צה"ל האיץ הלילה (יום ב') את התמרון הקרקעי שלו ברצועת עזה, אחרי ההתקדמות האיטית והזהירה ביומיים הראשונים שבהם פעל תחת מסך עמימות וערפל קרב, ובצל הדיווחים על הניתוק הזמני של האינטרנט בצפון הרצועה.
האצת ההתקדמות התרחשה אחרי התוצאות הטובות מהיומיים הראשונים, בזמן שבחמאס ובחיזבאללה שורר בלבול באשר לעובדה שצה"ל מתמרן ברצועה ביתר שאת. צה"ל הודיע היום על היתקלויות עם מחבלים, שבהן חוסלו חוליות שניסו לפגוע בכוחות. הלוחמים נעזרו במסוקי קרב ובכלי טיס מאוישים מרחוק, ובנוסף השמידו תשתיות טרור, בהן עמדות נ"ט ועמדות שיגור נוספות.
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
4 צפייה בגלריה
תיעוד: תקיפת כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד: תקיפת כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד: תקיפת כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד: תקיפת כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד: תקיפת כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד: תקיפת כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
עוד נמסר בהודעת הצבא: "כוחות צה"ל, בהכוונת מידע מודיעיני מדויק של אמ"ן ושב"כ, חיסלו פעילים בארגון הטרור חמאס, בהם: ג'מיל באבא, מפקד הכוח הימי במחנות המרכז, מחמד צפדי, מפקד מערך הנ"ט בגדוד תפאח של חמאס, מוואמן חגאזי, פעיל בולט של מערך הנ"ט בגדוד תפאח ומוחמד עוודאללה, שהיה בכיר בלשכת מטה הייצור של חמאס".
על פי הדיווחים מעזה, צה"ל הגיע לפנות בוקר לפאתיה המזרחיים של העיר עזה. כעת הצבא פועל ממזרח עם כוחות שריון, שהתקדמו מעט מעבר לקו הגבול לעבר שכונת סג'עיה, ומצפון, עם כוחות משוריינים כבדים שפועלים כבר כמה ימים. ככל שהכוחות יתקדמו - כך יגבר החיכוך עם המחבלים.
בערים בצפון הרצועה - בית לאהיא, בית חאנון וג'באליה - הנוכחות של חמאס מועטה יחסית. ההפצצות האדירות של חיל האוויר, בשבועות שקדמו לתמרון הקרקעי, השפיעו על כך.
4 צפייה בגלריה
טנקים של צה"ל ברחוב סלאח א-דין בעזה
טנקים של צה"ל ברחוב סלאח א-דין בעזה
תיעוד ירי הטנק בסלאח א-דין
הבוקר תועדו טנקים של צה"ל בציר סלאח א-דין, כביש מרכזי ברצועה - כשהם בכניסה לשכונת זיתון בעיר עזה. "הם יורים על כל מכונית שנוסעת כאן", אמרו פלסטינים לסוכנות הידיעות AFP. לפי הדיווח מדובר בכוחות ראשונים שנמצאים בשולי העיר עזה. בתיעוד ניתן לראות טנק יורה לעבר מכונית שמתקרבת אליו.
בעזה דיווחו כי סלאח א-דין נכבש, אך אין התקדמות בשכונות המגורים בעיר. הציר אינו רחוק מהגבול, ועל פי הדיווחים הפלסטיניים הוא כמעט נטוש כרגע - ואין בו תושבים. בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד דווח כי חדירת הטנקים נועדה לנתק את הקשר בין צפון ומרכז העיר עזה לבין אזורי הדרום.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הבוקר כי "הרחבנו ביממה האחרונה את פעולת הכוחות - וכוחות נוספים נכנסו לרצועה. חי"ר, שריון, תותחנים והנדסה. עשרות מחבלים התבצרו הלילה במבנים וניסו לפגוע בכוחות שנעו לכיוונם. אנחנו תוקפים אותם מהאוויר - ויש מגע ישיר בין כוחות קרקע למחבלים. הלחימה מתנהלת בתוך רצועת עזה. אנחנו בהערכת מצב וכל הזמן מתקדמים באופן מדורג. הפעילות ההתקפית תתמשך ותתעצם לפי שלבי המלחמה ומטרותיה".
לדברי הגרי, "השבת החטופים היא משימה לאומית עליונה. הפעילות הקרקעית שלנו בעזה משרתת בין היתר את המטרה הזו. זו גם סוגייה עולמית - ילדים, נשים וקשישים ישראלים ובני לאומים אחרים מוחזקים על ידי ארגון רצחני שביצע פשעי מלחמה ופשעי נגד אנושות בממדים בלתי נתפסים".
הגרי נשאל על התיעוד שבו נראים הכוחות בפאתי עזה, והשיב: "זו פעילות שריון, שהולכת ומתרחבת כדי לעמוד בשתי המטרות שקיבלנו - להקריס את חמאס ולהביא את החטופים. שתי המטרות מקבלות משנה תוקף ואנחנו נעשה אותן ביתר שאת. לא אפרט את מיקומי כוחותינו".