוסרי, ולא זה צריך להיות הפרצוף של לשכת עורכי הדין, שאמורים לשמור על החוק".
על טענות הקואליציה להסכמות במהלך השיחות אצל הנשיא אמרה: "הרצוג סתר את הצהרות הקואליציה. לא הושגו הסכמות, ובתגובה לכך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התראיין הבוקר ואמר שהנשיא הרצוג הוא איש שמאל, ולא מצליח להיות מתווך הגון. זה בעיני משול כמעט להסתה".
גם ח"כ דנינו התייחס לבחירות ללשכת עורכי הדין. "הבחירות הבוקר צריכות להיות לאיגוד מקצועי של עורכי הדין לנהל את ענייניהם בלבד, אבל מה שקרה כאן הוא שהכול הפך להיות ענין של מחנות - אם ההוא בעד הרפורמה או בעד המוחים. עוד מעט נתחיל לבדוק האם הכדורגלן שהבקיע את השער לנבחרת ישראל הוא מהמוחים או מהתומכים בפורמה, ואז נתפצל בעד או נגד הנבחרת", אמר.
על האפשרות שהוא אחד מאותם ה"מורדים" מהליכוד שהצביעו עבור נציגת האופוזיציה קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים אמר: "חשבתי שהנוהג הדמוקרטי בכנסת הוא שמצביעים בשביל נציג אופוזיציה ונציג קואליציה, וחשבתי שאנחנו צריכים לשמור על הנוהג הזה כמפלגה דמוקרטית. יותר מזה, אנחנו צריכים להוביל את זה ולבוא להסכמה עם האופוזיציה".

5 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"הפיצוץ עם גוטליב? מבינים שזו שיטה שלו - לעגל פינות, לרמות, לשקר". נתניהו ולוין
(צילום: יונתן זינדל)
ח"כ שרן השכל מהמחנה הממלכתי התייחסה לטענות כי חברי האופוזיציה אשמים בפיצוץ השיחות בשל חוסר ההסכמות עם הקואליציה. בריאיון לאולפן ynet היא אמרה הבוקר: "הייתה הבנה שברגע שמגיעים להסכמות - לא מתחילים לפרק לנו את זה לחתיכות. זה היה החשש העיקרי שלנו מההתחלה, שהם ינסו לעשות תרגיל. הפיצוץ עם גוטליב? אנחנו כבר מבינים שזו שיטה של נתניהו - לעגל פינות, לרמות, לשקר".
על הכוונה להעלות את החוק לצמצום עילת הסבירות: "אם הייתי יודעת שעילת הסבירות היא הרפורמה המשפטית, והם לא יביאו לי כל מיני דברים הזויים לאחר מכן - אני חותמת עליה. כמובן, לא כולל המינויים המושחתים, שזה מה שהם מנסים לדחוף שם. היכולת למנות את הבן שלך, אשתך, כל מיני אנשים עם עבר פלילי - זה מעלה את רף השחיתות בממשלה ובמדינה".
השכל התייחסה לוועדת החוקה שתיפתח ביום רביעי, שתדון בצמצום עילת הסבירות: "זו שבירת כלים אל מול אזרחי ישראל, לא מולי. זה שבירת הסכמות שהם עשו מול הנשיא, לא מולי. הם מעוניינים כנראה לרסק את המדינה, באמת שקשה לי להבין. אם באמת היה אכפת להם ממערכת המשפט ותיקונה, יש המון דברים שאפשר לעשות. הבעיה שהם לא מסוגלים לקבל החלטה והכרעה".

5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"בממשלה יש קשיים, אבל היא טובה מהקודמת". סון הר-מלך
(צילום: שלו שלום )
חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית התייחסה הבוקר בריאיון ל-ynet radio לכוונת יהדות התורה להחרים הצבעות של הקואליציה, וההשפעה של צעדים כאלה על תפקוד הממשלה. "יש איזו נטייה לחשוב שאם לא מגיעים להצבעה כזו או אחרת הממשלה נופלת. היא לא תיפול. בממשלה הזאת יש הרבה מאוד בעיות וקשיים, והיא גם לא תמיד נותנת מענה אמיתי למה שהבוחרים שלה ביקשו, אבל עם כל זה היא ממשלה טובה לאין ערוך מהממשלה הקודמת".
לדבריה, "זה חלק מהמשחק הפוליטי בתוך הקואליציה. יש תנודות שאתה יכול לנוע בהן כדי לקדם דברים, זה לא גור להפלת הממשלה". סון הר-מלך המשיכה את המתקפות של מפלגתה על שר הביטחון יואב גלנט: "שר הביטחון עומד במליאת הכנסת ומתבטא על סדרי העדיפויות המעוותים של חיילי צה"ל ומערכת הביטחון. הוא מדבר על זה שקודם כל, בראש רשימת סדרי העדיפויות של צה"ל נמצאים נערי הגבעות, ושיש לרדוף אחריהם".
על היעדר מחסומים ביהודה ושומרון אמרה: "במקומות שיש מחסומים נעצרים מחבלים, נמצאים, נאספים כלי נשק. אני אומרת לכם את זה מידיעה מתוך השטח".