לוחם גבעתי שתועד ביום שישי מתבטא בחברון בצורה פוליטית והצהיר ש"בן גביר יעשה פה סדר" נשפט בדין משמעתי בחטיבה ל-10 ימים בכלא הצבאי. כך מסר הבוקר (שלישי) דובר צה"ל. טרם הוחלט אם גם יודח מלחימה. הלוחם שעצר בכוח פעיל שמאל טרם נשפט משום שבעניינו מתנהלת חקירת מצ"ח.
לוחמי גבעתי שתועדו תוקפים פעילי שמאל ועיתונאי, הושעו אחרי פרסום התיעודים. באחד הסרטונים הכה חייל באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיל אותו על הקרקע. בסרטון נוסף נשמע הלוחם שנשלח לכלא הצבאי אומר: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
בסרטון שצילם ביחד עם אביו של הלוחם הבוקר, אמר יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר: "אני דורש מהרמטכ"ל והדרג הפיקודי לחשוב פעמיים על העונש הזה. לא יכול להיות שאנרכיסטים יקללו, ירקו ויתקפו את הלוחמים הגיבורים שלנו. אפשר בהחלט להגיב בצורה יותר מידתית, או פחות, אבל לשלוח לעשרה ימים בכלא? זה לא סביר, לא מידתי, לא נכון ולא ראוי. התפקיד שלנו הוא לתת גב ללוחמים שלנו".
אביו של הלוחם אמר: "שלחתי את הבן שלי להיות קרבי, להיות לוחם למען עם ישראל. הילד מסר את עצמו בשביל התפקיד הזה. לצערנו הרב הגיעו אליו אנרכיסטים שקיללו אותו וביזו אותו, והובילו אותו לומר אמירות פוליטיות. יכול להיות שבאמת לא היה צריך להגיד את מה שאמר, אבל על זה לשלוח אותו לעשרה ימים? מצפה מהמפקדים שלו לתת לו גיבוי, לחזק אותו, ולרומם את רוחו להמשיך בתפקיד החשוב שיש לו".

3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"בן גביר יעשה פה סדר". הלוחם שנשפט
(מתוך טוויטר)
עורך הדין אופיר שטיינר, שמייצג את הלוחם מטעם ארגון חוננו, אמר הבוקר בריאיון לישי שנרב ובר שם-אור ב-ynet radio כי "הפיקוד הבכיר כבר חרץ את דינו". לדבריו, "הדרג הזוטר רק המשיך את האיגרת שהוציא צה"ל, שבה נפסקה חומרת מעשיו. באיגרת שהוציא הרמטכ"ל הוא רמז שהלוחמים לא פעלו שם כמצופה, והדרג הזוטר רק יישר קו".
הוא הוסיף כי "הלוחם לא ניסה להביע עמדה פוליטית. פעילי השמאל אמרו לו שהוא 'חייל של בן גביר', ולכן כך הגיב. צריך להבין שכשחייל מגיע לסיטואציה מלחיצה שכזו אז נאמרות אמירות שהן לא חכמות או חדות. אבל מכאן ולייחס לו פגיעה בממלכתיות וביוש המדים המרחק גדול".
יממה לאחר האירוע השעו בצה"ל שני לוחמי גבעתי בעקבות האירוע בחברון, ושלושה לוחמים אחרים בחשד לתקריות אלימות נוספות שאירעו בגדוד. בצה"ל מסרו בשבת כי "אנחנו מקווים שזה היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל". מנגד, השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, ששמו, כאמור, יצא מפיו של הלוחם שנשפט, קרא למשטרה "לבדוק אם אנשי השמאל הקיצוני לא התגרו בחיילים ופגעו בהם".
3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה". תיעוד התקיפה
(מתוך טוויטר)
מוקדם יותר הבוקר יצא בן גביר נגד עונשו של הלוחם: "מצער מאוד שחייל שסובל מהטרדות של אנרכיסטים ושונאי ישראל שמדביקים לו מצלמה לפרצוף וצועקים לו 'בן גביר, בן גביר' והוא מגיב, דווקא הוא נשלח לכלא, רק בגלל שהזכיר את השם שלי והגיב לאנרכיסטים. המסר בענישה מרפה את ידי החיילים ולא מחזק אותם במאבק מול הטרור, גם בזה הגיע הזמן לעשות פה סדר ולתת גב לחיילים הגיבורים שלנו". בטוויטר הוסיף בן גביר כי מדובר ב"חציית קו אדום והעברת מסר של פגיעה בחיילי צהל".
לדברי בן גביר, "אני מכיר את אנשי השמאל הקיצוני שמגיעים לחברון, הם מתעללים בחיילים, מבזים אותם, מקללים אותם, והרבה מאוד פעמים תוקפים אותם. יחד עם זאת, אין מקום לפגיעה באנשי שמאל קיצוני על רקע דעותיהם זה ברור, אך מאידך גיסא יותר מדי פעמים שאנשי שמאל מצלמים רק חלק אחד של העימות. קורא למשטרה למצות את החקירה ולבדוק וככל שיתסתבר שאנשי שמאל פגעו ותקפו חיילים יש לעצור אותם מיד".
במוצאי שבת פרסם הרמטכ"ל אביב כוכבי איגרת לחיילי צה"ל, בעקבות האירוע, שבו הודה כי לאחרונה אירע יותר ממקרה אחר שבו "לוחמים הפעילו כוח לא מוצדק כלפי ישראלים או פלסטינים". באיגרת התייחס הרמטכ"ל לאמירתו של הלוחם שנשפט, והבהיר כי לחיילי צה"ל אסור להביע כל עמדה פוליטית.
3 צפייה בגלריה
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
האיגרת שהפיץ הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
עורכי הדין של חיילי גבעתי מטעם ארגון חוננו שלחו שלשום מכתב לפרקליטה הצבאית הראשית בבקשה להעביר את הטיפול בתיק, במסגרתו תקפו לוחמים פעיל שמאל בחברון, מהמערכת הצבאית - מצ"ח וצה"ל - אל המערכת האזרחית. במכתב, טענו עורכי הדין עדי קידר, משה פולסקי ואופיר שטיינר כי הרמטכ"ל חרץ למעשה את דינם של החיילים בפומבי, עוד בראשיתה של החקירה הפלילית.
בראשית המכתב כתבו עורכי הדין כי "מערכת המשפט הצבאי פועלת כדבר שבשגרה בעולם לא אופטימלי, במסגרתו כלל הגורמים השייכים להליך הפלילי מנהלים את שגרת יומם בתוך גוף היררכי, בו הפקודה מטעם הפיקוד הבכיר מחייבת. בעיני המתבונן התמים מן הצד, אזרח מן השורה, קשה עד מאוד ההבחנה בין פעולות גורמי המערכת הנעשות תחת המעטה של עצמאות, ובין שגרת המחנה המקיפה את שגרת יומם של אותם גורמים".
אתמול קיים מפקד עוצבת הפלדה, תת-אלוף נדב לוטן, שיח עם כל מפקדי החטיבות באוגדה בעקבות המעצר האלים של פעיל שמאל בחברון בשבוע שעבר. בסיום השיחה הנחה לוטן כי מפקדי המחלקות ינהלו שיח עם לוחמיהם על התקרית בחברון, יקרינו להם את הסרטונים ממנה וידברו על השגיאות המבצעיות שעשו הלוחמים במהלכה.
בנוסף הבהיר כי מעתה, "לוחמים שלא יתנהלו באופן מוסרי כפי שמצופה מהם - לא יבצעו פעילות מבצעית עד לסיום תחקיר האירוע". לוטן דרש להקפיד על כך שמפקדים וקצינים יהיו במוקדי החיכוך, ולא חיילים לבדם. מצה"ל נמסר כי "מפקד האוגדה קבע שכלל המפקדים יגלו אפס סובלנות למקרי אלימות מילולית ופיזית, והדגיש כי כלל האירועים האחרונים מתוחקרים ועוד יתוחקרו לעומקם".