4 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"קיבל אחריות". הלוחם שנשלח לכלא הצבאי
(מתוך טוויטר)
הלוחם מחברון, שנשפט לעשרה ימים בכלא הצבאי אחרי שאמר לפעילי שמאל ש"בן גביר יעשה פה סדר, אכלתם אותה, אשבור לכם את הצורה", נשפט בשנית בגלל פגם בהליך המשמעתי - והפעם היה זה מח"ט גבעתי, אלוף-משנה אליעד מואטי, שגזר עליו עשרה ימים בכלא הצבאי. עם זאת, בקשתו להמתקת העונש צפויה להתקבל. בינתיים, מסקנות התחקיר של מפקד פיקוד מרכז קבעו כי הלוחם שתועד מכה פעיל שמאל ומעכב אותו בתקרית עשה זאת ללא אישור ממפקדו.

4 צפייה בגלריה
אל״ם אליעד מאור
אל״ם אליעד מאור
"סומך על המג"ד ועל הלוחמים". מואטי
(צילום: דובר צה"ל)
לפי צה"ל, "הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי. בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. המח"ט הסביר ללוחם כי באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים, כמקובל".
לדברי המח"ט, "גדוד צבר מבצע תעסוקה מבצעית איכותית בחברון מזה כחמישה חודשים, לאחר תקופה ממושכת של הגנה בקו התפר. ננקוט צעדים ברורים באשר לאלו אשר יחרגו וינצלו את סמכותם וכוחם שלא לצורך ובכל מי שלא יפעל במקצועיות הנדרשת זאת לצד חניכה צמודה וליווי של כלל הלוחמים. אני סומך על המג"ד, שדרת הפיקוד האיכותית והלוחמים שלנו באופן מלא ובטוח שנצליח לעמוד במשימותינו בהצטיינות".
בצה"ל מציינים כי במסגרת התחקיר של מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, צוין כי "לאחרונה חלה עלייה בחיכוך בגזרת חברון", וציינו את ההתפרעויות במהלך שבת חיי שרה בעיר. בהמשך צוין כי מהתחקיר עלו כמה שגיאות בהתנהלות הלוחמים: הראשונה בהן היא שהם פעלו "תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך". כמו כן, צוין, "החלטת הלוחם לעכב את האזרח (פעיל השמאל, י"ז) ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע".
4 צפייה בגלריה
   אבירן אלפסי
   אבירן אלפסי
"אין מקום לשיח פוגעני כלפי מפקדים". סא"ל אלפסי
( צילום: הרצל יוסף)
בצה"ל אומרים כי "על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית". בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר. כמו כן, הנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה היערכות של כוחות משטרה ומג"ב בהתאם.
הרמטכ"ל אביב כוכבי מסר בעקבות התחקיר כי "ערכי צה"ל ופקודות המפקדים הם, ורק הם, המכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות חייליה ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת רק על מפקדי צה"ל. חיילי צה"ל ולוחמי 'צבר' מבצעים פעילותם בתנאים מורכבים, באופן הראוי לכל הערכה. האירוע המדובר הינו חריג, מטופל על-ידי המפקדים ואני מגבה את מפקד הגדוד באופן מלא וסומך עליו".
מפקד פיקוד המרכז שערך את התחקיר מסר: אני מצפה מלוחמיי לנהוג כראוי חרף לחץ והתגרות. אלימות פיזית או מילולית שלא לצורך - זו לא דרכנו. דרכנו להגן במקצועיות ובקור רוח, לאפשר אורח חיים תקין ולעמוד במשימותינו באופן ראוי ומקצועי. התנהגות הלוחמים היא מקרה חריג וחמור, אסור ללוחם לנהוג ולהתבטא באופן שסותר את ערכי צה"ל בדגש על ערך הממלכתיות וטוהר הנשק. אני מגבה את לוחמי צה"ל בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום, אך לא נקבל מקרים שבהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך".

דובר צה"ל: המג"ד שהושמץ - קצין מצטיין

במקביל, דובר צה"ל רן כוכב גיבה את מפקד גדוד צבר, סגן-אלוף אבירן אלפסי, שמושמץ ברשתות מאז החליט לשלוח את הלוחם לעשרה ימים בכלא הצבאי. "אני עד לשיח אלים, פוגעני ומשמיץ ברשתות החברתיות כלפי מג"ד צבר, קצין איכותי ומצטיין", אמר כוכב על המג"ד שקיבל צל"ש בצוק איתן. "אין מקום לשיח מהסוג הזה כלפי מפקדים שפועלים לילות כימים למען ביטחון המדינה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"הסתה שמתחפשת לגיבוי". לפיד
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
אלפסי קיבל את הצל"ש ממח"ט גבעתי דאז עופר וינטר על פועלו במבצע "צוק איתן", ביום שבו נפל ברפיח הדר גולדין וגופתו נלקחה בשבי על ידי חמאס, ושבו נהרגו רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני. סגן מפקד הפלוגה בגבעתי זיהה את שראל וגדעוני שנפגעו, נוכח שסגן גולדין לא נמצא וזיהה פיר מנהרת טרור. חוליית מפקדים ולוחמים בפיקודו נכנסה למנהרה החשוכה שבה הוטמנו מלכודות רבות של מטעני חבלה, אבל במהלך החיפושים ניתק הקשר עם החוליה ועלה חשש כבד לגורל הלוחמים.
אלפסי, אז קצין בדרגת סגן במפקדת גדוד הסיור של חטיבת גבעתי, הגיע למקום האירוע עִם חבורת הפיקוד הקדמית של מפקד הגדוד והתנדב להיכנס לתוך המנהרה יחד עם חוליית לוחמים נוספת. במהלך החיפושים בתוך המנהרה, שנמשכו שעה ארוכה, צעד אלפסי לאורך המנהרה, מרחק של מאות מטרים, הלוך ושוב, עד שפגש את לוחמי החוליה שנכנסה קודם לכן למנהרה. "הוא הראה במעשיו יוזמה, עוצמה נפשית ונכונות ללחום ולבצע את תפקידיו תוך סיכון אישי ואף מעבר לכך", נכתב עליו בעת קבלת הצל"ש.
ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס גם הוא לאמירות נגד אלפסי, ואמר כי "הממשלה החדשה עוד לא נכנסה לתפקידה וכבר שריה מסיתים את חיילי צה"ל נגד המפקדים שלהם. ההסתה הפרועה שמובילים השרים והח"כים נגד הרמטכ"ל, אלוף הפיקוד ונגד המג"ד היא מסוכנת והרסנית והיא על ראשה של הממשלה החדשה. הלוחמים שלנו לא יכולים לקבל משרים וחברי כנסת אישור להפר פקודות של מפקדיהם. חייהם וחיינו תלויים בכך שיהיה לנו צבא חזק עם שרשרת פיקוד ברורה ומשמעת קרב. ההסתה הזו, המתחפשת ל'גיבוי', מסוכנת, חסרת אחריות ומכרסמת בעוצמתו של צה"ל".