2 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט העליון בעניין שירות לוחמות ביחידות מובחרות בצה''ל
דיון בבית המשפט העליון בעניין שירות לוחמות ביחידות מובחרות בצה''ל
הרחיבה את "נוהל הנשיאה". אסתר חיות
(צילום: שלו שלום)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות החליטה היום (חמישי) להרחיב את "נוהל הנשיאה" לעניין נפגעי עבירות מין וקטינים, כך שיחול גם בהליכים אזרחיים ויקל על הנפגעים בעת מתן העדות בבתי המשפט. על פי הנוהל - שייכנס לתוקף ב-6 בספטמבר, עם תחילת שנת המשפט החדשה - הנפגע יוכל להמתין לעדותו בחדר המתנה ולא באולם בית המשפט, שם גם יוכל לצפות במשפט בטלוויזיה במעגל סגור.
עוד נקבע כי הליך אזרחי שבו מעיד נפגע עבירת מין או קטין יישמע במידת האפשר ראשון מבית הדיונים הקבועים לאותו היום, וכי עדותו של הנפגע תישמע ברציפות ובמועד מוקדם ככל הניתן. בנוסף, נכתב בנוהל כי ימונה איש קשר במזכירות בית המשפט שתפקידו יהיה לתאם ליווי ואבטחה לנפגעי העבירה מעת כניסתם לאולם המשפט ועד לעזיבתם.
2 צפייה בגלריה
שופטי בית המשפט העליון
שופטי בית המשפט העליון
"הרשות השופטת מכירה בתועלת שיש בסיום המשפט להסתגלותו הפסיכולוגית של הנפגע". בית המשפט העליון
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/File Photo)
הנוהל אף קובע כי "הרשות השופטת מכירה בצורך לתת פסק דין במועד מוקדם ככל הניתן, ובתועלת שיש בסיום המשפט להסתגלותו הפסיכולוגית של הנפגע לאחר המשפט", ולכן "יש לעשות מאמץ לנהל את התיקים האזרחיים בגין עבירות מין או בעניינם של נפגעי עבירה קטינים בתוך זמן סביר כדי להקל ככל הניתן על נפגעי העבירה ולסייע בשיקומם".
הנחיות אלו, שכאמור ייכנסו לתוקפן בעוד כחודשיים, הומלצו בדו"ח ועדת ברלינר לבחינת הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי. ראש הוועדה הנשיאה בדימוס דבורה ברלינר הגישה את המלצותיה בשנת 2020, ובעקבות כך אף הוקם צוות בין-משרדי להנגשת ההליך האזרחי לנפגעות ונפגעי עבירה.