1 צפייה בגלריה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
"מוכנים לעסקת שבויים כוללת". סינוואר
(צילום: AFP)
נמשכת הלוחמה הפסיכולוגית: מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, אמר אמש (יום שבת) כי "אנחנו מוכנים מיד לעסקת חילופי שבויים עם ישראל, שכוללת שחרור של כל האסירים בבתי הכלא - בתמורה לשחרור כל האסירים שמוחזקים בידי ההתנגדות".
בניסיון להפעיל לחץ על ישראל, סינוואר הוסיף שהוא "קורא לגופים ולמוסדות הפועלים בתחום האסירים להכין רשימות של אסירים ואסירות המוחזקים על ידי הכיבוש, ללא יוצא מן הכלל, לקראת ההתפתחויות בשלב הבא".
זו ההצהרה הראשונה של סינוואר מאז מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, שבה נחטפו לפי ההערכות 230 חטופים. רק ארבע חטופות הוחזרו עד כה - יהודית ונטלי רענן, יוכבד ליפשיץ ונורית קופר. עשרות מהחטופים מוחזקים בידי הג'יהאד האיסלאמי, ורובם בידי חמאס. סינוואר בהצהרתו כלל את כל האסירים שמוחזקים "בידי ההתנגדות" - כך שמדובר מבחינתו גם בשבויים שמוחזקים בידי הג'יהאד.
דובר צה"ל על הצהרת סינוואר: "טרור פסיכולוגי"
(צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, השיב אמש לסינוואר בהצהרתו, והאשים אותו ב"טרור פסיכולוגי שמטרתו לייצר מניפולציות". לדבריו, "לא עומד דבר על השולחן בנושא החטופים". הגרי הוסיף: "סינוואר לא יכול להוציא הודעות, הוא מדבר דרך אנשים. חמאס לא מייצר את התקשורת בדרך בלתי-אמצעית עם ישראל, ואנחנו נמשיך בכל המאמצים - אזרחיים ומודיעיניים - כדי להשיב את החטופים".
הודעתו של סינוואר התפרסמה על רקע החשש של משפחות החטופים מכך שהסלמה בלחימה והרחבה של הפעולה הקרקעית תפגע בסיכויים להשבת החטופים. המשפחות נפגשו אמש עם נתניהו והביעו בפניו את החשש הזה. בכיר ישראלי מנגד אמר כי "חמאס לא רוצה עסקה. אל תאמינו למה שהם אומרים. הם רוצים טיפין-טיפין כדי לדחות הפעולה הקרקעית. לכן החלטנו על הרחבת הפעולה. לא סתם זה עבר פה אחד בהסכמה מלאה של כל הקברניטים".
לדברי אותו בכיר, "הנחת העבודה אומרת שמרגע שחמאס ירגיש את החרב על הצוואר - רק אז הוא יתגמש ויסכים לעסקה. הם מבינים שלישראל יש קווים אדומים, ושאין סיכוי שישראל תסכים לריקון כל בתי הכלא, זה לא יקרה. אנחנו מבינים שיש מחירים שנצטרך לשלם, אבל לא תהיה התפרקות. משפחות החטופים מבינות שמתקרב רגע ההכרעה. אנחנו צריכים להגיע למצב שתהיה עסקה על השולחן, והשלב השני יהיה לאשר אותה". לדברי הבכיר, הצהרת סינוואר הבהירה את הכיוון שאליו חמאס מכוון: כולם תמורת כולם. כלומר, מדובר בלחץ על ישראל לשחרר את כל מחבלי חמאס, וספק אם ישראל תוכל לשלם מחיר כזה.
מסיבת העיתונאים המשותפת של נתניהו, גלנט וגנץ
(צילום: לע"מ)

במקביל, מקור המעורה בפרטים אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשא ומתן בין ישראל לחמאס נמשך בתיווך קטארי, בצל הרחבת הפעילות הקרקעית ברצועה. עם זאת, צוין כי קצב התקדמות השיחות ירד בעקבות ההסלמה בלחימה.
מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לסוגיית החטופים במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ. נתניהו נשאל בנוגע לאפשרות של שחרור כלל האסירים הביטחוניים תמורת שחרור של כל האסירים, והשיב כי הדברים עלו לדיון בקבינט, אך הוא מעדיף לא לפרט מעבר לכך.
נתניהו סיפר כי הרגיש "חסר ישע" בפגישה שקיים עם המשפחות לפני מסיבת העיתונאים. "מרגישים את זה כאילו זה קורה אצלי, מרגישים את זה בקרביים, בנשמה. אבל אני מנוע לפרט את המודיעין שיש לנו ולא יכול לפרט את השיקולים. מה שאמר כאן יואב (גלנט) ובני (גנץ) - אנחנו עוסקים בזה לא כמשימה צדדית, זה חלק אינטגרלי ממטרות המלחמה, ואנחנו פשוט מנועים מלפרט את כל הדברים שאנחנו עושים ונעשה על מנת להשיג את המטרה. היא באמת קדושה".
שר הביטחון יואב גלנט הוסיף כי ככל שיגבר הלחץ על חמאס, בין השאר באמצעות עליית מדרגה בתקיפות צה"ל והכניסה הקרקעית, כך יגדל הסיכוי שהוא יתגמש בדרישותיו.
הפגנות נגד בנימין נתניהו סמוך למעונו בקיסריה
(צילום: אביהו שפירא)

בינתיים, ולמרות דברי נתניהו, בימים האחרונים התבטאו בכירים בישראל על כך שהשבת החטופים היא לא המטרה העיקרית של המלחמה, אלא היא מטרה משנית. בעניין זה מתחדדים הפערים הגדולים בין ישראל לבין החמאס מצד אחד ובין הממשלה לבין משפחות החטופים. המשפחות חוששות שפעולה קרקעית רחבה בעת הזאת תצמצם הסיכוי להביא לעסקה שבמסגרתה ישוחררו קרוביהם.
הבכירים בישראל לא מסכימים עם הנחה זו. כאמור, לדעתם דווקא פעולה קרקעית היא שתגביר את הלחץ על חמאס, ותאיץ את המגעים לעסקה. מנקודת מבטם, ישראל וחמאס בכל מקרה מחליפים האשמות בכישלון המגעים. הרצון של חמאס לשחרר חטופים "טיפין-טיפין" מושך זמן. הארגון הבהיר שהוא מוכן לעסקה כוללת, והאשים את ישראל שהיא זו שגוררת רגליים ולא מתייחסת למו"מ ברצינות. בישראל טוענים כי לא כך הם פני הדברים, וכי חמאס הוא שטרפד עסקה בתיווך קטארי.
לטענתם, ישראל הראתה נכונות לפשרה ואפילו הסכימה לאשר הכנסת דלק לעזה בתמורה לעסקה. מאידך, ישראל לא מוכנה לחצות קווים אדומים כמו שחרור רוצחים עם דם על הידיים, מה שמוריד מהשולחן עסקה גדולה וכוללת שכונתה "כולם תמורת כולם". בינתיים, משפחות החטופים מגבירות את הלחץ הציבורי על נתניהו. הן רוצות עסקה גדולה עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי. בימים הקרובים הדילמה תתחדד, והדרג המדיני יצטרך להגיע להכרעות קשות.
פורסם לראשונה: 21:57, 28.10.23